Hansulu Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Jeg har en teori om at man kan lettere prate til hverandre ved høyere volum når lyden er klarere. Med klarere lyd mener jeg, lyd som spilles fra et bedre anlegg. Stemmer dette eller det bare en ren innbillning fra min side ? Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Hmm... spørs vel hva du spiller på anlegget? Tror det har noe med Mhz å gjøre jeg. To lyder på samme hertz vil støye for hverandre... Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hmm... spørs vel hva du spiller på anlegget? Tror det har noe med Mhz å gjøre jeg. To lyder på samme hertz vil støye for hverandre... Musikk vil nok (vanligvis) ikke begrense seg til en gitt frekvens, men breie seg over et stort frekvensspekter, men ikke opp i mHz, høyeste frekvens mennesker klarer å høre ligger rundt 20kHz. Det med at det er lettere å høre hverandre hvis musikken er "klarere" avhenger vel helt på musikken, kanskje hvis ett anlegg støyer veldig i forhold til et annet. Utenom det kan jeg ikke se at det skal være noen forskjell. Lenke til kommentar
ketilmorstøl Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jeg har en teori om at man kan lettere prate til hverandre ved høyere volum når lyden er klarere. Med klarere lyd mener jeg, lyd som spilles fra et bedre anlegg. Stemmer dette eller det bare en ren innbillning fra min side ? Stemmer nok det. Mvh Ketil Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Hadde vært greit med en begrunnelse på teorien? Grunnen til at det oppfattes som lettere å prate til hverandre ved høye volum når lyden fra anlegget er mindre forvrengt, bygger på bølgeprinsippet om overlagring. Hvis praten blir overlagret på en perfekt sinusbølge/"ren" lyd vil det nok bli lettere å oppfatte hva som sies, komparativt med at praten overlagres på en forvrengt sinusbølge, eller "skitten" lyd. Orker ikke forklare dypere, men vil tro det er hva du er ute etter. Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Jeg har en teori om at man kan lettere prate til hverandre ved høyere volum når lyden er klarere. Med klarere lyd mener jeg, lyd som spilles fra et bedre anlegg. Stemmer dette eller det bare en ren innbillning fra min side ? Stemmer nok det. Mvh Ketil Ja hvorfor er du så sikker på dette? Begrunnelse hadde vært fint. Kan nok være en teoretisk forklaring, men tviler sterkt på at dette er noe man legger bemerkelsesverdig merke til i praksis. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Menneskets øre hører best forandring i frekvens (altså forandring i lydtrykk og dermed forskjellige nyanser) ved frekvenser i området 2 kHz til 8 kHz. Så hvis du sampler lyden med en høy kvantisering (2-3 byte) og rundt 16 kHz burde man ikke ha noe problem med å gjenskape lyden fra en samtale. Eller: Det er her vi hører best. Endret 30. november 2007 av LostOblivion Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå