Gå til innhold

Ny spillpc til ca. 10-11.000.

Anbefalte innlegg

Først og fremst beklager jeg at jeg starter enda en slik tråd, da jeg vet at det finnes ganske mange lignende tråder her for tiden. Grunnen til at jeg starter en egen tråd er rett og slett fordi det er mye mer oversiktelig for min egen del.

PC-en skal brukes til det vanlige, der spill samt noe videoredigering blir blant de tyngste oppgavene. Naturlig nok har jeg kikket endel rundt på de andre postene her på forumet, og hvilke deler andre har kjøpt i denne prisklassen. Derfor har jeg igrunn ganske klare formeninger om hva jeg skal kjøpe, og den foreløpige listen finnes her:

Link til handlevogn.

Jeg er dog usikker på hovedkortet og rammen. Jeg har ingen store planer om å overklokke PC-en, men vurderer å prøve meg så smått siden prossesorene er såpass klokkevennlige. Likevel kan nok spesielt rammen jeg har valgt virke som svært overkill. Grunnen til at jeg har valgt disse er fordi det virker som gode kvalitetsbrikker, og ikke minst at de er veldig prisgunstige. Jeg tenker som så at hvorfor skal jeg ikke kjøpe kvalitetsram når det ikke er så mye å spare på og kjøpe billigere likevel? Eller tar jeg helt feil nå? Kom gjerne med forslag til alternativer i så fall.

Videre kan valg av hovedkort diskuteres. Jeg vurderte Pro-versjonen, men med tanke på at jeg ikke skal overklokke burde vel dette holde? Jeg har inntrykk av at kortene i denne serien er svært gode, men finnes det andre alternativer som er like gode, og gjerne billigere til mitt bruk? Det bør være litt fremtidsrettet slik at jeg kan oppgradere PC-en om noen år, uten å måtte skifte all innmaten.

Jeg er også usikker på om jeg skal satse på å kjøpe et lydkort eller ikke. Jeg har en Creative Audigy 2 ZS i min nåværende pc, men synes at dette begynner å slite litt i spill. Er det noe vits å skaffe et nytt, eller kan jeg bare bruke det interne lydkortet på hovedkortet? Jeg hører mye på musikk på PC-en, men er ikke så ekstremt kravstor (jeg klarer meg jo fint med ZS-en).

Ellers må dere gjerne komme med andre forslag til forbedringer på oppsettet mitt, alt taes imot med stor takk. :)

Edit: Byttet minne.

Endret av Madrigal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt valg av PSU, HDD og kabinett. Du kan med sikkerhet finne et billigere GTS kort hvis du vil det.

Ellers støtter jeg forslaget ditt om å kjøpe E6850 fremfor en Q6600 som ikke bare er mer strømkrevende, men har lavere FSB. Men du burde ta en titt på Crucial minne fremfor Corsair, rett og slett fordi jeg selv har hatt dårlig erfaring med Corsair og det viser seg at de kan være litt kranglete på enkelte hovedkort.

Sjekk forøvrig QVL hos ABIT (quality vendor list) for hvilken RAM som anbefales.

Jeg har Samsung disken du tenker på, jeg har også samme kabinett, og vurderer selv en Corsair HX620W PSU. Den PSU'en du har valgt er også noe av det mest støyfrie du kan velge.

Lenke til kommentar
kjøp heller en e6300 på 1,8ghz:)

har en selv som durer fint på 3,1Ghz, vCore på 1,4V, fsben er på 450mhz :)

Hvis du leste 1.post kommer det klart frem at trådstarter ikke ønsker å klokke. Det er ikke bare bare å kline i gang en OC rigg, kjøre på med FSB og teste frem forskjellige volt-løsninger. Man skal ha tid, lyst, interesser og ikke minst kunnskap om hva man gjør før man setter igang.

Lenke til kommentar

Onboard lydkortene har blitt mye bedre de siste åra, så jeg ville nok trolig prøvd ut det innebygde før jeg brukte noe penger på et eget. Når det er sagt må jeg jo si at spill lyden er noe helt annet med X-fi extreme gamer enn med det onboard lydkortet jeg har (3 år gamelt HK).

Skulle til å skrive at du bør kjøpe 4gb ram nå som det er så billig, men det har du jo alt gjort :)

Lenke til kommentar
Onboard lydkortene har blitt mye bedre de siste åra, så jeg ville nok trolig prøvd ut det innebygde før jeg brukte noe penger på et eget. Når det er sagt må jeg jo si at spill lyden er noe helt annet med X-fi extreme gamer enn med det onboard lydkortet jeg har (3 år gamelt HK).

Skulle til å skrive at du bør kjøpe 4gb ram nå som det er så billig, men det har du jo alt gjort :)

Helt enig! Kjør på hovedkortets egen lyddel før du bestemmer deg for å kjøpe et annet. Og det finnes flere gode om ikke bedre alternativer til Creative der ute. I allefall på driversiden og CPU forbruk er det mye å hente.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar, det settes stor pris på!

Jeg har byttet rammen til fordel for disse, da jeg har lest mye bra om de. Men er det noe annet minne jeg også burde vurdere?

Jeg kunne også tenkt meg noen anbefalinger angående hovedkort, da jeg er svært usikker på dette. Jeg har sett litt på dette kortet etter at en annen bruker her på forumet, Runar, valgte dette da han satte sammen et lignende opplegg som jeg er ute etter. Men er det noen vits å satse på et dyrere kort for min del, med tanke på at jeg ikke skal overklokke? Er hovedkortet jeg har allerede har valgt godt nok til min bruk, eller burde jeg satse på Pro-versjonen?

Ellers har jeg bestemt med for å droppe kjøp av lydkort i denne omgang og heller se hvordan den intergrerte lyden fra hovedkortet er før jeg bestemmer meg.

Edit: andylove, kunne du linket til den QVL-siden hos ABIT, jeg klarte ikke å finne den selv.

Endret av Madrigal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...