Gå til innhold

Formatere i installasjonen?


TRL

Anbefalte innlegg

Har satt i gang med en innstallasjon av 7.10

Installerte først winXP på en tidligere 2000 PC. Installerte på C partisjon, D partisjon har fortsatt NTFS og noen filer(skal slettes)

Boota fra 7.10 CD. Valgte installer.

Kommer frem til valg av plassering, og her stopper det for meg. Har forsøkt å slette D partisjonen for å installere på den, men får det ikke til. Hvilket filsystem skal jeg ha? Regner med at jeg skal velge Primær partisjon.

Regner med at partisjonen skal være på slutten. Hva er monteringspunkt?

 

Er en PC kar som nå skulle prøve meg, men jeg vet ikke helt....

 

TRL

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs om jeg er rett mann til å forklare dette, men Linux/UNIX opererer ikke med C, D, E osv-stasjoner som Windows men med en rot-partisjon hvor man kan montere andre partisjoner.

Partisjonen du installerer på skal altså ha monteringspunktet "/"

 

Nå har ikke jeg prøvd installasjonen til 7.10, men i 7.04 fikk man vertfall opp en slags liste over eksisterende partisjoner med mulighet for å velge monteringspunkt og hvilket filsystem den skulle ha.

Er det fortsatt sånn så velger du det som er D-stasjonen på Windows og setter den til "/" med "ext3" filsystem

Lenke til kommentar
det er lurt å dele opp "D" partisjonen din. Bruk mellom 6 og 10 GiB til / og resten til /home. Da kan du beholde alt av dokumenter, konfigurasjoner osv mellom installasjoner.

Takker, har fått installert nå :-)

 

Lurer på en liten ting til.

Tilbakei WinXP forsøkte jeg å se Linux partisjonene, men nei..... Hvordan kan jeg få lov til å operere på disse som en vanlig partisjon i Windows?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...