deaktivert443556 Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Objektivet er superskarpt, ja, men så har me også juksa litt i Photoshop. Det er skarpet opp litt der. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 (endret) Objektivet er superskarpt, ja, men så har me også juksa litt i Photoshop. Det er skarpet opp litt der. Jeg har lagt inn oppskarping som "develop settings" i LR kan også gjøres i PS,da Canon sine speilrefleks gir litt softe bilder,alle bilder får en automatisk oppskarping. Endret 30. mars 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Buskleif Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 (endret) Tatt med et 5D2 ca 1820mm ca f/40 1/100sek ISO 1250 Ikke beskåret, kun justert i Lightroom. Endret 30. mars 2010 av Hagtor Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Fint bilde, men liker ikke at du har kuttet av den beste delen på månen Lenke til kommentar
Buskleif Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Skjønner hva du mener, men jeg har ikke kuttet noe som helst. Det du ser er 100% av bildet, er litt vanskelig å få månen helt sentrert når man benytter så lang brennvidde. Har ikke spesielt bra stativ heller så man må bruke selvutløser for å bli kvitt rystelser. Men man får jo bare prøve igjen når det passer seg. Lenke til kommentar
GSM Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Tatt med et 5D2 ca 1820mm ca f/40 1/100sek ISO 1250 Ikke beskåret, kun justert i Lightroom. Wow, vilke objektiv har du brukt? eller er kameraet koblet på et teleskop? Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Her er mitt bidrag Klarer ikke å finne original fila, så finner ikke no serlig info om settingsene. Det jeg vet: EOS 450D Sigma APO-DG 70-300mm Oppskarpet i GIMP Lenke til kommentar
Buskleif Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Tatt med et 5D2 ca 1820mm ca f/40 1/100sek ISO 1250 Ikke beskåret, kun justert i Lightroom. Wow, vilke objektiv har du brukt? eller er kameraet koblet på et teleskop? Har montert kameraet på et Skywatcher Evostar 90 teleskop, pluss en 2x Barlow linse. Er jo i utgangspunktet ganske dårlig kina-optikk, så bildene blir ikke spesielt skarpe i forhold til det jeg har sett av bilder tatt gjennom kvalitets glass. Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Mitt bidrag. Tatt 28.02.2010 Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Månen er rask, folkens, 1/150s eller bedre sånn ca. Ser folk blender ned til f/8 og får lukkertider under 1/100s. Pent tenkt å bruke objektivet der det er skarpest, men det er altså bevegelse som hindrer dere i å ta skarpe bilder. Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Kan man ta ett "ok" bilde av månen ved ett standard objektiv? Har ikke telezoom og det rapporteres om "supermåne" imorra. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Kan man ta ett "ok" bilde av månen ved ett standard objektiv? Har ikke telezoom og det rapporteres om "supermåne" imorra. Du får ikke noe detaljert månebilde hvis "standard-zoomen" slutter på 55mm, ville nok heller prøvd og få til noen bilder hvor Månen er en del av motivet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Du får ikke noe detaljert månebilde hvis "standard-zoomen" slutter på 55mm, ville nok heller prøvd og få til noen bilder hvor Månen er en del av motivet. Det tror jeg bør være gode muligheter for i morgen, så lenge skyene er borte! Tor det er best sjanse å ta bilde rett etter solnedgang, litt før halv syv, da står månen opp og er ekstra stor. Da bør du kunne få til et stilig bilde selv med "kun" 55mm. Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Du får ikke noe detaljert månebilde hvis "standard-zoomen" slutter på 55mm, ville nok heller prøvd og få til noen bilder hvor Månen er en del av motivet. Det tror jeg bør være gode muligheter for i morgen, så lenge skyene er borte! Tor det er best sjanse å ta bilde rett etter solnedgang, litt før halv syv, da står månen opp og er ekstra stor. Da bør du kunne få til et stilig bilde selv med "kun" 55mm. Takker for tips Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Takker for tips Med glede. Har du stativ? Det er ikke så mye lys rundt solnedgang, slik at det kan være vanskelig å handholde kamera da. Hvis du ikke har tråd/fjernutløser, så lønner det seg å bruke selvutløseren for å redusere rystelse - vel og merke hvis du bruker stativ... Har du ikke stativ, så len deg opp mot en vegg eller stolpe. Nå er neste supermåne "kun" om ca. 5 år - den forrige var en gang på 1980-tallet! Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Har stativ OG fjernutløser. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Har stativ OG fjernutløser. Da er du som de sier - "You're golden". Men som de sier over dammen ("The devil is in the details") - har du funnet et sted som månen stiger opp slik at du får et flott bilde - det er sånn ca. i området solen står opp - bare 12 timer senere. Jeg har forøvrig ikke funnet det enda ... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 (endret) det er sånn ca. i området solen står opp - bare 12 timer senere. Jeg har forøvrig ikke funnet det enda ... Hvis du står opp tidlig nok så finner du ut hvor solen også står opp Samegerilja Ta også og lær det bruken av custom-funksjonen "mirror up", den hjelper på ved lengere lukkertider for og unngå rystelser. Ta også i betraktning at månen beveger seg relativt fort så for lange lukkertider kan gi en utstrakt/uskarp måne. Endret 18. mars 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 (endret) Ble noen månebilder i kveld, her er et jeg ble fornøyd med. Tatt på 200mm + 1.4 ekstender, ekvivalent brennvidde = 448mm. iso 200 f/11 og lukker på 1/3 sekunder. Endret 19. mars 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Huff så mange tips, men akk likevel. Måtte hute mæ på jobb på kvelden, og legge meg tidlig igår, da jeg hadde tidligvakt idag. Så luna snek seg unna kameraet mitt denne gangen =/. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå