ranger** Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Fant en gammel vhs-spiller og en digital sattelittmottager i kjellern til foreldrene mine tidligere i dag og fikk det plutselig for meg at det kanskje går an å omprogramere disse på en måte? Er det mulig å koble seg på en slik dings og omprogrammere de? Hvordan oppgraderer man firmwaren på kola-automater, fjernkontroller, mikrobølgeovner, mobiltelefoner o.l? Og hvilket programeringsspråk blir brukt for å lage firmware til slike gjenstander? Kunne gjerne tenkt meg å lære mer om dette ettersom jeg ikke har så veldig mye greie på hvordan det foregår. Noen som kan hjelpe meg litt på vei eller? " Nyskjerrighet lenge leve! " Lenke til kommentar
eught Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Nå beveger jeg meg på litt tynn is siden jeg ikke har hatt om lignende i mer enn ca. to måneder, men i utgangspunktet vil jeg tro at det er svært vanskelig å endre på slikt. Jeg tviler på at man kan flashe colaautomater, mikrobølgeovner og mobiltelefoner på samme måte som for eksempel BIOS. På skolen har vi drevet *litt* med programmerbare kretser, og det er relativt komplisert å bare lage en enkel krets som legger sammen binære verdier (1 og 0) ved hjelp av brytere. Jeg aner egentlig lite om hvordan en VHS-spiller er bygget opp, men det er sannsynlig at det er mange komponenter i den som er programmert uavhengig av hverandre. Selvfølgelig kommer jo dette an på hvor kompliserte funksjoner den har. Det du trenger da er noe som du kan bruke til å koble deg opp mot spilleren og som vet hvordan den skal "snakke" med den (både en fysisk kobling og programvare). Det er også en forutsetning at det er mulig å "overskrive" den eksisterende "programvaren" i VHS-spilleren. Når det gjelder programmeringsspråk, så er det vel noe slikt som VHDL man må bruke. Det er egentlig ikke et programmeringsspråk, men en måte å skrive hvordan en logisk krets skal oppføre seg. Men jeg ville ikke investert så veldig mye tid i dette; tror nok det er et tapt prosjekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå