trygveaa Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Det har skjedd noe galt med proftpd i ubuntu. Den virker ikke, vet ikke hvordan det skjedde. Hvis jeg prøver å skrive "sudo apt-get remove proftpd" står det: invoke-rc.d: unknown initscript, /etc/init.d/proftpd not found. dpkg: error processing proftpd (--remove) : subprocess pre-removal script returned error exit status 100 Errors were encountered while processing: proftpd E: Sub-Process /usr/bin/dpkg returned an error code (1) Hvis jeg skriver "sudo apt-get install proftpd" står det: "proftpd is already the newest version." Hvordan kan jeg få fikset den så den virker igjen? Har søkt litt på nettet og sett at noen andre har samme problemet, men det var ingen løsning. Endret 26. oktober 2007 av trygveaa Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 prøv sudo dpkg --force-remove-reinstreq --remove proftpd Hvis alt går som det skal så skal du være kvitt pakken. du kan da installere på nytt, men er ikke veldig kjent med apt-get/dpkg så tør ikke garantere noe Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Når jeg prøver det står det: Removing proftpd ... invoke-rc.d: unknown initscipt, /etc/init.d/proftpd not found. dpkg: error processing proftpd (--remove): subprocess pre-removal script returned error exit status 100 Errors were encountered while processing: proftpd altså samme feilmelding. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 fant en mulig løsning i denne tråden. Finn fila /var/lib/dpkg/info/proftpd.prerm kommenter ut alt sammen og prøv å fjerne pakken på nytt. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Tusen takk dette virket, men det er fortsatt et problem. Jeg prøvde å installere det igjen, men proftpd filen i /etc/init.d/ mangler fortsatt så jeg får ikke starta den. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 får du denne meldingen? Failed to start FTP server : /etc/init.d/proftpd: line 19: /etc/rc.d/init.d/functions: No such file or directory eller mangler /etc/init.d/proftp helt? se om dette hjelper deg. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Den mangler helt. Jeg vil helst fjerne alle spor av proftpd, og få en helt ny vanlig installasjon. Endret 25. oktober 2007 av trygveaa Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 da aner jeg ikke hva som er galt. du kan jo laste ned kilden og kompilere det selv. vet ikke om det løser problemet, men er kanskje verdt et forsøk Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Prøvde litt til, og prøvde å installere igjen, og da fikk jeg tilbake filen, men når den installerte stod det dette. Hvis jeg prøver å starte den står de fem øverste linjene. * Starting ftp server proftpd - IPv4 getaddrinfo 'server' error: No address associated with hostname - warning: unable to determine IP address of 'server' - error: no valid servers configured - Fatal: error processing configuration file '/etc/proftpd/proftpd.conf' [fail] invoke-rc.d: initscript proftpd, action "start" failed. dpkg: error processing proftpd (--configure): subprocess post-installation script returned error exit status 1 Errors were encountered while processing: proftpd E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1) Endret 25. oktober 2007 av trygveaa Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 prøv å kjøre proftpd --configure og se hva den sier.. men nå er jeg virkelig på tynn is. har aldri brukt proftp, så blir bare gjetninger det her.. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Det er ikke en gyldig "option". Jeg kan skrive: sudo proftpd -c /etc/proftpd/proftpd.conf Da får jeg bare samme feilmelding som når jeg prøver å starte den. Endret 25. oktober 2007 av trygveaa Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 da har jeg ikke mer å komme med i dag i hvertfall. sov godt. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Klarte å fikse det. Fant denne siden og gjorde det som stod i den tredje posten. Av en eller annen grunn stod det server.HJEM i /etc/hosts, altså maskinnavn.domene, men ftp-serveren funket når jeg skiftet det til bare server. Tusen takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå