knuds Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) OPPDATERING Hei igjen. Nå har PS3 en hatt Nat-Type 2 og Upnp som har fungert ganske lenge! Helt til i går, da jeg byttet ut gamle ruteren og modemet med en boks som er modem/ruter i ett. Ettersom det gamle problemet var at jeg hadde ruter og modem i to forskjellige bokser, slik at det lagde kluss med IP-adressene, tenkte jeg at dette måtte funke veldig enkelt og greit. Det gjorde det ikke... Kommer enkelt på nett med alle datamaskinene i huset, i likhet med PS3'en. Problemet er altså at jeg nå er tilbake på Nat-Type 3, og Upnp er ute av drift. Upnp er slått på i ruteren/modemet, PS3'en har statisk IP-adresse og så videre. Den nye ruteren er fra Thompson og heter SpeedTouch ST585. Skjønner ikke hvordan jeg skal løse det denne gangen, noen med samme ruter som har hete tips? Setter stor pris på alle svar Slenger med noen nye bilder av ruterkonfigurasjonsvinduet nederst i dette innlegget. OPPDATERING SLUTT Hei. Kjøpte meg PS3 for ca. en måned tilbake. Nå har jeg kjøpt meg Pro Evo 2008 og tenkte å spille dette over nettet. Internetttilkoblingen er oppe og går, og kan bruke Playstation Store osv... Problemet er rett og slett at NAT-typen min er Type3, noe som begrenser mine muligheter online. Har prøvd mye for å få den til type 1 eller 2, men det går bare ikke. PS3en er tilkoblet en D-Link ruter via kabel, og ruteren er igjen koblet i en annen boks den henter nett fra. Når jeg logger meg på ruteren har jeg kommet til følgende bilde, og antar at det er her jeg må skrive inn noe for å forandre NAT-type, spørsmålet er rett og slett; Hva skal jeg skrive/gjøre? Bilde vedlagt. Håper på raskt svar Sitat fra PS3 onlinebruksanvisning: "Portnumrene for PLAYSTATION®Network-servere som brukes til slike formål, er TCP: 80, 443, 5223 og UDP: 3478, 3479. For stemme/videochat og onlinespill, brukes direkte kommunikasjon med andre PS3™ systemer for dataoverføring under stemme/videochat og onlinespill. Port-nummer som brukes for dette er UDP: 3658. Du kan imildertid være nødt til å bruke et annet port-nummer når du er tilkoblet med en NAT-router." Endret 15. februar 2008 av knuds Lenke til kommentar
Luc1fer- Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Jeg har nesten samme ruter som deg, og jeg har puttet ps3 i dmz. Som du ser på siden der, har du en knapp som heter dmz. Der får du et felt hvor du må fylle inn ip-adresse. Finn IP'n til din ps3, og legg den inn der. PES2008 funker utmerket for meg i alle fall. Lenke til kommentar
knuds Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Jeg har nesten samme ruter som deg, og jeg har puttet ps3 i dmz. Som du ser på siden der, har du en knapp som heter dmz. Der får du et felt hvor du må fylle inn ip-adresse. Finn IP'n til din ps3, og legg den inn der. PES2008 funker utmerket for meg i alle fall. Takker for svar. Har satt PS3en i DMZ, ipen til PS3en er 192.168.0.100, men NATtype er fremdeles 3, så jeg blir litt forvirret her. Rotet meg frem til denne siden på nettet: http://portforward.com/english/routers/por...ion_Network.htm er det noe jeg bør gjøre? Og hva mener de med PSN1, 2 og 3 der? Endret 25. oktober 2007 av knuds Lenke til kommentar
Luc1fer- Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Prøv å restart ruteren din. Har du satt fast ip på Ps3? Du kan låse ip-adresse til mac-adresse via dhcp i routeren. Gjør dette, og restart ruteren. Lenke til kommentar
knuds Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Prøv å restart ruteren din. Har du satt fast ip på Ps3? Du kan låse ip-adresse til mac-adresse via dhcp i routeren. Gjør dette, og restart ruteren. PS3en har 192.168.0.100 som IP adresse hele tiden etter hva jeg har forstått. Den ligger hvertfall ikke i listen over dynamiske IP adresser i ruteren.. Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Hvem er din internettleverandør? Jeg vet at NGT tidligere måtte åpne porter i modemet/ruteren de leverer. Jeg slet selv i langt tid med å få Xbox helt åpen på nett. Det gikk ikke i orden får jeg traff "rette" fyren på NGT-support som visste hva han skulle gjøre. (Til tross for at man skal kunne konfigurere NGT-ruteren selv via nettsider, så ble ikke saken løst før en supporter ordnet det skikkelig). Lenke til kommentar
knuds Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Hvem er din internettleverandør?Jeg vet at NGT tidligere måtte åpne porter i modemet/ruteren de leverer. Jeg slet selv i langt tid med å få Xbox helt åpen på nett. Det gikk ikke i orden får jeg traff "rette" fyren på NGT-support som visste hva han skulle gjøre. (Til tross for at man skal kunne konfigurere NGT-ruteren selv via nettsider, så ble ikke saken løst før en supporter ordnet det skikkelig). Jeg har også NextGenTel. Da forsøker jeg å ringe dem så snart jeg er hjemme fra jobb! Kanskje det løser problemene Setter pris på flere tips!! Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Problemet løser seg ikke med mindre du treffer RETTE personen. 4-5 forskjellige på NGT support åpnet portene for meg, og kjørte en test og bekreftet at de var åpne. Likevel kom jeg ikke på riktig NAT. Så traff jeg endelig på rette karen på support som visste at man måtte åpne portene både som UDP og TCP og noe annet styr. Etter at han åpnet dem for meg var alt 100% fint. Og de 4-5 første som prøvde var overbevist om at de hadde åpnet riktig. Husk, mange av de på support er studenter med et lite kurs i support, og vet egentlig ikke alltid så mye hva de skal gjøre. Du må rett og slett få fatt på en av dem som har genuint peiling på ruter, nettverk og porter. Lenke til kommentar
knuds Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Ja, da skal jeg forsikre meg om at jeg får tak i en med god greie på denslags. Satser på at det ordner seg Lenke til kommentar
Nylende24 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Hei, jeg har helt det samma som deg Knuds, jeg ringte nexgentel for litt sia, og de sa at jeg burde kjøpe meg en swith( eller åssen det skrives ) å ikke kjøre nette mitt via en router. Jeg har nexgentel sin router å min egen som jeg bruker som swith. De sa : kjøp en fra biltema, så ringer du meg, så skal jeg åpne portene for deg.. Så skal snart kjøpe den. å så skal jeg ringe å se hva som skjer.. veit om du er kobla rett på routeren fra nexgentel. For om du har en router som swith, så må dem åpne portene for deg, så må vi gjøre masse tull for at det skal funke.. men om du har en vanelig swith, så bør du ikke åpne noen porter på den, bare routeren til nexgentel.. så håper jeg får det til snart. skriver om det går eller ikke Endret 26. oktober 2007 av Nylende24 Lenke til kommentar
knuds Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Ok, høres bra ut. Jeg tror kanskje problemet mitt ligger i at jeg har PS3en koblet til D-Link routeren med kabel. Men D-link routeren er jo igjen koblet i en Netopia router! På D-linken starter IP adressene med 192.168...Mens på Netopiaen som styrer bredbånd inn og ut av huset, starter de med 10.0.0... So, what do i do? Lenke til kommentar
Peritass Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Jeg har også ett nat problem. Tok en ny nettverks innstilling igår og fikk da nat 3. ER ikke helt sikker på hva jeg har hatt før, men har hvertfall slitt endel med headsettet. Hvordan kan man forandre nat innstilling? Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Ok, høres bra ut. Jeg tror kanskje problemet mitt ligger i at jeg har PS3en koblet til D-Link routeren med kabel. Men D-link routeren er jo igjen koblet i en Netopia router! På D-linken starter IP adressene med 192.168...Mens på Netopiaen som styrer bredbånd inn og ut av huset, starter de med 10.0.0... So, what do i do? Jeg hadde samme kobling. Jeg tok simpelthen og ordnet D-Link til at den også skulle jobbe i ipadresse fra 10.0.0-seriern. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Jeg hadde akkurat det samme problemet men fiksa det etter en del søking på nettet: Tror du må krysse av for at ruteren skal godta UPNP (Universial Plug'n Play) ett eller annent sted på ruteren din. Bare rot rundt på den rutersiden til du finner noe om UPNP, og godta/kryss av for at ruteren skal kunne bruke det. Restart ruteren, og du får Nat type 1, eller 2! Lenke til kommentar
knuds Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 Problemet er at jeg ikke finner Upnp noe steder i noen av ruteren? Er ikke så enkelt da å vite hva jeg skal gjøre! Til Trykkertor: Hvordan fikk du D-link routeren til å jobbe fra andre ip-adresser da? Trenger tips Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 (endret) Du logger deg på ruteren, og går inn på siden for IP-adresser og definerer at ruteren skal jobbe i serien 10.0.0.1 og oppover. Først definerer du under fanen "LAN" din ruters adresse. Så definerer du under ruterens DHCP i hvilke adresseområder den skal jobbe. Scroll ned til ca midt på denne siden her: http://www.xbitlabs.com/articles/other/pri...k-di824vup.html Der viser de adressen 192.168.0.1 Du skal bruke verdiene 10.0.0.x Endret 27. oktober 2007 av trykkertor Lenke til kommentar
knuds Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 Du logger deg på ruteren, og går inn på siden for IP-adresser og definerer at ruteren skal jobbe i serien 10.0.0.1 og oppover. Først definerer du under fanen "LAN" din ruters adresse. Så definerer du under ruterens DHCP i hvilke adresseområder den skal jobbe. Scroll ned til ca midt på denne siden her: http://www.xbitlabs.com/articles/other/pri...k-di824vup.html Der viser de adressen 192.168.0.1 Du skal bruke verdiene 10.0.0.x Ok! Takker! Hvordan vil dette påvirke de øvrige datamaskinene på lokalnettet hjemme? Vil det måtte settes fast IP adresse på alle, eller vil ruteren dele ut informasjon automatisk? Jeg har allerede forsøkt noe av det du nevnte, altså å sette D-link routeren til 10.0.0.2 f.eks, men da oppstår det DNS feil over hele nettverket! Lenke til kommentar
knuds Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 Hva er nat type? NAT står for Network Adress Translation, så mye mer enn det vet jeg ikke! Har man f,eks NAT-Type 3 på en PS3 vil dette hemme mulighetene du har når du spiller online. I mitt tilfelle er det ikke mulig å spille det nye PES2008 på nettet... Lenke til kommentar
skyggefreaken Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Hva? kommer man ikke på nett i det hele tatt på PES2008 hvis man har NAT 3? Trudde det gjaldt bare for chat og sånn.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå