Leviath Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 "Jeg skjønner ikke hvordan de fem prosentene menneskene slipper ut kan ha noe å si for klimaet." bra kommentar fra en klok mann . Hvis han ikke skjønner det har han ikke satt seg nok inn i det. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 -Bruk oppladbare batterier. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 "Jeg skjønner ikke hvordan de fem prosentene menneskene slipper ut kan ha noe å si for klimaet." bra kommentar fra en klok mann . Hvis han ikke skjønner det har han ikke satt seg nok inn i det. Boolshit. Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 "Jeg skjønner ikke hvordan de fem prosentene menneskene slipper ut kan ha noe å si for klimaet." bra kommentar fra en klok mann . Hvis han ikke skjønner det har han ikke satt seg nok inn i det. Boolshit. Dine poster er som vanlig like meningsfylte Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Dere som prøver å bli miljøvennlige osv, skyt dere selv, og dØ! Det er folk som prøver å leve normalt her. Spar oss for forurensningen av piss og bæsj på forumet og i hverdagen. Vær så snill. Lenke til kommentar
Ponzi Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Holy Cow for en kommentar Mer miljøvennlig så langt: -Resirkulere søppla-Spise mindre kjøtt - kjøre minimalt bil -Stemme miljøpartiet -Boikotte fly - Bruke mindre strøm - Kjøpe færre varer - Drikke springvann i steden for noe annet - Lagee ditt eget brød - Kjøpe lokale matvarer - Bruke fornybar energi til oppvarming i steden for elektrisk strøm - Kjøpe møbler og klær brukt om det er mulig - Kjøpe mindre datakomponenter, bytt mobiltelefon sjeldnere osv - Gå, sykle eller ta buss i stedet for å kjøre når det er mulig - Kjøp lokal mat - Bruk mindre strøm til oppvarming, her finnes det mange muligheter. - kjøp økologisk -Bruk en tøypose når du handler. -Ta ut ladeapperater når du er ferdig å lade. -Bli flinkere på strømsparing på PC, installer for eksempel localcooling. -Gi folk julegaver som kan hjelpe de. Lyspærer, eller denne lettforståelige boken. (Eller boikott julen generelt, som meg. Men det er vel kanskje litt drastisk) -Kjøp webhotell som drives med solceller. Dette har egentlig svært lite å si med tanke på hvor mange som deler serveren med deg. -Se nøye på energibruket på den neste PC-en du kjøper. -Se nøye på alt elektrisk du kjøper. Unngå alt som ikke er A++, A+ eller A. -Ta på en genser, skru ned termostaten. -Slå av lysene om kveldene -å lage mer god gammeldags hjemmelaget mat. -Lag store porsjoner og frys ned små porsjoner som brukes senere -tin opp maten i romtemperatur eller i kjøleskap for så å varme den på ovnen -Ikke koke opp mer vann enn man treger til morgenteen/kaffen -Bruke oppladbare batterier To ting: 1. Det er riktig at jeg som enkeltmenneske er nokså hjelpeløs. Jeg kan ønske at jeg kunne gjort like mye godt for verden som seks milliarder til sammen, men det kan jeg ikke. Jeg kan bare gjøre det én mann kan gjøre, men mine handlinger, og hva de medfører, det er mitt eget ansvar. Derfor skal jeg ta det ansvaret, og jeg skal gjøre det én mann kan gjøre så godt jeg bare kan. 2.Prosessen med å konvertere min egen livsstil til en «grønn» livsstil er den mest gledelige prosessen du kan forestille deg. Man tenker seg vanligvis at det innebærer en lang serie ofringer; å avstå fra ting som enten tilfredsstiller eller simpelthen gjør livet mye enklere. Jeg har aldri følt dette. Absolutt alt jeg gjør som visstnok er «godt for verden», er også godt for meg selv. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Boikotting (skrivefeil...) av fly fører jo bare til enda mer global oppvarming. Bra at dere fokuserer riktig . Uansett, sier ikke at det ikke er lønnsomt (for vår egen lommebok vel og merke) å spare på strømmen. Men mange forslag er rimelig tragiske. Som det å bytte mobil sjeldnere. Hva med å droppe å bruke mobil? Ville dette tatt fra dere den luksusen dere mener dere fortjener? Hvorfor gjøre noe halveis når du kan gjøre det helveis? Nei, man skal lide for skjønnheten om man absolutt skal bli skjønnere. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Det er ikke bevist at det fører til mer global oppvarming å fly mindre. Må jeg si det i hver eneste tråd? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Oj, men det er jo akkurat det vi sier om menneskeskapthet. Jøss... Og nei, jeg har ikke lest hele tråden. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Men mange forslag er rimelig tragiske. Som det å bytte mobil sjeldnere. Hva med å droppe å bruke mobil? Ville dette tatt fra dere den luksusen dere mener dere fortjener? Hvorfor gjøre noe halveis når du kan gjøre det helveis? Nei, man skal lide for skjønnheten om man absolutt skal bli skjønnere. Hva er tragisk med det? Synes innlegget ditt var ganske tragisk jeg. Sånn type enten så må man gjøre absolutt alt det man kan, eller bare la vær. Det er stor forskjell på å ikke bruke mobil i det hele tatt, og å faktisk bruke mobilen så lenge den varer i stedet for å skifte til det nyeste hver 6 mnd. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Det er ikke bevist at det fører til mer global oppvarming å fly mindre. Må jeg si det i hver eneste tråd? Så man skal aldri gjøre noe, med mindre det er 100% bevist? Jøss. Du hevder vell ikke at naturen tar skade av at vi flyr mindre? Hva er da galt med å være føre var? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Men mange forslag er rimelig tragiske. Som det å bytte mobil sjeldnere. Hva med å droppe å bruke mobil? Ville dette tatt fra dere den luksusen dere mener dere fortjener? Hvorfor gjøre noe halveis når du kan gjøre det helveis? Nei, man skal lide for skjønnheten om man absolutt skal bli skjønnere. Hva er tragisk med det? Synes innlegget ditt var ganske tragisk jeg. Sånn type enten så må man gjøre absolutt alt det man kan, eller bare la vær. Det er stor forskjell på å ikke bruke mobil i det hele tatt, og å faktisk bruke mobilen så lenge den varer i stedet for å skifte til det nyeste hver 6 mnd. Å si at man gjør noe for miljøet uten egentlig å gjøre noe, bare litt sånne småting er feil. Er det som er poenget mitt. Selv har jeg hatt mobilen min i snart to år og er enda fornøyd. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Oj, men det er jo akkurat det vi sier om menneskeskapthet. Jøss...Og nei, jeg har ikke lest hele tråden. Forskjellen her er hvor sterke indisier man har. De som sier at global oppvarming er menneskeskapt baserer dette på massiv forskning på klimaet over tusener av år, mens de som mener at global dimming er et faktum baserer dette på observasjoner over en 3(?)-dagersperiode. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Å si at man gjør noe for miljøet uten egentlig å gjøre noe, bare litt sånne småting er feil. Er det som er poenget mitt.Selv har jeg hatt mobilen min i snart to år og er enda fornøyd. Men det er jo summen av alle småtingene som teller. Og om det var poenget ditt, syns jeg at eksempelet var ganske dårlig. Forskjellen i gevinsten av å unnlate å bruke mobil, sammenlignet med gevinsten av å bruke en mobil så lenge den faktisk varer er ikke så veldig stor. Men rent bortsett fra det er jeg enig. Å unnlate å bytte mobil så often, samtidig som man f. eks. sitter 2 timer i kø i rushtrafikken hver dag, fordi man ikke gidder å reise kollektivt blir en absurditet. Men til syvende og sist er det summen av alle disse småtingene som utgjør forskjellen. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Noe av poenget mitt var at dere som gjør div. småting har "rett" til å kunne klage på oss som ikke gjør sånne småting. Jeg beholder mobilen fordi JEG VIL, ikke fordi jeg tenker på miljøet. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Noe av poenget mitt var at dere som gjør div. småting har "rett" til å kunne klage på oss som ikke gjør sånne småting.Jeg beholder mobilen fordi JEG VIL, ikke fordi jeg tenker på miljøet. Men da er du på helt feil sted. Trådstarter spurte helt konkret "hva kan jeg gjøre for å bli mer miljøvennlig". Deretter at det kommet masse bra tips om hva han kan gjøre. Og mye diskusjoner angående hvor effektive tiltakene er eller ikke. Jeg kan ikke se en eneste person her inne som har klaget på at noen andre ikke gjør like mye som dem. Så om det var poenget ditt, burde du kanskje starte en egen tråd, evt. finne en tråd hvor det du klager på gjøres? Lenke til kommentar
Ponzi Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Om man har mulighet til det, begynn med kompost Irriterer meg over alt skrell og slikt jeg kaster i søppla , det blr jo blandet med alt mulig giftstoffer på fyllinga i stedenfor å bli jord. (bor selv i blokk så kompostering er vanskelig å gjennomføre) Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Ponzi: Samme problem her. Bor i blokk midt i tykkeste Oslogryta. "Missunner" mine foreldre hver gang jeg er hjemme og tar en titt på komposten. Synes kommunen burde innført 2-3 "komunale" komposteringsanlegg. Og hatt et klippekortsystem. Om man hadde levert der minimum x antall ganger, fikk man komme på våren og hente jord til blomsterkassene på balkongen. Det som ble til overs skulle da blitt brukt i byens parker. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Til ytterligere informasjon: Hvis det dumpes på fyllingen og bare råtner vil det bli omdannet til metan som er 23 ganger verre for atmosfæren enn CO2. Hvis du legger det i en kompostbinge, og marken tar seg av det, vil det heller bli til CO2. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Fruktkake: Med mindre man faktisk fanger metangassen og benytter den i fjernvarmeanlegg. Men dette gjøres vell ikke i noen særlig grad i Norge (gjøres det i det hele tatt?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå