Pels Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 (endret) kanskje vi må og begynne å temme det frie markedet, med varer vi faktisk ikke trenger i det hele tatt :!: Fint du nevner det. Man kunne sikkert kvitte seg med 40-50% av ting i butikkene som bare kjøpes for å bli kastet. Bare se på leketøy og andre gadgets. En annen er jo også at det er billigere å produsere noe i Kina og sende det over med båt enn å lage det "her", så da kan man jo lure på om enkelte mener det hjelper å kjøre mindre bil (sett i forhold). Endret 27. oktober 2007 av Pels Lenke til kommentar
haarod Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Hvis man tenker kynisk så er det ganske enkle grep som skal til som høres veldig drastiske ut, men som vi hadde klart oss helt fint med. Vi kunne: - Forbydd all privat trafikk - Hatt ekstreme avgifter på mat fra Utlandet, som man kan kjøpe norskt - Forbydd alle unødige artikler som leketøy og unødvendige gadgets - Tvunget folk til å leve mer miljøvennlig ved å gi en viss mengde energi til hver innbygger Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Hvis man tenker kynisk så er det ganske enkle grep som skal til som høres veldig drastiske ut, men som vi hadde klart oss helt fint med.Vi kunne: - Forbydd all privat trafikk - Hatt ekstreme avgifter på mat fra Utlandet, som man kan kjøpe norskt - Forbydd alle unødige artikler som leketøy og unødvendige gadgets - Tvunget folk til å leve mer miljøvennlig ved å gi en viss mengde energi til hver innbygger Nå var det jo egentlig snakk om hva man som enkeltperson kunne gjøre. Hvis man skal begynne å snakke om offentlig styring, så ville jeg vel egentlig foretrekke en massiv satsing på forskning, fremfor å sende verden tilbake til steinalderen. Edit: Forøvrig ville det vel ikke akkurat gjort store forskjellen å forby all privat trafikk. Det er tross alt ikke der mesteparten av utslippene skjer. Endret 28. oktober 2007 av klilleng Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Vi kunne:- Forbydd all privat trafikk Du er klar over at forurensingen vill økt kraftig om all privat trafikk skulle bli erstattet med kollektiv trafikk? Kollektiv trafikk er veldig bra i urbane strøk hvor mange samtidig skal omtrent samme vei, men ute på landet blir dette bare masse ekstra kjøring. Eller hadde du tenkt at de som bodde i mindre entrale strøk skulle sendes tilbake til middelalderen og klare seg uten transport? - Hatt ekstreme avgifter på mat fra Utlandet, som man kan kjøpe norskt Dette har vi jo allerede. Men det blir vanskeligere å produsere i Norge nå som du har forbydd traktorer så du må forvente mere import eller feilærnæring/underernæring. - Forbydd alle unødige artikler som leketøy og unødvendige gadgets Hvem skulle bestemt hva som er unødig og hvordan i alle dager skulle du håndhevet dette? - Tvunget folk til å leve mer miljøvennlig ved å gi en viss mengde energi til hver innbygger Jeg ser heller ikke hvordan du skulle håndheve dette. Og er meningen at de med enebolig skal fryse om vinteren, mens de som bor i en liten blokkleilighet skal ha behagelig temperatur? Og skal de som bor i kalde strøk i innlandet få valget mellom å flytte eller fryse ihjel? I det hele tatt virker det som om det er Nord-Korea du beskriver. Det er helt fritt for deg å reise dit om du ønsker denslags samfunn. Jeg har sagt det før og sier det igjen: Det er meget farlig å la personer fra dommedagskulter få innflytelse på valg og prioriteringer vi gjør i samfunnet. Endret 28. oktober 2007 av robertaas Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Hvis man tenker kynisk så er det ganske enkle grep som skal til som høres veldig drastiske ut, men som vi hadde klart oss helt fint med. Vi kunne: - Forbydd all privat trafikk - Hatt ekstreme avgifter på mat fra Utlandet, som man kan kjøpe norskt - Forbydd alle unødige artikler som leketøy og unødvendige gadgets - Tvunget folk til å leve mer miljøvennlig ved å gi en viss mengde energi til hver innbygger Skremmende lesning. Så at vi i Norge innfører disse syke reglene, hvilken forandring vil det ha på verdenen annet enn at vi skyter oss selv i foten? Må nesten lure om noen her tror at jorden bare består av Norge. Lenke til kommentar
Ponzi Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Har klippet og limt fritt fra innleggene over meg (håper det går greit) Her er tråden slik jeg leser den Hva kan eg gjøre for å leve mer miljøvennlig?: -Resirkulere søppla-Spise mindre kjøtt - kjøre minimalt bil -Stemme miljøpartiet -Boikotte fly - Bruke mindre strøm - Kjøpe færre varer - Drikke springvann i steden for noe annet - Lagee ditt eget brød - Kjøpe lokale matvarer - Bruke fornybar energi til oppvarming i steden for elektrisk strøm - Kjøpe møbler og klær brukt om det er mulig - Kjøpe mindre datakomponenter, bytt mobiltelefon sjeldnere osv - Gå, sykle eller ta buss i stedet for å kjøre når det er mulig - Kjøp lokal mat - Bruk mindre strøm til oppvarming, her finnes det mange muligheter. - kjøp økologisk To ting: 1. Det er riktig at jeg som enkeltmenneske er nokså hjelpeløs. Jeg kan ønske at jeg kunne gjort like mye godt for verden som seks milliarder til sammen, men det kan jeg ikke. Jeg kan bare gjøre det én mann kan gjøre, men mine handlinger, og hva de medfører, det er mitt eget ansvar. Derfor skal jeg ta det ansvaret, og jeg skal gjøre det én mann kan gjøre så godt jeg bare kan. 2.Prosessen med å konvertere min egen livsstil til en «grønn» livsstil er den mest gledelige prosessen du kan forestille deg. Man tenker seg vanligvis at det innebærer en lang serie ofringer; å avstå fra ting som enten tilfredsstiller eller simpelthen gjør livet mye enklere. Jeg har aldri følt dette. Absolutt alt jeg gjør som visstnok er «godt for verden», er også godt for meg selv. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 *Liste* Du glemte det viktigste, altså det jeg skrev. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Innlegget mitt var på ingen måte hva jeg mener. Jeg bare påpekte hvor enkle som må gjøres egentlig er. Jeg vil selvfølgelig ikke at dette skal komme igjennom pga. tvang, men av holdninger. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Innlegget mitt var på ingen måte hva jeg mener. Jeg bare påpekte hvor enkle som må gjøres egentlig er. Jeg vil selvfølgelig ikke at dette skal komme igjennom pga. tvang, men av holdninger. Mange har før prøvd å gjennomføre "enkle kompromissløse tiltak" som var påstått nødvendige for å redde landet eller verden og de har hatt en egen tendens til kun å resultere i massemord. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 -Bytt ut alle glødepærer som brukes i pyntepærer med LED-pærer som bruker 1W, har minimum 100.000 timer og genererer ikke varme. -Kjøp grønne klær, f.eks simpleshoes.com. -Sett et klistremerke på postkassen der du ikke vil ha reklame. Disse fåes gratis fra gronnhverdag.no. Et par tips jeg kom på i farten, god natt. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Hvis man tenker kynisk så er det ganske enkle grep som skal til som høres veldig drastiske ut, men som vi hadde klart oss helt fint med. Vi kunne: - Forbydd all privat trafikk - Hatt ekstreme avgifter på mat fra Utlandet, som man kan kjøpe norskt - Forbydd alle unødige artikler som leketøy og unødvendige gadgets - Tvunget folk til å leve mer miljøvennlig ved å gi en viss mengde energi til hver innbygger Skremmende lesning. Så at vi i Norge innfører disse syke reglene, hvilken forandring vil det ha på verdenen annet enn at vi skyter oss selv i foten? Må nesten lure om noen her tror at jorden bare består av Norge. Det sier hver mann i hvert land. Hvert land er jo bare en liten brikke i et stort puslespill. Hvorfor skal vi da gjøre noe? Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Eller har du blitt lurt av sorteringsbløffen? Du er klar over at den siste papirfabrikken i Norge som tok imot papiravfall for resirkulering er stengt for lenge siden. ;-) Tull. Jeg har vært i kontakt med Habba, og til og med kjøpt varer fra de. De ligger ikke ann til å få inn representanter noe sted så det er en bortkastet stemme. Flott at demokratiet er full av sauer som tenker slik. Mindre flytrafikk fører til redusert global dimming. Global dimming motvirker den globale oppvarmingen. Da flyene stod 3 dager på bakken etter 9/11 økte temperaturen i Nord-amerika over 1 grad. Ønsker du virkelig økt global oppvarming? Nå var det spesielt skyfritt, det er langt fra et "bevis" på det du vil tro. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 -Bytt ut alle glødepærer som brukes i pyntepærer med LED-pærer som bruker 1W, har minimum 100.000 timer og genererer ikke varme. Ikke lurt for pærer som brukes innendørs da energien som pæra ikke gjør til lys blir varme. Bytter man til LED-pærer må man bare bruke mer energi over varmeovnene tilsvarende det man sparer på lyspærene. -Kjøp grønne klær, f.eks simpleshoes.com. Ideen er god, men uten offentlig kontroll og sertifisering aner man ikke hvor miljøvennlige produktene egentlig er. -Sett et klistremerke på postkassen der du ikke vil ha reklame. Disse fåes gratis fra gronnhverdag.no. Skriv heller under på neitakk.no for å få snudd prinsippet til at kun det mindretallet som ønsker reklame skal markere dette og flertallet som ikke ønsker reklame slipper å gjøre noe. Posten godtar forresten kun sine egne lapper... og nå har de begynt å gå tomme for dem. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 -Bytt ut alle glødepærer som brukes i pyntepærer med LED-pærer som bruker 1W, har minimum 100.000 timer og genererer ikke varme. Ikke lurt for pærer som brukes innendørs da energien som pæra ikke gjør til lys blir varme. Bytter man til LED-pærer må man bare bruke mer energi over varmeovnene tilsvarende det man sparer på lyspærene. Det er feil. Det stemmer bare dersom du har en fullstendig termostatstyrt oppvarming. Og det gjelder også bare dersom du ene og alene bruker elektrisk oppvarming. -Sett et klistremerke på postkassen der du ikke vil ha reklame. Disse fåes gratis fra gronnhverdag.no. Skriv heller under på neitakk.no for å få snudd prinsippet til at kun det mindretallet som ønsker reklame skal markere dette og flertallet som ikke ønsker reklame slipper å gjøre noe. Posten godtar forresten kun sine egne lapper... og nå har de begynt å gå tomme for dem. Det stemmer vell ikke? (Jeg har forøvrig gjort begge deler). Men jeg satte nei takk klistremerke fra noen helt andre enn posten på postkassen for over et år siden, og har ikke mottatt noe som helst etter den tid. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Det som derimot irriterer meg er de h* aftenposten budene. Jeg har reklame nei takk på døren også, men likevell kaster aftenpostenbudet masse reklame foran døren hver eneste natt. (Nei, jeg har ikke abb.) Skal skrive noen sinte mail til aftenposten etterhvert, og se hva som skjer. Vurderer også å begynne å sende alt sammen tilbake til aftenposten i konvolutter uten porto og avsenderadresse slik at de selv må betale for å hente det ut. Evt. Stå klar til angrep på avisbudet når han løper forbi. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 -Bytt ut alle glødepærer som brukes i pyntepærer med LED-pærer som bruker 1W, har minimum 100.000 timer og genererer ikke varme. Ikke lurt for pærer som brukes innendørs da energien som pæra ikke gjør til lys blir varme. Bytter man til LED-pærer må man bare bruke mer energi over varmeovnene tilsvarende det man sparer på lyspærene. Det er feil. Det stemmer bare dersom du har en fullstendig termostatstyrt oppvarming. Og det gjelder også bare dersom du ene og alene bruker elektrisk oppvarming. Det er mange fantasifulle forklaringer her på forumet. Mener du at varme fra en vanlig lyspære ikke varmer opp et rom om du ellers ikke bruker termostat for oppvarming av rommet ? Og mener du også at varmen fra en lyspære ikke kan varme opp et rom om rommet ellers ikke utelukkende er oppvarmet elektrisk? Her må det virke noen spesielle fysiske lover jeg aldri har hørt om. ;-) Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Vel, det stemmer. 97% av energien tilført en lyspære blir til varme. Denne varmen er helt lik i resistansovner, men dette har ikke noe å si om du har varmepumpe eller vedfyring (som man forøvrig bør ha om man er miljøbevisst). Utenom pyntepærene står fremdeles vanlige pærer igjen, som kan bli erstattet med sparepærer som bruker 1/6 av energien til en glødepære som har optil 10 ganger lengre levetid enn glødepærer. Halogenpærerer er nesten det samme som glødepærer, bruker 1/3 av energien og har mye lengre levetid. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Noen som vet hva nettadressa er til den sia Al gore anbefaler på slutten av filmen? har lenge tenkt å se på den men husker ikke adressen... climatecrisis.net Flere tips: -Bruk en tøypose når du handler. -Ta ut ladeapperater når du er ferdig å lade. -Bli flinkere på strømsparing på PC, installer for eksempel localcooling. -Gi folk julegaver som kan hjelpe de. Lyspærer, eller denne lettforståelige boken. (Eller boikott julen generelt, som meg. Men det er vel kanskje litt drastisk) -Kjøp webhotell som drives med solceller. Dette har egentlig svært lite å si med tanke på hvor mange som deler serveren med deg. -Se nøye på energibruket på den neste PC-en du kjøper. -Se nøye på alt elektrisk du kjøper. Unngå alt som ikke er A++, A+ eller A. -Ta på en genser, skru ned termostaten. Lenke til kommentar
Ponzi Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Lurer litt på de pærene. De vanlige sparepærer bruker man mer energi for å lage, samt at de er mer forrensende som søppel en glødepærer? Er i alle fall den konklusjonen jeg har kommet frem til, så jeg bruker glødepærer på stue og kjøkken, og sparepærer ute og i "kalde" rom. Glødelamper gir mye varmere lys også. Ellers er det beste tipset mitt: Kjøp brukt, varig og minst mulig Endret 30. oktober 2007 av Ponzi Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Tror sparepærer bruker mer energi ja, men hva bruker mest energi: å lage 10 glødepærer eller én sparepære? De inneholder iflg Simen1 også kvikksølv, men de kan visst gjenvinnes så den er vel grei. Min optimale belysning har LED (som ikke har kvikksølv) ute og i pyntepærer inne, en enkelt sparepære i diverse rom og halogen til den større belysningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå