Gå til innhold

Hvordan kan jeg bli mer miljøvennlig?

Anbefalte innlegg

Og det er gått så langt at det faktisk er for sent å gjøre noe. Om femti til hundre år vil det bryte ut kriger og konflikter verden over som følge av klimaflyktningers press på de stadig mer begrensede levbare områder, og en tid etter det vil Venus-effekten slå inn og jorda vil nokså raskt begynne å koke.

Jorden klima er ikke et stabilt system slik mange klimahysterikere tror. Temperaturen har vært høyere og lavere før og den vil bli høyere og lavere i fremtiden, med eller uten mennesket. Det samme ser vi også på andre planeter i solsystemet hvor det for tiden også er global oppvarming og smelting av polarisen. Det er egentlig veldig pretensiøst å tro at mennesket skal være den utløsende faktor.

Som et lite eksempel på hvor naive og kunnskapsløse hysterikerne kan være kan man ta permafrosten som nå smelter flere steder og som mange tar som et bevis på noe som aldri før har skjedd. Vet dere i det hele tatt hva permafrost er? Det er frosset sand og jord. Sand og jord kan ikke ha blitt produsert inne i permafrosten, men var noe som ble produsert i området før det frøs til. Det ble altså laget da temperaturen var langt høyere enn idag.

Jordas atmosfære klarer bare å ta opp en begrenset mengde energi. Vi idioter prøver å tilføre den en ubegrenset mengde, som øker eksponensiellt for hver dag som går, uansett hva klimaforskere sier.

Vi tilfører energi til atmosfæren? Og i en ubegrenset mengde? Her avslører du at du i det hele tatt ikke har peiling om temaet du snakker om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men... er folk 1000 % sikre på at det er biler etc. som er årsaken? Jorda har jo hatt istid og mye annet for plenty av år tilbake. Kjørte ikke mange biler da :S...

Det kjører heller ikke så mange biler på planeten Mars hvor polarisen også smelter. ;-)

Dommedagskulter har alltid eksistert og vil alltid eksistere. Å la dem få inflytelse på hvilke prioriteringer vi gjør i samfunnet kan være meget farlig.

Lenke til kommentar

Fjerna katalysatoren her om dagen på bilen min og kjører ca 30 000km i året så har minst gjort 5-6 elbil kjøp for å "spare" miljøet undødvending.

+ mer effekt på motor da :D

Og grunnen til at jeg skriver det her et at jeg har gjort bilen min mer miljøvennlig da den slipper ut over dobbelt så mye Co2 til trærne osv:) det var min insatts til miljøet for denne gang.

:!:

Lenke til kommentar
Men... er folk 1000 % sikre på at det er biler etc. som er årsaken? Jorda har jo hatt istid og mye annet for plenty av år tilbake. Kjørte ikke mange biler da :S...

Det kjører heller ikke så mange biler på planeten Mars hvor polarisen også smelter. ;-)

Dommedagskulter har alltid eksistert og vil alltid eksistere. Å la dem få inflytelse på hvilke prioriteringer vi gjør i samfunnet kan være meget farlig.

Også forstå at bakmenn tjener seg styrtriket ved å blusse opp klimahysteriet. Vi har sett så mange like eksempler fra historien.

Lenke til kommentar

Min stemme betyr ingenting, derfor avstår jeg fra å stemme :roll:

Det er mye du kan gjøre for å bli mer miljøvennlig;

• Kjøpe møbler og klær brukt om det er mulig
  • Kjøpe mindre datakomponenter, bytt mobiltelefon sjeldnere osv
  • Gå, sykle eller ta buss i stedet for å kjøre når det er mulig
  • Kjøp lokal mat
  • Bruk mindre strøm til oppvarming, her finnes det mange muligheter.

Dessverre er ikke alt dette like lett å gjennomføre, og mye av det er for dyrt til å gjennomføres av hvermannsen.

Lenke til kommentar
[*]Bruk mindre strøm til oppvarming, her finnes det mange muligheter.

Selv jeg og flere i nabolaget har begynt å bruke peisen til å varme opp nå som strømprisen går opp. Alle pipene oser opp av røyk og jeg har merket en økende sviende lukt når jeg er ute på kveldstid. Fyring er jo gratis og veldig effektivt.

Lenke til kommentar
Selv jeg og flere i nabolaget har begynt å bruke peisen til å varme opp nå som strømprisen går opp. Alle pipene oser opp av røyk og jeg har merket en økende sviende lukt når jeg er ute på kveldstid. Fyring er jo gratis og veldig effektivt.

Da lurer jeg bare på hvor man får tak i veden gratis.

Lenke til kommentar
Min stemme betyr ingenting, derfor avstår jeg fra å stemme :roll:

Om du stemmer på et parti som har mulighet til å få inn representanter så er stemmen ikke bortkastet.

Stemmer du derimot på "Potteplantenes venner" eller noe lignende ved neste stortingsvalg er stemmen å anse som bortkastet.

Lenke til kommentar

Sett at vi driter i dette CO2 hysteriet er det jo mange andre ting man kan gjøre for miljøet:

- Ta buss i bykjernen vinterstid (for å hjelpe til å unngå svevestøv o.l)

- Kaste søpla i søppelkassa

- Kaste miljøfarlig avfall der det skal kastes

..m.m.

Lenke til kommentar

litt vanskelig å forklare dette, men varer i butikker, egentlig alle varer du kan kjøpe, burde bli stemplet for hvor mye det ble brukt av olje, gass eller co2 når den ble produsert, fraktet og hvor mye den kommer til å bruke av det.

akkurat som du får vite hvor mye bensin en bil bruker på milen :thumbup:

kanskje dette hadde gjort at folk kunne unlatt å kjøpe noen varer, ikke grunnet prisen, men utslippet.

Lenke til kommentar

Da lurer jeg bare på hvor man får tak i veden gratis.

Ved er ikke vansklig å få tak i hvertfall mye billigere enn strøm.

Lenke til kommentar
Sett at vi driter i dette CO2 hysteriet er det jo mange andre ting man kan gjøre for miljøet:

..m.m.

Greier de ikke å ha et ordentlig bussystem, så man først må kjøre til byen, så vil man vel ikke at folk skal ta buss...

Lenke til kommentar
Sett at denne klimakrisen var så alvorlig burde vi egentlig la folk sulte og dø i konflikter og andre katastrofer. Overbefolkning er den største klimatrusselen.

Jeg tror at ca 10 % av verdens befolkning bruker 90 % av resursene, er det disse folkene du mener så inkluderer dette deg og meg. Et viktig og riktig skritt for å være mer miljøvennlig etter min mening er at hver enkelt av oss i den vestlige verden først og fremst forbruker mindre av alt, og blir mindre effektive. Hvor mange er det ikke som har lyst til å jobbe noen timer overtid for å få råd til nytt stereoanlegg eller pc, dette er det første dere kan gjøre jobb mindre og bli mindre effektiv slik at dere ikke har råd til å forbruke så mye.

Nja. Det er noe sånt som at 20% av verdens befolkning forbruker 80% av verdens ressurser, men dette regnestykket er vel ikke helt nytt, og det er på ingen måte sikkert at det fortsatt gjelder. Tror disse tallene er fra midten av 90-tallet, og det har jo skjedd en del siden det.

Overbefolkning er det største problemet uansett hvordan du snur og vender på det. Jo flere mennesker jo mindre ressurser per person, og jo mindre ressurser per person jo større befolkningsvekst. Det er en ond sirkel.

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar

..m.m.

Greier de ikke å ha et ordentlig bussystem, så man først må kjøre til byen, så vil man vel ikke at folk skal ta buss...

Veldig vanskelig å vite hva du skal gjøre for å ikke skade miljøet så mye når nesten alt du gjør som rik vestlig ødelegger forhold andre steder i verden, og ikke minst klimaet.

tror vi har satt oss opp i en kjip situation, med at vi har så mye penger, reklame og konsum banket inn i folkesjelen at det virkelige eneste hjelpemiddelet, som er å ikke kjøpe noe i det hele tatt blir vanskelig.

kanskje vi må og begynne å temme det frie markedet, med varer vi faktisk ikke trenger i det hele tatt :!:

Lenke til kommentar
Også kan vi gå litt for survival of the fittest og la de dø dem som sulter etc (tenker da mer på kutte utenlandsstøtte mot enkelte land. Ikke sosial støtte i Norge). Og bruke heller disse pengene miljøvennlige løsninger. Ja, det er kynisk. Men noenganger må det være en del av en løsning.

Poenget er at hvis vi får økt levestandaren verden over vil også folkemengden forsvinne, fordi man føder mange færre barn jo høyere levestandar man har.

Lenke til kommentar
litt vanskelig å forklare dette, men varer i butikker, egentlig alle varer du kan kjøpe, burde bli stemplet for hvor mye det ble brukt av olje, gass eller co2 når den ble produsert, fraktet og hvor mye den kommer til å bruke av det.

akkurat som du får vite hvor mye bensin en bil bruker på milen :thumbup:

kanskje dette hadde gjort at folk kunne unlatt å kjøpe noen varer, ikke grunnet prisen, men utslippet.

Jeg håper de heller vil bruker pengene/ressursene til noe annet.... på meg f. eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...