jemartinsen81 Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Jeg ser i en oppgave at det skal være mulig å bruke et metodekall som dette: int husNummer = husliste[index].finnHusnummer(); Hvordan er det mulig å kalle på en metode gjennom en array slik som dette? Hittill har jeg alltid brukt "int husNummer = hus.finnHusnummer, og ser ingen måte å gjøre det annerledes på. Har dette noe med hvordan man oppretter arrayen på? Setter stor pris på råd om dette. Endret 25. oktober 2007 av jemartinsen81 Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 En array er bare en måte å organisere referanser/pekere på, så det er samme hvilken måte du gjør det på: int husNummer = 0; husNummer = hus.finnHusnummer(); husNummer = husliste[index].finnHusnummer();// er det samme som å skrive Hus hus = husliste[index]; husNummer = hus.finnHusnummer(); //men det forutsetter Hus[] husliste = new Hus[1]; //en array int index = 0; //index hus[index] = new Hus(); //fyll arrayen med Hus objekter husNummer = hus[index].finnHusnummer(); //kall metoden men bruke hus[index] som objekt Lenke til kommentar
___ Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Jeg ser i en oppgave at det skal være mulig å bruke et metodekall som dette: int husNummer = husliste[index].finnHusnummer(); Hvordan er det mulig å kalle på en metode gjennom en array slik som dette? Hittill har jeg alltid brukt "int husNummer = hus.finnHusnummer, og ser ingen måte å gjøre det annerledes på. Har dette noe med hvordan man oppretter arrayen på? Setter stor pris på råd om dette. Dette går utmerket an. Husk at husliste[index].finnHusnummer() er en operasjon på objektet i posisjon [index] i arrayet, og ikke på selve arrayet. Så setningen er gyldig, gitt at arrayet husliste er et array av objekter av klassen X, der X har metoden finnHusNummer(). Hilsen Werner Lenke til kommentar
jemartinsen81 Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Takk skal dere ha, begge to, lifesavers! Veldig fint forklart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå