Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er forskjellen på statisk og dynamisk ip adresse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dynamisk IP-adresse er en "tilfeldig" IP-adresse og kan forandre seg hver gang den tilkobler en dhcp-server. En statisk derimot bruker en forvalgt IP-adresse hele tida

 

En med dynamisk IP-adresse fra telenor kan få alt fra 88.88.0.0 til 88.91.255.255 om jeg ikke husker feil. Derfor kan han ha 88.90.15.212 en dag og 88.91.56.153 dagen etter.

 

En med Statisk IP-adresse derimot får f.eks 88.89.130.146 og beholder den til enhver tid så lange han har abbonement

 

Regner med at det er portene som er grunnen til at din ikke fungerer ordentlig

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Dynamisk IP-adresse er en "tilfeldig" IP-adresse og kan forandre seg hver gang den tilkobler en dhcp-server. En statisk derimot bruker en forvalgt IP-adresse hele tida

 

En med dynamisk IP-adresse fra telenor kan få alt fra 88.88.0.0 til 88.91.255.255 om jeg ikke husker feil. Derfor kan han ha 88.90.15.212 en dag og 88.91.56.153 dagen etter.

 

En med Statisk IP-adresse derimot får f.eks 88.89.130.146 og beholder den til enhver tid så lange han har abbonement

 

Regner med at det er portene som er grunnen til at din ikke fungerer ordentlig

Men jeg har endret alt jeg kan på routerns settings og options til samme udp port og tcp men det funker likevel ikke

Lenke til kommentar
øhm.. hvilken ISP har du? har ikke sett 8.x.x.x IP'er før

Jeg har >Telenor ADSL med speedtouch modem og sparklan wirless SOHO router, btw jeg har t.o.m åpnet egen port gjennom brannmuren men det funker ikke fordet! står feil i bildet, jeg hadde skrevet inn feil ip , men jeg får opp samme melding fordet, min ip er 88.90.48.223

Endret av iMedia_4226
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Siden du har to routere blir det lett kluss. Om du ikke allerede har satt speedtouchen i bridge modus anbefaler jeg deg å gjøre dette. Ellers må du forwarde porter i begge routerene. Hvordan du setter den i brigde modus finner du på http://www.online.no. Husk at du nå må sette den andre routeren din til å koble opp via PPPoE.

 

Om man ikke skulle velge detta så kan en også kvitte seg med en NAT ved å slå av DHCP-serveren i SParklan-routeren og deretter koble kabelen fra speedtouch'n inn på LAN istedet for WAN-porten som den er koblet i nå.

 

Jeg foreslår dete på grunn at jeg har jobbet med begge router'ne og jeg finer speedtouch'n mere handelkraftig og dtasbil enn sparklan-routeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...