Gå til innhold

samle-tråd for månebilder 25/26/27 oktober 07


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde meg på ett måne bilde i går kveld. Har en Nicon D 80, 70-300 objektiv . Men syns det er vanskelig og få til rette innstillinger. Så jeg tar i mot gode forslag.

 

Her har jeg klippet ut månen i foto program. Så her er ett før og etter blde

post-128633-1193485665_thumb.jpg

post-128633-1193485684_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Brukte stativ ja.

Iso var på 100

Lukketid 3/1000

f22....eller 32...litt usikker på det

Nja, gjorde du nå det da?

 

EXIFen viser tydelig noe annet:

 

 

Exif IFD0

 

* Camera Make = NIKON CORPORATION

* Camera Model = NIKON D80

* Software/Firmware Version = Paint Shop Pro Photo 12,00

* Last Modified Date/Time = 2007:10:27 13:47:58

 

Exif Sub IFD

 

* Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 10/80 second = 0.12500 second

* Lens F-Number/F-Stop = 320/10 = F32.00

* Exposure Program = manual control (1)

 

 

Lenke til kommentar

Er ganske så nybegynner på dette felte :blush: så dette var en prøve for å se hvordan det ble. Blir glad for alle gode tips :yes:

Tusen takk for svar, det hjelper meg til og få det rett neste gang. Selv om det ser ut som om det kan bli lenge til jeg ser neste fullmåne :)

Lenke til kommentar

Ok. For å forklare litt..

 

Hvis du har tilgang på stativ bør du bruke dette. Bruk blenderprogram (husker ikke helt hva det heter hos Nikonfolka) og sett blenderåpningen til f/8, f/9, f/10 eller f/11 og se hvilken lukkertid du får. Den bør være mellom 1/30 og 1/250 sekund med ISO 200. Dette er grovt regnet, og variasjoner fra dag til dag kan selvfølgelig forekomme. Hvis du derimot får lukkertid 1/2000 sek eller 30 sek er du på feil vei. Hehe. :)

Lenke til kommentar
Ok. For å forklare litt..

 

Hvis du har tilgang på stativ bør du bruke dette. Bruk blenderprogram (husker ikke helt hva det heter hos Nikonfolka) og sett blenderåpningen til f/8, f/9, f/10 eller f/11 og se hvilken lukkertid du får. Den bør være mellom 1/30 og 1/250 sekund med ISO 200. Dette er grovt regnet, og variasjoner fra dag til dag kan selvfølgelig forekomme. Hvis du derimot får lukkertid 1/2000 sek eller 30 sek er du på feil vei. Hehe. :)

 

åh? Du kan ikke regne deg fram til lukkerhastigheten ut i fra blender og ISO, det kommer helt ann på lysmengden. Om han får 1/1000 vil det bare si at det er mye lys som kommer inn.

 

Har man en 1200mm mot en måne som er stor (Har sett en måne en gang som virkelig forbføffet meg, den var DIGER) så vil lukkerhastigheten til kameraet endre seg enn om man bruker en 10,5mm, avhengig av lysmålingen.

Lenke til kommentar
Nei, men det virker rart om man får 1/1000 sek lukkertid på 300mm med f/11 og ISO 100.

 

For å formulere meg på en annen måte:

 

Sett blenderåpningen til f/11 og ISO til 100, og bruk den lukkertiden som kommer. :)

 

Sør da for at eksponeringskompensasjonen erpå minus siden, om lysmålingen foregår på månen. Man m rett og slett bare prøve seg fram, lysmålingen kan lett bli lurt.

Lenke til kommentar
Nei, men det virker rart om man får 1/1000 sek lukkertid på 300mm med f/11 og ISO 100.

 

For å formulere meg på en annen måte:

 

Sett blenderåpningen til f/11 og ISO til 100, og bruk den lukkertiden som kommer. :)

Man m rett og slett bare prøve seg fram, lysmålingen kan lett bli lurt.

Akkurat det jeg også mener. Det finnes også flere ulike måter for lysmåling. Man kan måle over hele bildet, kun i fokuspunket osv.

 

Måler man over hele bildet bør man, som Mr. Olsen så korrekt sier, undereksponere litt.

Måler man kun i fokuspunktet mener jeg av personlige erfaringer at man ikke trenger å undereksponere i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...