Gå til innhold

samle-tråd for månebilder 25/26/27 oktober 07


Anbefalte innlegg

Sidan månen er ''sender ut'' 30% meir lys og er 14% større i kveld/natt tenkte eg at vi kunna lage en samletråd for månebilder.

 

det er berre en ting å seie: tørk støvet av teleobjektiva og kom dykk ut :thumbup:

 

har dykk bilete frå andre dagar kan dykk gjerne poste dei her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=852490

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hmm, fint og klart her ute, men selfølgelig har ikkje 40d-en min dukket opp i posten enda :(

Samme her. Perfekt beregning at min 300/4L kommer i posten i morgen.

 

Mennesker gjør dumme valg, godta det.

Det er grunnen til krig,

Det er grunnen til urettferd,

og det er grunnen til at nokon velger Nikon framfor Canon.

Ameeeeeen! :whistle:

Lenke til kommentar

I det jeg sitter å slapper av i sofaen og ser på tv, så går jeg en liten tur inn på dette forum for å se etter noen interessante poster. Jeg åpner denne posten og begynner så smått å lese... månen større? lysere? hmm.. overskyet ja, det var jo kjedelig.. Jeg tillater meg selv og vri 180 grader på kroppen/hodet, og hva jeg ser jeg!? Jo, nettopp en fullmåne som lyser så sterkt og klart ned på meg. Jeg tillater meg selv og snu meg tilbake og får øye på kamerabagen med mitt Canon 400d og tenker: "Tror jeg tar en tur ut å knipser noen bilder jeg;)

 

BRB (be rait bæck)

Lenke til kommentar

Her er et månebilde jeg tok i Kenya i forrige uke. Utsnitt fra et 22 mp-bilde tatt med Canon 1Ds MkIII på 800 ISO, 1/125 sek f8 med 400mm f2.8 og 2x telekonverter. På frihånd, av alle ting...

 

Bildet er beskåret og korrigert i PS CS3, samt oppskarpet litt. Utgangspunktet er en JPG-fil rett fra kameraet, siden Lightroom ikke støtter disse råfilene ennå.

 

post-29613-1193341557_thumb.jpg

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Aetius:

Det står ikkje på utstyret i vertfall :dribble:

Ikkje mindre imponerande med ei vekt på ca 6 1/2kg, brennvidde 800mm og lukkertid 1/125!

 

Kan det tenkast at vi kansje får sjå en test av 1ds III i nærmeste framtid?

 

 

 

recognice:

kan nok bli problematisk med maks brennvidde 55mm.

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar
recognice:

kan nok bli problematisk med maks brennvidde 55mm.

 

Ja det blir vel det :dontgetit: Men jeg har en vakker plante på bordet her jeg kan ta bildet av :p

 

Lykke til til dere andre som har sikt og ytstyr i orden :thumbup:

 

Hvis det er noe trøst, så kom skyene før jeg fikk tatt frem 70-300mm'eren min. Og månebilde med 35mm er ikke spennende... Ihvertfall hvis det månen som er motivet.

 

Tom

Lenke til kommentar
Aetius:

Det står ikkje på utstyret i vertfall :dribble:

Ikkje mindre imponerande med ei vekt på ca 6 1/2kg, brennvidde 800mm og lukkertid 1/125!

 

Kan det tenkast at vi kansje får sjå en test av 1ds III i nærmeste framtid?

 

Eneste som var mitt av det utstyret der var minnekortet, holdearmen og utløserfingeren. Ellers var alt lånt fra Canon, desverre. Men på turen fikk vi teste bl.a. 600mm f4L IS, 500 mm f4L IS, 400mm f2.8L IS, 400mm f4 DO IS, etc etc - og 1200mm f5.6. Snadder av første klasse!

 

Var nok ISen som hjalp meg holde det stille nok, men jeg ble overrasket over at selv superoptikk som det var så skarp med 2x telekonverter. Det kan bli dyrt detta...

 

Hva test av 1Ds MkIII angår, så kommer det an på når vi får lånt et eksemplar lenge nok til å få kjørt det gjennom testrutinene våre. Men før det kommer det nok en artikkel med førsteinntrykket.

Lenke til kommentar

Får bidra litt jeg da, selv om Turnipskongen til tider hevder at jeg har et totalt utdatert kamera :p:

En ting som var litt interesant var å se på forskjellen mellom to bilder tatt med ca ett minutts mellomrom (Bilde 2). Månen roterer ganske mye på så kort tid.

 

EDIT: Leif var innom...

EDIT2: Utstyr:

Canon EOS 350D m. Canon EF 75-300mm USM

post-112482-1193349907_thumb.jpg

post-112482-1193350204_thumb.jpg

Endret av garanti
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...