ScoobyDooDawg Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Hei! Jeg skal gå rett på. I morgen har vi en prøve ang. visse temaer. En av dem innefatter en toleder. Jeg har prøvd å lest litt og satt meg inn i det, men jeg får det bare ikke til. Da mener jeg alt ifra hvordan en regner ut resistansen til hva forskjellene med toleder og "vanlig kabel" (enleder?) er. Oppgaven: I en badstue er det montert opp en lampe. Kabelen, en toleder, er av kopper. Den er 8 meter lang og har et tverrsnitt på 1 mm². A) Hvor stor resistans har denne kabelen ved 20°c? B) Hvor stor resistans har denne kabelen ved 90°c? -- Så langt vet jeg at oppgaven innebærer å regne med temperatur endringer osv. men den delen hvor toleder kommer inn er der jeg står helt fast. På forhånd tusen takk Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) En toleder vil jeg tolke som 2x1mm²+j. Vet du formelen for å regne ut motstanden i en kabel ved en viss temperatur? I så fall er jeg interessert i å vite den Edit: Enleder? Teit begrep læreren(e) din(e) bruker. Man har begrepene enfas og trefas. Når det gjelder kabel, er det toleder, treleder osv. som gjelder.. (Med mindre det er snakk om varmekabler) Eneste gangene man bruker "enleder" i elektriske anlegg er jording/utjevningsforbindelser og enleder varmekabler. Endret 25. oktober 2007 av Melkekartong Lenke til kommentar
ScoobyDooDawg Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) En toleder vil jeg tolke som 2x1mm²+j. Vet du formelen for å regne ut motstanden i en kabel ved en viss temperatur? I så fall er jeg interessert i å vite den Vel, utifra min lille "Tabell- og Formelsamling", så står det at det er: R=R0(1+αx∆t) R=R0+∆R ∆R=R0xαx∆t R=Lederens resistans etter temperaturendring målt i ohm R0=Lederens resistans før temperaturendring målt i ohm ∆R=resistansendring målt i ohm α=metallets (lederens) temperaturkoeffisient. Hvis du har samme bok som meg, så står det mere på s. 83-86. ∆t=temperaturendring målt i °C eller K (Kelvin) x=vanlig gangetegn --- Vel, "enleder" var nok min egen oppfinnelse Endret 25. oktober 2007 av Mmmmorten Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Åja. Hva er det du ikke finner? Motstanden i kabelen ved 20C: ρ * l R = ------ * 2 A hvor ρ er en eller annen faktor (for kobber: 0,0175) l er lengden på kabelen og A er tverrsnittet i mm². Samtidig ganger man på slutten med 2 fordi det er 2 ledere i kabelen. Hvis man skal regne hvor stor motstand kabelen utgjør i 3fas bruker man roten av 3. Om man bare skal regne motstanden i én leder, ganger man ikke med noe etterpå. Dette gir altså kabelen din en motstand på 0,28Ohm FØR temperaturendring. Setter man dette inn i formelen din får man: 0,28 * α * (90-70) = ΔR Er 3 år siden jeg gikk VK1..' Dette er ukjent stoff for meg (Dette med temperaturer er kjent, men vi brukte tabellene i NEK400 og temperaturkoeffisient 52-11 eller no og hele pakka ) Endret 25. oktober 2007 av Melkekartong Lenke til kommentar
ScoobyDooDawg Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Ah! Tusen takk for hjelpen din Skal nok klare meg utover nå. Takker og bukker ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå