Gå til innhold

Kritikk på min første webside, Coca-Cola, skoleoppgave.


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Nå er jeg nettopp ferdig med min første hjemmeside laget i GoLive med HTML og CSS.

Dette er første gang jeg bruker GoLive og photoshop(har kunnet det siden slutten av august) som jeg laget til å lage en webside.

Alle logoer er laget av meg, alle bilder er redigert av meg, men teksten har jeg ikke skrevet selv. Syns dette var veldig bra av meg selv til å være FØRSTE gang.

 

Here it comes:

http://coke-keg.moo.no

 

btw: den start-reklamen ødelegger litt for pop-up viduene mine, men det er bare og trykke ned scroll og dra der på filmen.

 

DENNE SIDEN ER LAGET FOR FIREFOX, IKKE VIST Å BRUKE IE FOR Å SE DEN!

Ja, veit at den må passe til begge. Men læreren sa det var greit så ikke vits å disse meg for det.

Endret av kezoom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg gjette... du går "media og kommunikasjon"?

Dette er en linje som f*** med hodene til neste generasjons webdesignere.. Å bruke GoLive er for hjemmeside snekkring. Bruk en vanlig tekst-editor (Notepad2 f.eks)

 

Ang. designet

Litt for enkelt, dårlig valg av navigasjon, unngå predefinerte innstillinger for effekter i Photoshop, dette merkes med en gang..

 

Litt positivt

Om dette er en side for "Coca-cola Zero", så føler jeg at du har en basis du kan bygge på som ivaretar profilen til Coca-cola Zero..

Lenke til kommentar

"Se mer her" -linken MÅ gjøres noe med. Jeg må forstørre skrifta for å få se den... det skal ikke være opp til brukeren å gjøre dette, det er opp til deg å ta deg av plasseringa av tekst slik at den blir tilgjengelig for alle.

 

Hvorfor bruker du frames på siden?

 

Den mørkerøde fargen passer ikke med den mørkegrå bakgrunnsfargen! Du må antakeligvis gjøre rødfargen lysere og skarpere.

 

Grei bakgrunn (ganske pent mønster) og bakgrunnsfarge nå. Men jeg tror jeg ville prøvd å bruke en enda mørkere farger på deler av siden, f.eks som fargebokser bak meny-linkene, bak cola-produktene (som en firkanta mørkegrå boks bak) eller lignende. JEG forbinder ihvertfall coca cola zero som ikke bare grått, men gjerne en blanding av grått og svart.

 

Den coca cola-linja nederst ser ikke særlig bra ut. Dropp bevel-effektene! Samme med logoen. Det ser mye bedre ut når det er rent.

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar

Bakgrunnen trenger itte væra så diger. Du kan klippe den til etter gradienten har blitt helt svart og sette svart bakgrunn til css stylen :)))) ala

 

F.eks

body { background: #000000 url(/web-content/Bilete/Copy%20of%20bg.jpg) repeat-y; }

 

hoho

Og fiks filnavn... ikke mellomrom;o

Menyen var kjedelig. alt for bred og banneren var heller itte så pen :*

 

Kos

Endret av LotteN
Lenke til kommentar
La meg gjette... du går "media og kommunikasjon"?

Dette er en linje som f*** med hodene til neste generasjons webdesignere.. Å bruke GoLive er for hjemmeside snekkring. Bruk en vanlig tekst-editor (Notepad2 f.eks)

"Medier og kommunikasjon" heter det.

 

Jeg er dog enig i at det fucker litt av hvert. Jeg går nå andreåret, og i webdesign lærer vi nå å bygge opp hjemmesider i Adobe Dreamweaver og GoLive (og da snakker jeg ikke om å bare bruke teksteditorfunksjonene i disse). Jeg gidder rett og slett ikke kaste bort tiden med dette, vi lærer jo ingenting, og bruker heller Notepad. Helt utrolig at vi lærer programmer som GoLive og Dreamweaver, og svært lite om selve kodingen. Hadde jeg ikke kunnet XHTML og CSS før jeg begynte på denne linjen hadde jeg ikke kunnet en dritt om webdesign.

 

Beklager litt off-topic. :)

Lenke til kommentar
La meg gjette... du går "media og kommunikasjon"?

Dette er en linje som f*** med hodene til neste generasjons webdesignere.. Å bruke GoLive er for hjemmeside snekkring. Bruk en vanlig tekst-editor (Notepad2 f.eks)

"Medier og kommunikasjon" heter det.

 

Jeg er dog enig i at det fucker litt av hvert. Jeg går nå andreåret, og i webdesign lærer vi nå å bygge opp hjemmesider i Adobe Dreamweaver og GoLive (og da snakker jeg ikke om å bare bruke teksteditorfunksjonene i disse). Jeg gidder rett og slett ikke kaste bort tiden med dette, vi lærer jo ingenting, og bruker heller Notepad. Helt utrolig at vi lærer programmer som GoLive og Dreamweaver, og svært lite om selve kodingen. Hadde jeg ikke kunnet XHTML og CSS før jeg begynte på denne linjen hadde jeg ikke kunnet en dritt om webdesign.

 

Beklager litt off-topic. :)

Du må være en av de klokeste hodene innen "Medier og kommunikasjon".

Ta en titt på Notepad2. Mye enklere en vanlig notepad.. Du har både linje nummer og fargekoding av html/css/php etc..

Lenke til kommentar
Du må være en av de klokeste hodene innen "Medier og kommunikasjon".

Ta en titt på Notepad2. Mye enklere en vanlig notepad.. Du har både linje nummer og fargekoding av html/css/php etc..

Hehe :p

 

Jeg bruker Notepad++ nå. Bedre enn Notepad2 etter min smak. Problemet nå, er at vi bare har en nettleser på skole PC-ene og det er Internet Explorer 7.

Lenke til kommentar
Du må være en av de klokeste hodene innen "Medier og kommunikasjon".

Ta en titt på Notepad2. Mye enklere en vanlig notepad.. Du har både linje nummer og fargekoding av html/css/php etc..

Hehe :p

 

Jeg bruker Notepad++ nå. Bedre enn Notepad2 etter min smak. Problemet nå, er at vi bare har en nettleser på skole PC-ene og det er Internet Explorer 7.

Last ned Firefox til usb-pinne

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt uklart for meg hva du vil ha tilbakemeldinger om. Hva blir dere evaluert etter?

 

Kildekoden er, hvordan skal jeg si dette høffelig, avleggs kanskje. Font elementet ble anbefalt faset ut i 1997, for å nevne noe. Siden validerer heller ikke. Mulig det ikke er kode kritikk du er ute etter. Hvis du har krav til moderne kode, har du mye arbeid igjen. Er dette hovedsaklig GoLive kode?

 

Rent visulelt synes jeg du har klart deg veldig bra. Du har en ensartet stil på elementene dine som gir ett godt helhetsintrykk for meg. Svært bra at du bruker coca-cola sine farger sort-grå-rød-hvit. Jeg synes kanskje at rød forsvinner litt, i forhold til mine assosiasjoner om coca-cola.

 

Jeg stusser litt på navigeringsmenyen, og ville personlig legge en bakgrunn, gjerne en svart, grå, eller rød boks, til å ramme inn disse. Jeg ville ha gitt de litt mer padding eller marg også. Jeg ville gjøre det samme over og under innholdsboksen.

 

Det er også svært enkelt og intuitivt å navigere på siden, men det er lite som viser i navigeringsmenyen hvor du er hen, som for eks. fet skrift eller annen bakgrunnsfarge. Sort bakgrunn for inaktive linker, og rød for aktive, med hvit skrift skulle fungere fint.

 

Siden er rimelig forskjellig i IE7, FF2, og Opera. I IE7 blir linkene i navigeringsmenyen understreket. FF2 får ikke hvit boks. Jeg har primært kommentert utifra Opera.

 

Håper dette kan hjelpe deg noe med oppgaven. Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Nå som du har fått evaluering på prosjektet kezoom virker dette kanskje ikke så viktig, men om du har tenkt å lage internettsider i fremtiden bør du lære å skrive kode, ikke bare bruke WYSIWYG (jeg vet ingenting om GoLive så correct me if I'm wrong). Jeg begynte med (X)HTML og CSS for bare noen uker siden, men har allerede fått taket på det og skriver validert kode. Da blir det så mye lettere å få siden akkurat sånn som du vil, slik at den ser lik ut overalt. Bare noe jeg sterkt anbefaler deg OM du har tenkt å bli god i web-utvikling.

 

Edit:

Anbefaler deg å skaffe "Lynda.com - CSS for Designers". Om du lærer deg litt HTML fra før forstår du CSS veldig lett med denne!

Endret av pedervl
Lenke til kommentar

Veldig enig med det som blir sagt over her. Om M&K, jeg lærer ikke så mye. Men jeg ser på det som en god mulighet til å mikse interesse med skole. Altså, jeg pleier å gjøre ting jeg VIL lage i webdesigntimene framfør det møkket vi egentlig skal.

 

 

Altså, vi har lærere som fortsatt mener Iframe og tabeller duger til å lage en hel side. OG den ene læreren mener vi bør lage et 1x1 gifbilde slik at tabellene ikke kollapser, eller noe slikt fucked up. Bevel and Emboss er også en effekt som blir godt likt blant lærere.

 

Nei, har du tenkt til å få noe ut av årene på M&K så er du nødt til å ha forkunnskaper.

Lenke til kommentar

Jeg går også på M&K, og læreren hadde strøket oss på flekken om vi hadde brukt en WYSIWYG-editor...

 

Smultron (vi bruker mac) @ XHTML og CSS er måten vi må gjøre det på, og det er jeg glad for :D

 

edit: f.eks. siden i linken min har jeg lagd ved hjelp av kun teksteditorer (og photoshop for bildene ofc)

Validerer nesten, bare den listen som er noe kødd med :p (vises rett, men validerer ikke)

Endret av Wubbable
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...