klozzmajor Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Har satt opp samba som PDC, og fikk meldt windowsmaskiner inn i domenet og alt funka gull. Så skulle jeg prøve å få ldap til å fungere sammen med samba, og konfigurerte smb.conf og la til disse linjene under global passdb backend = ldapsam:ldap://127.0.0.1 ldap passwd sync = Yes ldap suffix = dc=tklab,dc=local ldap admin dn = cn=admin,dc=tklab,dc=local ldap ssl = start tls ldap user suffix = ou=People ldap machine suffix = ou=Computers ldap idmap suffix = ou=People add user script = /usr/sbin/smbldap-useradd -m "%u" ldap delete dn = Yes add machine script = /usr/sbin/smbldap-useradd -w "%u" Deretter restarta jeg samba serveren, og når jeg videre skulle prøve å melde inn en windowsmaskin fikk jeg denne meldinga: --------------------------------------------------- The following error occurred when DNS was queried for the service location (SRV) resource record used to locate a domain controller for domain tklab.: The error was: "DNS name does not exist." (error code 0x0000232B RCODE_NAME_ERROR) The query was for the SRV record for _ldap._tcp.dc._msdcs.tklab. Common causes of this error include the following: - The DNS SRV record is not registered in DNS. - One or more of the following zones do not include delegation to its child zone: tklab. . (the root zone) --------------------------------------------------- Jeg endra sonefila og la til srv recorden, og prøvde igjen, men da fikk jeg denne feilmeldinga: ---------------------------------------------------- The domain name tklab might be a NetBIOS domain name. If this is the case, verify that the domain name is properly registered with WINS. If you are certain that the name is not a NetBIOS domain name, then the following information can help you troubleshoot your DNS configuration. DNS was successfully queried for the service location (SRV) resource record used to locate a domain controller for domain tklab: The query was for the SRV record for _ldap._tcp.dc._msdcs.tklab The following domain controllers were identified by the query: nasse.tklab.local Common causes of this error include: - Host (A) records that map the name of the domain controller to its IP addresses are missing or contain incorrect addresses. - Domain controllers registered in DNS are not connected to the network or are not running. For information about correcting this problem, click Help. --------------------------------------------------------- Alt fungerte altså perfekt før jeg gjorde disse endringene, og alt det andre er som før i smb.conf. Jeg har fortsatt tilgang til mappene jeg har delt i samba fra windowsmaskinen. Hva har skjedd?? Takker for svar:-) ps: Er ganske noobish på linux.. Endret 25. oktober 2007 av coolgrev1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Jeg bruker dessverre ikke ldap selv, og har ikke anledning til å sjekke opp dette nå, men det ser ut som om du finner detaljert gjennomgang her: http://wiki.makethemove.net/index.php?title=LDAP-Samba og et automatisert skript for å sette det opp her: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=159600 Feilmeldingen du får sier at domenenavnet ikke finnes, så for alt jeg vet så trenger du å legge inn alias til IP (det er beskrevet i guiden), men ta først en titt på lenkene over, så bør det være greit å finne ut om det er satt opp riktig. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Får vi hele configen om du fortsatt har problemer? :-) Endret 26. oktober 2007 av comicz Lenke til kommentar
klozzmajor Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Det ordna seg. Var bare en absurd liten feil som at doman logons linja i global var borte . Men takker for svar uansett :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå