Gå til innhold

Føler meg snytt av telekiosken!


sxs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildet kommer iløpet av dagen. Vet jeg skulle ha lastet det ut i går, men ble mye å gjøre på jobb. Lover at bildet kommer idag. Da jeg var innom butikken for noen dager siden, ba jeg om at han skulle skaffe bedre bilder som viste irr. Så skal en tur nedover idag, og se om han har fått noen skarpere bilder.

Lenke til kommentar
Problemet er at den dårlige kvaliteten gjør at folk ikke får skader på telefonene sine dekket av forsikring nettopp fordi produsenten gjemmer seg bak fuktskaden. Jeg har ikke sett en eneste mobiltelefon i mitt liv, som ikke har vært skadet av fukt. Vil det si at alle jeg kjenner som har mobiltelefon, bruker telefonen sin feil?! Hvis så er tilfellet er den allmene oppfattelsen av hvordan en mobiltelefon bør tåles brukt gal, noe som igjen skulle tilsi at informasjonen rundt dette er for dårlig.

Hva er det egentlig du prater om? Om alle telefoner du har vært borti har vært fuktskadet så bruker du tydeligvis telefonene dine på en måte som ikke flertallet gjør. Og om du har så store problemer burde du jammen meg anskaffe deg en telefon som er "støt og sprutsikker".

Jeg tror nok at mange skulle ønske at telefonen deres tålte å få en dråpe vann på seg hvis det igjen førte til at de faktisk fikk skader dekket på forsikringa hvis telefonen skulle slutte å virke.

Hva har det med saken?

1) Vi prater her om reklamasjon, ikke forsikringsvillkår.

2) Hva man ønsker, er ikke det samme som hva man har krav på.

3) Det finnes telefoner som er laget for å tåle litt "klima", men disse vil du jo ikke ha, fordi de ikke er siste modell fullspekket med teknologi, og de er gjerne litt stygge. Det du egentlig sier er at du vil ha i både pose og sekk.

Tror ikke størrelsen hadde blitt påvirket så veldig mye, hvor mye veier armbåndsuret ditt? Mitt gamle armbåndsur, var dykkesikkert ned til 200m og veide ikke stort mer enn en 20-kroning. Denne klokka tålte også å bevege seg fra kulde og inn i varme, selv om den var digital og følgelig inneholdt masse elektronikk.

Vestentlig stor forskjell her. En klokke kan fint kapsles inn i et vanntett hus og fungerer fin-fint. En mobiltelefon må nødvendigvis slippe lyd inn og ut, og vil dermed være noe helt annet enn å lage en vanntett klokke.

Jeg kan godt lage en 100% vanntett mobil for deg, men du må vite at du vil ikke ha mulighet for å prate i den, og heller ikke høre de i andre enden.

Å sammenligne et digitalt armbåndsur med en mobil når man prater om fuktskader er rett og slett absurd.

Lenke til kommentar
For meg er det rimelig selvfølgelig at en mobiltelefon skal tåle å få en vanndråpe på seg i ny og ne. Dette er tross alt en telefon som folk tar med seg over alt, derav mobil og ikke stasjonær telefon. Hvis en mobiltelefon ikke tåler å få noen vanndråper på seg så tåler den altså ikke normal bruk, som for meg ville vært å kunne plukke opp telefonen for å ringe etter skyss hvis det plutselig begynte å snø eller regne mens jeg var ute og gikk. Det er stor forskjell på å senke telefonen ned i badekaret og det at den skal tåle å få noen vanndråper på seg.

 

Mobiltelefoner tåler rett og slett for lite. Jeg har hatt alle mine telefoner i flere år så jeg har vel egentlig vært skånet for de værste problemene, men jeg har allikevel sett at ALLE mine mobiltelefoner har fått irrangrep, da spesielt i ladepluggen.

For meg er det rimelig klart at du har en forventning som ikke kan rasjonaliseres. Som nevnt før, det finnes modeller på markedet som er lagd nettopp for å tåle slik bruk som du beskriver. Om du skal kunne forvente at den skal kunne brukes slik, så må du da for søren meg kjøpe de modellene som er lagd for slik bruk. Eller mener du at man som norsk forbruker har en lovbestemt rett til å kunne kreve i både pose og sekk?

 

La oss ta et helt konkret eksempel: Elektronisk måleutstyr. Det finnes mange forskjellige modeller på markedet. Noen som er fullspekket med teknologi, og kan gjøre sinnsykt avanserte ting, og noen som er lagd for bruk av elektrikere ute i fleltet. Forskjellen i hva disse tåler er enorm. Mener du at det er rimelig at du skal kunne forvente at absolutt alle disse måleinstrumentene skal tåle en vannsprut fordi noen av dem gjør det?

Eller er det kanskje fordi slike instrumenter ofte brukes ute i feltet som gjør at du mener at man kan forvente at alle instrumentene skal tåle det samme?

 

Kjøper du en N95, så har du en telefon fullproppet med teknologi, som i utgangspunktet er lagd for foretningsfolk som reiser rundt i dress og slips fra møterom til møterom.

Kjøper du en 5500 Sport, så har du en telefon som er beregnet på aktive mennesker som beveger seg ute i litt røfft vær.

Hva er det som får deg til å til å tro at alle telefoner skal ha samme egenskap, fordi en av dem har det? Eller enda værre fordi du har lyst til at de skal ha det?

Lenke til kommentar

Amen til Cyclo. Norske forbrukere er latterlig kravstore. Tør påsta at det ikke finnes et land i verden som har så mange rettigheter og så bra service generelt som Norge. "Kunden har alltid rett" osv.. Kunden har rett i 1 av 100 klagesaker. Problemet er at forbrukere ikke er oppdatert på lovverket og er heller ikke villige til å tolke det korrekt.

Lenke til kommentar

For det første. Disse bildene levner ingen tvil om at det er fuktskade på telefonen. At ikke dine "eksperter" klarer å se det sier det meste om den såkalte ekspertisen.

 

For det andre.

På hvilken måte mener du at dette er Telekiosken sin skyld? Angrepet er såpass lite at det er sansynelig at skaden har oppstått for ikke så lenge siden.

Mener du at det er Telekiosken sin skyld at din telefon har blitt utsatt for fukt?

 

Og til sist. Jeg ser ikke helt problemet angående at du blir krevd for gebyr dersom du ønsker telefonen tilbake. Dette er ingen garantireparasjon. Alle vet at dersom en reparasjon ikke går på garantien må forbrukeren selv betale. Men selv om Telebutikken/ Verkstedet strengt tatt kan krev deg for betalt uansett om du ønsker telefonen tilbake eller ikke så har de gitt deg et tilbud om å slippe å betale dersom de slipper å bruke mer tid på saken. Du burde i grunn takke pent og være fornøyd med det! Hva skal du med en ødelagt telefon uansett?

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller takket pent for det og heller spurt om de kunne finne en litt god pris på en ny telfon siden du har vært uheldig! Kanskje de ser bort i fra at du har vært "kranglete" og gir deg litt rabatt for å vise litt vellvilje ;)

Lenke til kommentar
For det første. Disse bildene levner ingen tvil om at det er fuktskade på telefonen. At ikke dine "eksperter" klarer å se det sier det meste om den såkalte ekspertisen.

 

For det andre.

På hvilken måte mener du at dette er Telekiosken sin skyld? Angrepet er såpass lite at det er sansynelig at skaden har oppstått for ikke så lenge siden.

Mener du at det er Telekiosken sin skyld at din telefon har blitt utsatt for fukt?

 

Og til sist. Jeg ser ikke helt problemet angående at du blir krevd for gebyr dersom du ønsker telefonen tilbake. Dette er ingen garantireparasjon. Alle vet at dersom en reparasjon ikke går på garantien må forbrukeren selv betale. Men selv om Telebutikken/ Verkstedet strengt tatt kan krev deg for betalt uansett om du ønsker telefonen tilbake eller ikke så har de gitt deg et tilbud om å slippe å betale dersom de slipper å bruke mer tid på saken. Du burde i grunn takke pent og være fornøyd med det! Hva skal du med en ødelagt telefon uansett?

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller takket pent for det og heller spurt om de kunne finne en litt god pris på en ny telfon siden du har vært uheldig! Kanskje de ser bort i fra at du har vært "kranglete" og gir deg litt rabatt for å vise litt vellvilje ;)

 

Bah! Mine "eksperter" så det første bildet, å der vises ingenting. Dessuten er det ingen big deal å reparere denne skaden. Har et fint stoff på skolen som man vasker bort irr med. Det som kan være litt surt, er hvis noen av komponentene i kretsen har røket pga av kortslutning.

 

Å du har tydligvis ikke fått med deg hva jeg har sagt! Telekiosken krever penger for noe jeg ikke var klar over. Før telekiosken sendte telefonen på verksted, skulle jeg ha skrevet under på et såkalt serviceskriv lrns. Var innom Klart Svar, en annen telebutikk der hvor jeg bor, å de sa at telekiosken hadde gjort noe de ikke hadde lov til. Man kan ikke pålegge kunden å betale for noe som kunden ikke var klart over.

 

Jeg refererer til forbrukerrådets hjemmeside:

 

"Hva kan du kreve når det oppstår feil på mobiltelefonen?

 

Selger har plikt til å ta imot mobiltelefonen og å undersøke feilen. Ofte krever selgere undersøkelsesgebyr, og det må eventuelt avtales før undersøkelsen iverksettes.

Selger kan ikke komme i ettertid og kreve et slikt gebyr.

Du skal ikke under noen omstendighet betale noe dersom det viser seg at mobiltelefonen har en feil som selger er ansvarlig for. Selv om selger har opplyst deg om undersøkelseskostnader, kan disse ikke overstige selgers utgifter til nødvendig undersøkelse"

Lenke til kommentar

Hehe, greit nok du kan rense vekk irr'en, men du skjønner vel at det ikke er irr'en i seg selv som er skaden? men der irr'en har kommet fra. Og med tanke på at telefonen din var/er død, så regner jeg med det er mer enn det som er synlig som er galt med den.

 

Og de 2 bildene der ga iallfall liten tvil om at der har vært fukt.

Lenke til kommentar
Bah! Mine "eksperter" så det første bildet, å der vises ingenting. Dessuten er det ingen big deal å reparere denne skaden. Har et fint stoff på skolen som man vasker bort irr med. Det som kan være litt surt, er hvis noen av komponentene i kretsen har røket pga av kortslutning.

Vel.... Når det har begynt å irre så er det som ofte skjer at det blir brudd i de tynne elektiske kretsene på printkortet. Da hjelper det svært lite å fjerne irret!

Dessuten er grunnen til at verksteder ikke reparerer slike skader at det er tilnærmet umulig å vite om komponenter er skadet innvendig.

 

[Å du har tydligvis ikke fått med deg hva jeg har sagt! Telekiosken krever penger for noe jeg ikke var klar over. Før telekiosken sendte telefonen på verksted, skulle jeg ha skrevet under på et såkalt serviceskriv lrns. Var innom Klart Svar, en annen telebutikk der hvor jeg bor, å de sa at telekiosken hadde gjort noe de ikke hadde lov til. Man kan ikke pålegge kunden å betale for noe som kunden ikke var klart over.

Joda jeg har fått med meg det! Men... Som jeg sier. Alle vet at å reparere en mobiltelefon eller hva som helst på et verksted koster penger dersom det ikke er er en garantireparasjon. I ditt tilfelle viser det seg at skaden er selvforskyldt og ikke dekkes av garantien.

At Telekiosken krever betaling for å sende denne tilbake fra verksted er ikke mer en rett og rimelig. Telefonen er uansett ubrukelig for deg! Jeg kan ikke se noen annen grunn til at du skal bruke tid og energi på å kreve denne tilbake uten å betale for det en at du ønsker å være en vanskelig kranglefant!

Selvfølgelig har du mulighet til å få et annet verksted til å se på saken. Dersom dette verkstedet kommer til en annen konklusjon vil du uansett ha krav på å få refundert dine utgifter. Men tror ikke du skal satse for mye på det!

 

Jeg refererer til forbrukerrådets hjemmeside:

 

"Hva kan du kreve når det oppstår feil på mobiltelefonen?

 

Selger har plikt til å ta imot mobiltelefonen og å undersøke feilen. Ofte krever selgere undersøkelsesgebyr, og det må eventuelt avtales før undersøkelsen iverksettes.

Selger kan ikke komme i ettertid og kreve et slikt gebyr.

Du skal ikke under noen omstendighet betale noe dersom det viser seg at mobiltelefonen har en feil som selger er ansvarlig for. Selv om selger har opplyst deg om undersøkelseskostnader, kan disse ikke overstige selgers utgifter til nødvendig undersøkelse"

Her står det ikke noe om at de er pliktig til å få deg til å signere på at du godkjenner undersøkelsesgebyr. Butikken kan ha oppslag om dette i lokalene eller ha gitt deg informasjon muntlig!

 

Uansett er det i mine øyne kun kverulering fra din side å bruke mer tid på denne saken! Det eneste du oppnår er å lage dårlig stemning mellom deg og Telekiosken. Kanskje noe å tenke på med mindre du har en drøss av forhandlere å velge i mellom der du bor. Jeg har opplevd at personer har blir stemplet som uønsket kunde i en hel by på grunn av sin oppførsel. (Riktig nok mye mye verre en deg da ;) )

Lenke til kommentar

Vil bare si en ting ang verksteder.. Når man sender inn telefonen for første gang så reinstallerer dem bare programvaren.. De gidder sjelden å gjøre noe mer enn det.. Også sender de den tilbake..

Edit: Spørs jo om hva som er av merker på telefonen.. Men om den er treig eller hengt seg opp ect gjør dem det..

 

Også kommer kunden tilbake tja.. 1 - 3 uker senere å klager på samme feil, først DA gjør dem en jobb med å sjekke telefonen.. Men kjipt for produsenten, siden man har krav på en ny telefon etter at den samme feilen har skjedd 3 ganger.. Hadde dem bare satt av litt ekstra tid på første service så hadde ant Nokia og de andre produsentene spart seg for mye penger.. Og vi som forhandler spart mye tid.. Men neida.. sånn fungerer ikke verkstedene.. latterlig..

 

Når jeg først er igang synes jeg det er trist at dem bruker nesten 4 uker på å levere tilbake telefonen,... Ja, de skylder alltid på at de har mye å gjøre.. Men det sier dem HVER gang.. Kanskje ta hintet å skaffe flere folk? men neeiiida... De vil heller spare litt penger, og la forhandlere og kunder bli frustrerte..

 

En annen ting er at forhandlere er pliktig å fortelle kunden at om det er noe fuktskader ect med telefonen må kunden betale frakten og "sjekken" som de kaller det... OM de IKKE sier ifra, så kan du bare ta telefonen å gå.. Men er sjelden at dette skjer siden det ikke står noe i kontrakten.. Dumt at ikke service papiret kan slenge på et par linjer ekstra der det står sort på hvit at fuktskader IKKE går under garantien..

Endret av eikum
Lenke til kommentar

Lett å se at du ikke har så mye peiling på hva du snakker om!

Verkstedet består som regel av meget kompetente folk som kjenner igjen feilsymptomer siden de ofte spesialiserer seg innen ett merke. Hva som blir gjort avhenger ofte av hva selgeren som mottar servicen skriver på serviceskjema. Dersom selgeren bare skriver "Treg" i ordren vil man gå ut i fra at det er en SW feil. Og VELDIG ofte er det brukerfeil!

 

Det at den er inne tre ganger gir ikke automatisk krav på reklamasjon. Er det brukerfeil for eksempel at du fyller telefonen med bilder, spill og annet søppel så minnet går fullt er ikke det en garantisak, men verkstedet vil ofte bytte SW på garanti siden den først er inne. Du slipper da å betale for jobben.

 

At de har lange ventetider er dessverre et resultat av dagens arbeidsmarked. Det er ikke bare å ansette 30 nye teknikere. Det kreves faktisk litt av de som skal ta denne jobben. Du kommer neppe fra kassa på Rimi og rett inn som servicetekniker på Deltaservice! Og folk slutter mye oftere en før. Det er dessverre et resultat av at AS Norge går "alt for godt" om dagen!

Lenke til kommentar

Du kan kreve å få tilbake telefonen uten at du må betale for det ettersom du ikke har blitt gjort oppmerksom i forkant at det da vil komme til å koste. Mange vil si at det holder at butikken har et lite skilt der det står dette, men det er ikke godt nok. Det kan hende kunden har oversett dette. De kan påstå at de har sagt det, men så lenge kunden sier han ikke har hørt noe om dette så er vi like langt. Det eneste som vil slå dette fast hadde vært om kunden hadde signert på det. De fleste steder, inkludert der jeg selv jobber, blir det alltid skrevet under på at kunden er gjort oppmerksom på at han evt. kan belastes med undersøkelses- og fraktavgift.

 

Nå kan ja trådstarter ha så mye rett på dette punktet som han orker, men spørsmålet blir hvor mye man skal krangle for å få tilbake en defekt mobil som er verdiløs.

Lenke til kommentar
Dumt at ikke service papiret kan slenge på et par linjer ekstra der det står sort på hvit at fuktskader IKKE går under garantien..

 

 

Dumt at Norske forbrukere er sauer. Dette står i brukerheftet, leser man ikke dette.. vel .. too bad for you :)

Lenke til kommentar
Dumt at ikke service papiret kan slenge på et par linjer ekstra der det står sort på hvit at fuktskader IKKE går under garantien..

 

 

Dumt at Norske forbrukere er sauer. Dette står i brukerheftet, leser man ikke dette.. vel .. too bad for you :)

Du har hittil fire innlegg på dette forumet, og to av de som er i denne tråden er idiotiske! Du slenger ut meningsløse påstander, uten noen som helst rot i virkeligheten.

 

Uansett hva som står i brukerheftet så kan ikke forbruker alltid vite hva som feiler mobilen sin når han sender den inn på service. Hadde han visst hva som feilet den hadde han kanskje ikke sendt den inn. Selv om det er innlysende for mange at arbeide koster penger, så er det mange forbrukere som ikke skjønner at man må betale for noe som ikke dekkes av garanti eller reklamasjon. Om man vil kalle dem for sauer så får det stå for din egen regning. Jeg velger heller å kalle de uopplyste.

 

Man kan ikke ta betalt av noen med mindre man har avtalt dette på forhånd, eller man har blitt informert om at det evt. kan komme til å koste. Loven er ganske klar på dette punktet.

Lenke til kommentar
Dumt at ikke service papiret kan slenge på et par linjer ekstra der det står sort på hvit at fuktskader IKKE går under garantien..

 

 

Dumt at Norske forbrukere er sauer. Dette står i brukerheftet, leser man ikke dette.. vel .. too bad for you :)

Du har hittil fire innlegg på dette forumet, og to av de som er i denne tråden er idiotiske! Du slenger ut meningsløse påstander, uten noen som helst rot i virkeligheten.

 

Uansett hva som står i brukerheftet så kan ikke forbruker alltid vite hva som feiler mobilen sin når han sender den inn på service. Hadde han visst hva som feilet den hadde han kanskje ikke sendt den inn. Selv om det er innlysende for mange at arbeide koster penger, så er det mange forbrukere som ikke skjønner at man må betale for noe som ikke dekkes av garanti eller reklamasjon. Om man vil kalle dem for sauer så får det stå for din egen regning. Jeg velger heller å kalle de uopplyste.

 

Man kan ikke ta betalt av noen med mindre man har avtalt dette på forhånd, eller man har blitt informert om at det evt. kan komme til å koste. Loven er ganske klar på dette punktet.

 

 

Nå har du vel faktisk ikke lest hva jeg har skrevet. :) Jeg har aldri sagt at en kunde skal vite hva som ER feil med mobilen. Det jeg sier er at kunder i min mening ikke kan komme og klage hvis de velger å ikke informere seg selv om regelverket og garantier på varen de kjøper. Når det gjelder dette med betaling til serviceverkstedet for å få ut telefonen, så er loven klar der ja :) Jobber med dette hver dag og vi har mange "vanskelige" saker, så jeg føler meg ganske trygg på min kunnskap til regelverket =) Bruken av ordet "sau" er selvfølgelig en overdrivelse.

Lenke til kommentar
Dumt at ikke service papiret kan slenge på et par linjer ekstra der det står sort på hvit at fuktskader IKKE går under garantien..

 

 

Dumt at Norske forbrukere er sauer. Dette står i brukerheftet, leser man ikke dette.. vel .. too bad for you :)

Du har hittil fire innlegg på dette forumet, og to av de som er i denne tråden er idiotiske! Du slenger ut meningsløse påstander, uten noen som helst rot i virkeligheten.

 

Uansett hva som står i brukerheftet så kan ikke forbruker alltid vite hva som feiler mobilen sin når han sender den inn på service. Hadde han visst hva som feilet den hadde han kanskje ikke sendt den inn. Selv om det er innlysende for mange at arbeide koster penger, så er det mange forbrukere som ikke skjønner at man må betale for noe som ikke dekkes av garanti eller reklamasjon. Om man vil kalle dem for sauer så får det stå for din egen regning. Jeg velger heller å kalle de uopplyste.

 

Man kan ikke ta betalt av noen med mindre man har avtalt dette på forhånd, eller man har blitt informert om at det evt. kan komme til å koste. Loven er ganske klar på dette punktet.

 

Synes nå ditt innlegg var mer idiotisk enn dit. Han svarte på spm, det ble sagt at det burde stå en plass at fukt ikke dekkes, og det står opptil flere plasser. Om kunde ikke vet dette er det bare kunde sin egen feil.

Lenke til kommentar
Når det gjelder dette med betaling til serviceverkstedet for å få ut telefonen, så er loven klar der ja :) Jobber med dette hver dag og vi har mange "vanskelige" saker, så jeg føler meg ganske trygg på min kunnskap til regelverket =) Bruken av ordet "sau" er selvfølgelig en overdrivelse.

Du kjenner regelverket? Da vet du vel også at kunde ikke kan avkreves betaling for undersøkelse og frakt med mindre han/hun har blitt gjort oppmerksom på dette i forkant av innlevering. Dette regulerers av "Lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere" § 34:

 

§ 34. Forundersøkelse o.l.

 

Skal det foretas en forberedende undersøkelse eller liknende arbeid for å klarlegge om en tjeneste skal bestilles, skal forbrukeren bare betale for arbeidet dersom det er opplyst eller tatt forbehold om det på forhånd.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Synes nå ditt innlegg var mer idiotisk enn dit. Han svarte på spm, det ble sagt at det burde stå en plass at fukt ikke dekkes, og det står opptil flere plasser. Om kunde ikke vet dette er det bare kunde sin egen feil.

Henviser til hans første og andre innlegg i denne tråden der han er usakelig og formelig langer ut mot forbrukerne som idioter. Det hjelper ikke at det står flere plasser at fukt og veskeskade ikke dekkes dersom forbruker ikke gjøres ettertrykkelig oppmerksom på dette. Den eneste virkelig gode måten å gjøre forbruker oppmerksom på dette er å få forbruker til å skrive under på det. Da sparer man seg selv og forbruker for mye trøbbel.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Når det gjelder dette med betaling til serviceverkstedet for å få ut telefonen, så er loven klar der ja :) Jobber med dette hver dag og vi har mange "vanskelige" saker, så jeg føler meg ganske trygg på min kunnskap til regelverket =) Bruken av ordet "sau" er selvfølgelig en overdrivelse.

Du kjenner regelverket? Da vet du vel også at kunde ikke kan avkreves betaling for undersøkelse og frakt med mindre han/hun har blitt gjort oppmerksom på dette i forkant av innlevering. Dette regulerers av "Lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere" § 34:

 

§ 34. Forundersøkelse o.l.

 

Skal det foretas en forberedende undersøkelse eller liknende arbeid for å klarlegge om en tjeneste skal bestilles, skal forbrukeren bare betale for arbeidet dersom det er opplyst eller tatt forbehold om det på forhånd.

 

Igjen så leste du ikke det jeg skrev ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...