kclindbak Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Hei, hadde tenkt å kjøle ned mitt system ved hjelp av et kjøleskap og vann. Har et lite kjøleskap (ca.50x50x50) som jeg tenkte å borre 2 hull i. Det ene hullet for vannet som skal inn, og det andre for ut. Selve blokkene for CPU, NB og resten, slanger, nipler o.l tar jeg siden. Spørsmålet mitt er om vannet kan bli godt nok kjølt? Regner med at jeg kan ha rundt 10 meter med vannrør gjennom kjøleskapet. Jeg anntar at vannet vil bruke kanskje 10 sek, før den kommer ut av kjølseskapet. Romtemp blir på 20-25, kabinettet kanskje 30-ish, og kjøleskapet så kaldt som jeg får det. Rundt 4 grader plus. Tiden vannet oppholder seg i et kaldt området er lengre enn den er i et varmt området, så jeg tenker at etter noen timer vil vannet kunne holdes på rundt 10 grader? (Har forresten null peiling på vannets temperaturegenskaper o.l ) Whaduya think? Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Dette har vært forsøkt av flere før og etter det jeg har hørt fungerer det bra for en kort stund - inntil kompressoren i kjøleskapet blir ødelagt. Kjøleskap er laget for å kjøle ting som ikke tilføres ny varmeenergi utenfra. Når du setter inn noe som tilføres stadig ny varme utenfra vil kompressoren måtte gå døgnet rundt og derfor gå istykker nokså fort. Det er nok bedre om du bestemmer deg for vankjøling, peltier eller store vifter. Endret 25. oktober 2007 av Øyst Lenke til kommentar
kclindbak Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Okey, takk for svar. Så kompressoren i et kjøleskap brukes bare av og til for å opprettholde tempen i skapet, men nå må den gå på fult hele tiden fordi den prøver å holde tempen i skapet stabilt på den temperatursettingen jeg har bestemt? Isåfall blir det dyrt å kjøpe nytt kjøleskap hele tia Men hva med om jeg bare har på kjøleskapet når jeg har på PC-en? så den blir stående på rundt 6-12 timer i gangen, så slås av. Kan hende den slås på igjen etter 1 time, eller 24 timer. Vil dette spare kompressoren? Regner med det er litt vanskelig å kjøpe å innstalere en ny kompressor...? Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Det er klart at det vil hjelpe, men det blir jo ikke veldig stillegående eller praktisk. Et kjøletårn med vifter vil nok kreve mindre energi. Men det er jo også mulig å prøve noe slikt som dette: Microplex-link Men ideen er god, mange har forsøkt kjøleskapet, og jeg skal innrømme at det hadde vært veldig greit om det fungerte Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Kjøleskapet har uansett for lav kapasitet til å fjerne varmen fra datakomponentene. Kompressoren blir ikke ødelagt av at den må stå på hele tiden, men på grunn av de dårlige driftsforholdene som oppstår ved overbelastning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå