Gå til innhold

Sette inn ekstra harddisk.

jollis

Anbefalte innlegg

Har tenkt å sette inn en ekstra harddisk i maskinen. Slik at jeg får to stk.

Må jeg da gå inn i bios og gjøre noe? eller finner Windows ut dette selv?

Kjører forøvrig Vista. Men skal legge inn Linux på den andre harddisken.

Noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Det vil si hvem som skal lese inn opperativsystemet eller?

Er rimelig grønn på dette her som du sikkert skjønner. Men om jeg setter inn den nye disken og har Vista på den gamle. Må jeg da inn i bios og fortelle hvem som skal boote?

Vet dette er rimelige amatørmessige spørsmål. Og er uendelig takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar

Når du setter inn en disk til så 'vet' ikke BIOS hvilken av dem som har Windows på seg. Derfor må du stille bootrekkefølgen riktig.

Hvis du installerer Linux på den nye disken så kan bu bruke BIOS til å velge om du skal boote Windows eller Linux. Mange nye hovedkort har hurtigvalg for boot på en F tast og da er det enkelt.

Alternativt kan du legge inn en bootmanager.

Lenke til kommentar
Når du setter inn en disk til så 'vet' ikke BIOS hvilken av dem som har Windows på seg. Derfor må du stille bootrekkefølgen riktig.

Hvis du installerer Linux på den nye disken så kan bu bruke BIOS til å velge om du skal boote Windows eller Linux. Mange nye hovedkort har hurtigvalg for boot på en F tast og da er det enkelt.

Alternativt kan du legge inn en bootmanager.

Takker for fine og gode svar. Skal prøve meg frem litt på Tirsdag .Da har jeg fri fra jobben :) Men kanskje jeg kan lage en egen partisjon på den disken som sitter der nå, Og legge inn Linux (Kubuntu 7.04 NO)

Eller blir det bare krøll for en amatør som meg??

Takker for gode svar.

Lenke til kommentar
Tror du skal være forsiktig med å legge Linux på samme disk som Windows. Jeg har ikke erfaring med slikt, men antar at det blir vesentlig kluss med MBR og Windows 'forsvinner'.

Man må kunne sette opp en bootmanager før man gjør noe slikt.

Når du sier det så Skal jeg ikke gjøre det. Har lest en del av de gode rådene dine til andre her før, Så jeg setter heller inn en ny harddisk og satser "safe"

takker for de gode rådene dine og kommer sikkert tilbake med andre spørsmål. Håper du og andre for den saks skyld tar seg litt tid til og hjelpe en amatør på dette feltet

Lenke til kommentar

post-118435-1193439767_thumb.jpg

Tror du skal være forsiktig med å legge Linux på samme disk som Windows. Jeg har ikke erfaring med slikt, men antar at det blir vesentlig kluss med MBR og Windows 'forsvinner'.

Man må kunne sette opp en bootmanager før man gjør noe slikt.

Når du sier det så Skal jeg ikke gjøre det. Har lest en del av de gode rådene dine til andre her før, Så jeg setter heller inn en ny harddisk og satser "safe"

takker for de gode rådene dine og kommer sikkert tilbake med andre spørsmål. Håper du og andre for den saks skyld tar seg litt tid til og hjelpe en amatør på dette feltet

Har klart å rote det til med partisjonene på disken som sitter i maskinen. Nå tar oppstarten ca 80 sekunder mot før ca 60!

prøver og legge inn ett skjermbilde. Får bare håpe det kommer med Ellers så får jeg legge det inn i morgen. Må sove nå :roll: Noen gode råd på hva som er feil her. Og hva som kan gjøres? Er stasjon O som er ny. Får ikke smeltet sammen D og O slik som det var før!

Tror nok jeg har lagt meg oppi noe som jeg ikke kan godt nok ja !!

Endret av Jollis
Lenke til kommentar

I prinsippet skal du kunne slette O: (du må slette både logisk stasjon og partisjonen), da får du ledig plass som skal kunne legges til D: Men jeg har ikke så mye erfaring med Vista enda, Diskbehandling er en del forskjellig fra XP.

Men det er jo ikke noe 'feil' med slik det er. Det kan ikke være dette som gjør at det tar 20 sek ekstra å starte opp.

Lenke til kommentar
I prinsippet skal du kunne slette O: (du må slette både logisk stasjon og partisjonen), da får du ledig plass som skal kunne legges til D: Men jeg har ikke så mye erfaring med Vista enda, Diskbehandling er en del forskjellig fra XP.

Men det er jo ikke noe 'feil' med slik det er. Det kan ikke være dette som gjør at det tar 20 sek ekstra å starte opp.

Nei det er vel ikke noe feil med det som det er som du sier. Oppstarten kom seg etter ne runde med Crap cleaner så jeg lar det være som det er. Har forrøvrig satt inn den gamle disken som satt i når jeg kjøpte maskina for snart to år siden. Og den var oppe og gikk med en gang uten at jeg trengte å gå innom Bios. Bør jeg formatere den før jeg legger inn Linux ? Etter hva jeg har skjønt så vil det være ganske selvforklarende å legge Linux på den "nye"

disken. Formaterer akkuratt nå den partisjonen som før hadde XP kanskje det holder?

Endret av Jollis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...