Melisma Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Det er uakseptabelt å gjøre ett barn vondt med hensikt.. og hva mener man med "mere respekt for foreldrene"?? nei, jeg vil heller kalle det "mere frykt for foreldrene" ... Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Syntes det bør gå an å gi et barn noen smekk over rumpen dersom det er gjort noe virkelig gale. Da signaliserer man at dette aksepterer man ikke. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 og det oppnår man ikke med time-out, fjerne goder som favoritt-leker eller andre ting som barnet liker ekstra godt? må barnet få fysisk vondt? det er latterlig synes jeg.. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Deg om det. Jeg syntes det er helt latterlig å sy puter under armene på barn nåtildags Lenke til kommentar
ponderstibbons Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Deg om det. Jeg syntes det er helt latterlig å sy puter under armene på barn nåtildags For noe tull. Det har da ingenting med å sy puter under armene på noen som helst å gjøre. Å unngå uoppdragne, bortskjemte, respektløse unger handler om å være tydelig, konsekvent, og GI respekt tilbake. Problemet er ikke at foreldre ikke gir ungene sine juling, tvert imot. Problemet er at mange foreldre er inkonsekvente fordi de har dårlig tid eller dårlig samvittighet. Du må ha TID til å oppdra barn. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Er ikke snakk om å sy puter under arma, det har like stor effekt å fjerne goder! Jeg ser ikke hva problemet er.. Vekk med playstation, leker, sykler, husarrest osv.. Bedre å være konsekvent å lære barna at man må gjøre seg fortjent til å ha goder.. fysisk smerte er unødvendig, og jeg synes de gjennomgår nok smerte ved at de faller og slår seg annenhver dag.. Som sagt, det finnes ikke en gyldig god grunn til å slå barna.. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 De fleste "forskning" som ble gjort er basert på spørreundesøkelser og statistikk. Nettopp, i stedet for å synse utfra det man husker av egne erfaringer (som gjerne er sterkt farget av det man ønsker at skal bli resultatet) går man ut og undersøker om det faktisk er slik. Synse? Det er det "mest klare" bevis man kan gi. Derimot er ,konklusjonen basert på statestikken, synsing. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 De fleste "forskning" som ble gjort er basert på spørreundesøkelser og statistikk. Nettopp, i stedet for å synse utfra det man husker av egne erfaringer (som gjerne er sterkt farget av det man ønsker at skal bli resultatet) går man ut og undersøker om det faktisk er slik. Synse? Det er det "mest klare" bevis man kan gi. Derimot er ,konklusjonen basert på statestikken, synsing. Dette er jo en mangel på elementær forståelse av vitenskaplig metode, det gikk bra med deg når du ble riset, men hvor bra hadde det gått om du ikke ble riset? Like bra? Bedre? Dårligere? Uten en referansegruppe så er slikt så og si verdiløst som basis for en noenlunde saklig konklusjon. AtW Lenke til kommentar
araziel Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 All form for fysisk straff virker mot sin hensikt, de funker short-term, men mye dårligere enn f.eks timeouts. Noen tar ikke skade av det på lang sikt, men andre gjør. Hvorfor i all verden skulle du støtte noe som funker dårlig når vi har alternativer? Spør en hvilken som helst psykolog eller lege, slå opp på pubmed eller les http://en.wikipedia.org/wiki/Corporal_puni...oral_punishment Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 De fleste "forskning" som ble gjort er basert på spørreundesøkelser og statistikk. Nettopp, i stedet for å synse utfra det man husker av egne erfaringer (som gjerne er sterkt farget av det man ønsker at skal bli resultatet) går man ut og undersøker om det faktisk er slik. Synse? Det er det "mest klare" bevis man kan gi. Derimot er ,konklusjonen basert på statestikken, synsing. Dette er jo en mangel på elementær forståelse av vitenskaplig metode, det gikk bra med deg når du ble riset, men hvor bra hadde det gått om du ikke ble riset? Like bra? Bedre? Dårligere? Uten en referansegruppe så er slikt så og si verdiløst som basis for en noenlunde saklig konklusjon. AtW Disse vitenskapelige undersøkelser, er like kurrant eller troverdig som, "jorden er flat" basert på biblen. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Disse vitenskapelige undersøkelser, er like kurrant eller troverdig som, "jorden er flat" basert på biblen.What. The. Fuck?Hva i all verden får deg til å si det? Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 hadde vert grett med ded straff på skulen, så hadde elevane følgt med og fått bedre karakterar. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Disse vitenskapelige undersøkelser, er like kurrant eller troverdig som, "jorden er flat" basert på biblen. Vitenskaplige undersøkelser slo fast for et par tusen år siden at jorden er rund, og ca hvor stor den er. Enkelte synsere som ikke har tro på vitenskapsfolk (og neppe vet hva vitenskaplig metode er) tror derimot fortsatt at den flat. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 hadde vert grett med ded straff på skulen, så hadde elevane følgt med og fått bedre karakterar. ded straff? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Dette synes jeg er no forbanna tull! hva hjelper vold mot barna da? uten om at de får vondt.. jeg har ikke noen tro på vold som avstraffelse, da lærer ungen bare at vold er greit Enig med deg^^ Barneoppdragelse bør aldri være i sammenheng med slag, eller at faren/moren slår barnet hardt på ræva. Derimot HVORDAN man skal gjøre det, på en effektiv måte er jo mer eller mindre vanskelig og svare på. I og med at alle har sin mening om saken. Men vold er uaktuelt, og bør bli sett på som en kriminell handling, uansett hva de kaller det. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Jeg vil vel helst si at mer informasjon om emnet hadde vært best, da alle undersøkelser og proffesjonelle uttalelser viser seg å være altfor lette å finne feil ved. Jeg er personlig en av den litt mer feige generasjonen, den som ikke viser respekt for noen. Foreldrene mine har aldri lagt en hånd på meg. Hvis jeg skal si det selv har jeg fått en meget god oppdragelse. Nå tenker jeg at litt mer disiplin gjerne kunne vært på sin plass, men det får gå. I min mening er det altfor mye av det jeg gjerne kaller "pedagogisk dritt" i dagens samfunn. Alt skal være tilpasset barnet. Barnet skal ikke bli utsatt for noen form for ubehageligheter. Inntill den dagen de møter alt på en gang. Ikke ta meg feil, å skjerme barnet er greit det, spesielt i ung alder, men skjerming av barnet i så stor grad som skjer nå, syns jeg er skjevt. Mange av de som møter alt på en gang setter spørsmålstegn med alt de har lært gjennom livet. Da kan det nok skje mye rart. Når barnet plutselig får de for seg at dop, skulking, festing og drikking kanskje ikke er så ille som alle skulle ha det til er det fort at selv den beste får ganske mange problemer. Lenke til kommentar
ZiggyStardust Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Jeg vil vel helst si at mer informasjon om emnet hadde vært best, da alle undersøkelser og proffesjonelle uttalelser viser seg å være altfor lette å finne feil ved. Jeg er personlig en av den litt mer feige generasjonen, den som ikke viser respekt for noen. Foreldrene mine har aldri lagt en hånd på meg. Hvis jeg skal si det selv har jeg fått en meget god oppdragelse. Nå tenker jeg at litt mer disiplin gjerne kunne vært på sin plass, men det får gå. I min mening er det altfor mye av det jeg gjerne kaller "pedagogisk dritt" i dagens samfunn. Alt skal være tilpasset barnet. Barnet skal ikke bli utsatt for noen form for ubehageligheter. Inntill den dagen de møter alt på en gang. Ikke ta meg feil, å skjerme barnet er greit det, spesielt i ung alder, men skjerming av barnet i så stor grad som skjer nå, syns jeg er skjevt. Mange av de som møter alt på en gang setter spørsmålstegn med alt de har lært gjennom livet. Da kan det nok skje mye rart. Når barnet plutselig får de for seg at dop, skulking, festing og drikking kanskje ikke er så ille som alle skulle ha det til er det fort at selv den beste får ganske mange problemer. Jeg tror du bør sette deg litt mer inn i hva pedagogikk er. Det har ingenting med å skjerme barn, men hvordan man skal lære barn å møte verden. Jeg jobber selv i barnehage. Her må de smøre maten sin selv, kle på seg selv og gå på do selv. Det er ingen her som dikker med dem. Barna krangler og slåss med hverandre nårde er uenige og da går vi voksne imellom. Barna slår seg og av og til skader de seg under lek. Da er vi voksne der for å trøste og ordne opp. Ting er med andre ord i dag omtrent som da jeg vokste opp på 70-tallet. Det er en myte at barn ikke møter utfordringer og at de ikke blir stilt krav til. Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Ting er med andre ord i dag omtrent som da jeg vokste opp på 70-tallet. Det er en myte at barn ikke møter utfordringer og at de ikke blir stilt krav til. Ja. Den "pedagogiske dritten" dukker gjerne opp senere (mener jeg). På grunnskolen og helt fram til VGS. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Unnskyld, jeg mente det ikke slik. Da jeg sa "pedagogisk dritt" mente jeg vel heller det barn blir foret med i starten/like før tenårene. Barnehagebarn har ingen forutsetning for å forstå alt og jeg er ganske sikker på at fysisk avstraffelse mot dem kun vil virke mot sin hensikt. Pedagogikken som jeg snakker om er at man står og juger til ungene. Jeg lærer hele tiden Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Ja. Den "pedagogiske dritten" dukker gjerne opp senere (mener jeg). På grunnskolen og helt fram til VGS. vet ikke helt om jeg skjønte hva du mente nå.. kan du utdype? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå