ATWindsor Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Jeg ser ikke at folk flest i Japan lider av psykiske sykdommer, faktisk!, i følge WHO lider de mindre! I kontrast, eier japansk/asiatiske barn mer "respekt mot andre" enn de nordiske. Japan har vel et av de høyeste selvmordsratene i den industrialiserte verden? AtW Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 So? Folk ta selvmord fordi de ble spanket som barn? Kan du vise en sammenheng? http://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_rate Jeg tro heller det er snakk om elendighet i samfunnet, som skaper slike situasjoner, og ikke ifra spanking. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 So? Folk ta selvmord fordi de ble spanket som barn? Kan du vise en sammenheng?http://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_rate Jeg tro heller det er snakk om elendighet i samfunnet, som skaper slike situasjoner, og ikke ifra spanking. Så mao inser du selv at det er andre ting enn kun dette som påvirker den psykiske helsen? Så det at de har god psykisk helse i japan ikke trenger å bety at ris er bra? AtW Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Nettopp. Derfor er det bare tull å si spanking påvirker psyken hos barn. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Nettopp. Derfor er det bare tull å si spanking påvirker psyken hos barn. Så fordi mer en bare en ting påvirker den psykiske helsen til befolkningen, så er det bare tull å påstå at en enkelting påvirker den psykiske helsen? Skjønner du hva det er du selv skriver her? AtW Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Hvis du greie å påvise en direkt sammenheng mellom normal-oppdragelses-"spanking" (ikke misbruk) og nedsatt psykisk helse.. you are welcome Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Hvis du greie å påvise en direkt sammenheng mellom normal-oppdragelses-"spanking" (ikke misbruk) og nedsatt psykisk helse.. you are welcome http://www.religioustolerance.org/spankin5.htm#on http://www.religioustolerance.org/spankin20.htm#nz Ikke at jeg innbiller meg at noe som helst vi kan komme opp med kan overbevise deg. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) http://www.angelfire.com/zine2/defense_of_...xperts_say.html We know that many children are spanked and turn out fine; they are not aggressive, delinquent, depressed or anti-social. Why? Simons3 found that what leads to aggression, delinquency, and poor psychological well-being is low parental involvement such as parents not loving or trusting their children, not knowing where their children go or who they are with, and not being consistent in discipline. Being spanked did not lead to aggression, delinquency, and poor psychological well-being. Parents that love their children and are involved in their lives may use spanking, but they will never use spanking in a way that harms their children. Endret 28. oktober 2007 av Vaio Lenke til kommentar
ZiggyStardust Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) http://www.angelfire.com/zine2/defense_of_...xperts_say.html We know that many children are spanked and turn out fine; they are not aggressive, delinquent, depressed or anti-social. Why? Simons3 found that what leads to aggression, delinquency, and poor psychological well-being is low parental involvement such as parents not loving or trusting their children, not knowing where their children go or who they are with, and not being consistent in discipline. Being spanked did not lead to aggression, delinquency, and poor psychological well-being. Parents that love their children and are involved in their lives may use spanking, but they will never use spanking in a way that harms their children. Er du seriøs? Den artikkelen har liten støtte i seriøs forskning. Kildene hans er få og flimsete for å si det mildt. *redigerings* Jeg ser at jeg uttalte meg for mildt. "I'm a student of education and psychology with an advanced degree in psychology. I'm an educator who has been associated with various school systems for over 20 years. The information on this site comes from my own parenting as well as my experience with the many kids and parents I have worked with over the years." Med andre ord så baserer han metoden på synsing ut fra egen erfaring. Det finnes mange der ute som påberoper seg rollen som forsker uten å ha belegg for det. Hvor er hans tilknytning til seriøse institusjoner? Hvor er kildene hans? Hvor har han utdannet seg? Beklager, men den artikkelen kan jeg ikke ta på alvor. *redigerings 2* Skriveleif Endret 28. oktober 2007 av ZiggyStardust Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Dette bør hjelpe enkelte "åndsvake" foreldrer. http://www.psychpage.com/family/library/spank.html http://www.williamgairdner.com/in-defence-of-spanking/ Endret 28. oktober 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 http://www.angelfire.com/zine2/defense_of_...xperts_say.html Det er jo at når en fyr kommer opp med litt synsing som tilsvarer det du ønsker å høre så kan det brukes som dokumentasjon, men grundige studier av 1000 og 10000 personer kan bare forkastes. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Nei, men vi har våres besteforeldre som gikk igjennom langt værre disiplin en litt mild rising da de vokste opp hjemme og på skolen. Er det noen statistikker på at den generasjonen fikk varige traumatiske etterfølger igjennom oppveksten pga slik behandling? Tvilker på det. Endret 28. oktober 2007 av Myagos Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Dette bør hjelpe enkelte "åndsvake" foreldrer. Det er alltid mulig å finne synsing fra enkeltpersoner som forteller det man ønsker å høre. At forfatteren av boken du peker til sier han i utgangspunktet er mot ris, men om man først skal gjøre det så bør man gjøre det slik som beskrevet hjelper vel heller ikke akkurat saken din. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Er det noen statistikker på at den generasjonen fikk varige traumatiske etterfølger igjennom oppveksten pga slik behandling? Tvilker på det. Er vold greit så lenge ikke offeret får varige mén? At mange ikke slår barna sine nå er ofte nettopp fordi de husker hvor nedverdigende og lite nytte det hadde. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Nei, men vi har våres besteforeldre som gikk igjennom langt værre disiplin en litt mild rising da de vokste opp hjemme og på skolen. Er det noen statistikker på at den generasjonen fikk varige traumatiske etterfølger igjennom oppveksten pga slik behandling? Tvilker på det. Hva mener du med "den genrasjonen"? Det er mange fra den genrasjonen med psykiske problemer, og/eller uheldig handlingsmønstre, om det er det du spør om. Argumentet "de fleste klarte seg greit", eller "jeg fikk ris/fikk ikke ris og er helt fin" er tullete argumenter som har så og si ingen verdi i slike diskusjoner. AtW Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Nei, men vi har våres besteforeldre som gikk igjennom langt værre disiplin en litt mild rising da de vokste opp hjemme og på skolen. Er det noen statistikker på at den generasjonen fikk varige traumatiske etterfølger igjennom oppveksten pga slik behandling? Tvilker på det. Hva mener du med "den genrasjonen"? Det er mange fra den genrasjonen med psykiske problemer, og/eller uheldig handlingsmønstre, om det er det du spør om. Argumentet "de fleste klarte seg greit", eller "jeg fikk ris/fikk ikke ris og er helt fin" er tullete argumenter som har så og si ingen verdi i slike diskusjoner. AtW å neivel. Hva ellers kan/ikke kan blir akseptert i denne diskusjonen? Det finnes 250 000 000barn (under 18år) i Kina idag. Alle "blir" spanket. Forventer vi nå, at kineserens kommende generasjon, 250 000 000 psykisksyke mennesker? "Lille Thomas, føler du lei deg nå du får en klapp i rompen av mamma?""Ja" Ok, barnet lider psykiskeskader pga "spanking" Dette bør hjelpe enkelte "åndsvake" foreldrer. Det er alltid mulig å finne synsing fra enkeltpersoner som forteller det man ønsker å høre. At forfatteren av boken du peker til sier han i utgangspunktet er mot ris, men om man først skal gjøre det så bør man gjøre det slik som beskrevet hjelper vel heller ikke akkurat saken din. Han er en Ph.D Synsing....pff... kan ikke du komme med noe bedre? Endret 28. oktober 2007 av Vaio Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Nei, men vi har våres besteforeldre som gikk igjennom langt værre disiplin en litt mild rising da de vokste opp hjemme og på skolen. Er det noen statistikker på at den generasjonen fikk varige traumatiske etterfølger igjennom oppveksten pga slik behandling? Tvilker på det. Hva mener du med "den genrasjonen"? Det er mange fra den genrasjonen med psykiske problemer, og/eller uheldig handlingsmønstre, om det er det du spør om. Argumentet "de fleste klarte seg greit", eller "jeg fikk ris/fikk ikke ris og er helt fin" er tullete argumenter som har så og si ingen verdi i slike diskusjoner. AtW å neivel. Hva ellers kan/ikke kan blir akseptert i denne diskusjonen? Det finnes 250 000 000barn (under 18år) i Kina idag. Alle "blir" spanket. Forventer vi nå, at kineserens kommende generasjon, 250 000 000 psykisksyke mennesker? "Lille Thomas, føler du lei deg nå du får en klapp i rompen av mamma?""Ja" Ok, barnet lider psykiskeskader pga "spanking" Dette bør hjelpe enkelte "åndsvake" foreldrer. Det er alltid mulig å finne synsing fra enkeltpersoner som forteller det man ønsker å høre. At forfatteren av boken du peker til sier han i utgangspunktet er mot ris, men om man først skal gjøre det så bør man gjøre det slik som beskrevet hjelper vel heller ikke akkurat saken din. Han er en Ph.D Synsing....pff... kan ikke du komme med noe bedre? Man må forholde seg til forskning der man har med kontrollgrupper, for å se på forskjellen med og uten. At noe kan ha negative virkning er ikke det samme som at noe vil ha stor negativ virkning på alle som blir utsatt for det, det burde være ganske elmentært. Har du lyst kan jeg godt få noen PhDer til å uttale at å rise folk er lite hensiktmessig, om det får deg til å endre mening. AtW Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Man må forholde seg til forskning der man har med kontrollgrupper, for å se på forskjellen med og uten. At noe kan ha negative virkning er ikke det samme som at noe vil ha stor negativ virkning på alle som blir utsatt for det, det burde være ganske elmentært. Har du lyst kan jeg godt få noen PhDer til å uttale at å rise folk er lite hensiktmessig, om det får deg til å endre mening. AtW Fordi konklusjonen blir gjort i forskningsnavn så er det legitimert å si spanking er "ikke bra?". De fleste "forskning" som ble gjort er basert på spørreundesøkelser og statistikk. (jeg viser også til linken som ble gitt: http://www.religioustolerance.org/spankin20.htm#nz ) Og i tillegg beskriver ikke noe av forskningene, om at andre faktorer ble/blir tatt med "ELLER" sensurert. Her er "bias" i denne type forskning: Kan iskrem skade helsen? Jeg dro til tannlegen, og sjekket alle de som har fått hull, om de har spiste iskrem. Konklusjon: ja Derfor er iskrem skadelig... Jeg viser heller til et større bildet. Dvs. gjennom tid, sånn ca 2000år. Spanking av barn, har alltid vært en nartulig del i den "menneskelige" oppveksten. Og vi Homo Sapiens har kommet helskinnet gjennom 2 millenium, uten at folk fra 1800tallet var mer "psykisk" syk, enn folk fra idag. Derfor! Å dra et sammenheng mellom skadlighet og spanking, er som å forbinder "døden" med "å puste". Mao: Disse pedagogene og psykologene er full av dritt.... Endret 28. oktober 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 De fleste "forskning" som ble gjort er basert på spørreundesøkelser og statistikk. Nettopp, i stedet for å synse utfra det man husker av egne erfaringer (som gjerne er sterkt farget av det man ønsker at skal bli resultatet) går man ut og undersøker om det faktisk er slik. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Og vi Homo Sapiens har kommet helskinnet gjennom 2 millenium, uten at folk fra 1800tallet var mer "psykisk" syk, enn folk fra idag. Statistikk du finner på selv kan ikke brukes som argument. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå