Gå til innhold

Carl I. Hagen og Aslam Ahsan mener dagens foreldre må kunne gi ulydige unger ris

Anbefalte innlegg

Det er et utslag av åpenbar dobbelmoral når folk sier det skal være lov å utøve vold (la gå om det er "mild vold", det spiller ingen rolle) mot forsvarsløse barn men ikke mot voksne. Noen her som ville byttet ut irettesettelse av sjefen med ris på baken?

Det vitner også om dårlige argumenter når folk drar fram eksempler på oppdragelse som åpenbart har store mangler og så foreslår å bruke ris til å rette opp manglene, når det er helt klart at problemet ligger andre steder. Om du drar fram eksempler med barn som aldri får kjeft og alltid får det som de vil, så er det lett å se at problemet ikke er at de får for lite ris, men heller at de aldri får kjeft og alltid får det som de vil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke at dere ikke forstår det. Man skal ikke straffe og ydmyke barn, man skal lære dem hvorfor det de gjør er galt. Per skal ikke la være å mobbe Pål fordi han er redd for at rektor vil gi ham ris, men fordi han ikke skal ha lyst til å mobbe Pål, og forstå hvorfor han ikke har lyst.

Det er feigt å ty til noen som helst måte av opdragelse som ydmyker, skremmer og gir ubehag til barna.

Lenke til kommentar

I asia, som Japan og Kina, blir hver barn spanket minst engang i livet sitt.

Jeg ser ikke at de blir skadet psykisk, derimot eier de mer respekt mot andre enn folk her i landet.

At man ser på "oppdragelse" med et "Norsk-idioti perspekt", ja så kan det skade...

HALLO?

Skattesvindel 12år, voldtekt 2år....

Kan noen her fortell meg hva er galt med norsk "oppdragelse og straff"?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Skattesvindel 12år, voldtekt 2år....

Kan noen her fortell meg hva er galt med norsk "oppdragelse og straff"?

Det er totalt irrelevant. Om vi har for lave straffer i Norge har ingenting med om vi bør tillate ris-på-rompa-oppdragelse å gjøre. Spar det til en tråd hvor det er on-topic.

Lenke til kommentar
Ingen bør fortelle meg hvordan jeg skal oppdra barnet mitt.

Ingen kjenner barnet mitt bedre enn meg.

Hvor skal grensen dras, da? Selv de som er for ris på baken er vel mot rent ut mishandling. Det du sier nå er jo at ingenting er så grovt at noen kan gripe inn og fortelle deg at det er en gal måte å oppdra ditt barn, verken om det er ris eller knyttneveslag.

Lenke til kommentar

Hvor skal grensen dras, da? Selv de som er for ris på baken er vel mot rent ut mishandling. Det du sier nå er jo at ingenting er så grovt at noen kan gripe inn og fortelle deg at det er en gal måte å oppdra ditt barn, verken om det er ris eller knyttneveslag.

Mormoren din trengte ikke råd fra barnepsykologen eller pedagogen til å oppdra moren din?

Hvorfor er dagens samfunn så jævla åndsvak?

Lenke til kommentar
Mormoren din trengte ikke råd fra barnepsykologen eller pedagogen til å oppdra moren din?

Det stemmer selvsagt hvis "trengte ikke" betyr at man har overlevd uten. Det betyr ikke at man har gjort alt perfekt og at ingen andre på noen måte kunne hatt noe å tilføre.

Så folk som innser at de ikke vet alt best selv er "åndsvake"?

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke at dere ikke forstår det. Man skal ikke straffe og ydmyke barn, man skal lære dem hvorfor det de gjør er galt. Per skal ikke la være å mobbe Pål fordi han er redd for at rektor vil gi ham ris, men fordi han ikke skal ha lyst til å mobbe Pål, og forstå hvorfor han ikke har lyst.

1) Når barn har kommet opp i mobbealder er det alt for sent med ris/klaps i baken.

2) Hva hvis Pål forstsetter å mobbe Per fordi han har sånn lyst?

Lenke til kommentar

Om mormoren min hadde funnet det for godt å banke opp moren min, så hadde hun sa absolutt trengt råd fra barnepsykolog. Samfunnet har ikke blitt åndssvakt, det har blitt mer ansvarlig.

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar

ATw, du har tydeligvis ikke lest hele saken.

Det var barnepsykologer og barnepedagoger som kom ut og sa, at barn skades psykisk av fysiskvold og andre bullshit...

Og idag kommer de samme "folkene" og mener at lekser er dum. (ja snart fjerne de også skolen?)

Dette er et forsøk på å skape "headline." i avisene

edit: formuleringer .....early in the morning...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
ATw, du har tydeligvis ikke lest hele saken.

Det var barnepsykologer og barnepedagoger som kom ut og sa, at barn skades psykisk av fysiskvold og andre bullshit...

Og idag kommer de samme "folkene" og mener at lekser er dum. (ja snart fjerne de også skolen?)

Dette er et forsøk på å skape "headline." i avisene

edit: formuleringer .....early in the morning...

Som om barnepedagoger er en unison gruppe der alle mener det samme, eller som om å ta feil på en front betyr at man tar feil på alle andre. Ellers lurer jeg på om du har lest hele saken, du har sett at forslaget er å arbeide på skolen istedet for lekser, altså lengre skoledag? Dette har uansett ikke noe mad rise-saken å gjøre, så la oss holde oss til saken.

AtW

Lenke til kommentar

Hva jeg trekker ut og prøver å vise frem, er at disse folkene er full av dritt..

De kommer med et eller annet uten noe form for grunnlag eller bevis.

f.eks her snakker disse pedagogene om at barn blir psykisk skadet:

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=176939

Og det skal vi tro på? I allfall av enkelte i denne tråden.

I asia "spanker" man barnene oftere, og er totalt akseptert i samfunnet.

Jeg ser ikke at folk flest i Japan lider av psykiske sykdommer, faktisk!, i følge WHO lider de mindre!

I kontrast, eier japansk/asiatiske barn mer "respekt mot andre" enn de nordiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...