Gå til innhold

Carl I. Hagen og Aslam Ahsan mener dagens foreldre må kunne gi ulydige unger ris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At unger blir ulydige og frekke monster er et resultat av forfeilet barneoppdragelse, ikke mangel på vold fra foreldrene.

 

Slutt å sammenligne et dask med vold. Foreldrene har blitt livredde i å disiplenere ungene sine i redsel får å gå for langt. Det er ikke alltid å si "Fy, dette var slemt" virker på ungen.

Lenke til kommentar
At unger blir ulydige og frekke monster er et resultat av forfeilet barneoppdragelse, ikke mangel på vold fra foreldrene.

 

Slutt å sammenligne et dask med vold. Foreldrene har blitt livredde i å disiplenere ungene sine i redsel får å gå for langt. Det er ikke alltid å si "Fy, dette var slemt" virker på ungen.

"Dask" er vold. Om noen la meg på fanget og slo meg på blanke messingen så hadde det vært vold, da er det selvsagt vold om noen gjør det med ungen sin. Du påfører ungen smerte, det er vold.

 

Foreldre har ikke blitt livredde for å disiplinere ungene sine, de har (kanskje) blitt ettergivende. Foreldre som er ettergivende vil få krapyl som ikek forstår grenser og regler.

 

Forsåvidt, at man ikke slår ungen vil ikke si at man bare koseprater og duller med ungen. Det finnes en mellomting hvor man er konsekvent og klar og viser ungen at ulydighet og faenskap gir konsekvenser, UTEN å ty til vold.

Lenke til kommentar

Folk har sikkert egene erfaringer her, noen har posetive erfaring med en smekk, og andre med litt kjefting.

Man kan ikke si at det er bedre med folk som ikke tyr til smekking når de tja... slenger direkte dritt til ungen.

Kommer vel positive og negative ting ut av begge.

Men man ser nå at, alle ung har mindre respekt enn noensinne! Men det kan nok være mere i bildet som er årsaken til det!

Lenke til kommentar
Slutt å sammenligne et dask med vold. Foreldrene har blitt livredde i å disiplenere ungene sine i redsel får å gå for langt. Det er ikke alltid å si "Fy, dette var slemt" virker på ungen.

 

Man skal hvisnok heller ikke si ord som "Fy" til småbarn. Barn kan da risiskere å vokse opp med skamfølelse.

Men hvor logikken i dette utsagnet ligger er nok dessverre langt utenfor min fatteevne.

 

At noen sammenligner et dask med vold viser jo egentlig bare hvor naive mange her inne faktisk er, ihvertfall når de ikke har opplevd å få ris selv. Blir som avholdsungdom som snakker om hvor farlig det er med alkohol, bare tull :p

Lenke til kommentar
Jeg fikk plenty ris når jeg var unge, men jeg var en ordentlig dritt unge da :)

Du var sansynligvis en drittunge fordi foreldrene dine ikke visste hvordan man skal behandle barn.

 

og hvordan behandler man et barn som ikkje hører etter da? barnesykolog? mine foreldere gjore alt di kunne for og oppdra meg og mine søsken( some var engle barn) på best mulig måte.

 

for meg var det ikkje serlig skremmendes at mamma og pappa prøvde å forklare meg at jeg hadde gjort noe galt, sto bare å ventet på at di skulle bli ferdig så jeg kunne fortsette det jeg drev med.

 

virker ut som du trenger litt oppdragelse selv som kommer og er frekk å sier mine foreldre ikkje kan å behandle barn uten å kjenne dem en gang.

Lenke til kommentar
Man kan ikke si at det er bedre med folk som ikke tyr til smekking når de tja... slenger direkte dritt til ungen.

Selvsagt kan man ikke det, men man kan fortsatt si at begge deler er feil. Jeg mener jeg har gjort det nokså klart at man ikke automatisk gjør det riktig selv om man slutter å bruke vold.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare nevne en pussig ting.

Jeg kjenner en kamerat som oppførte seg nokså dårlig! Han fikk... ja, rett og slett juling av faren sin og så ikke bra ut.

Da han var til BUP.... så sa de at det var til pass for han! :wow:

Det sjokkerte meg egentlig sinnsykt mye, trodde faren ville slite når dem så åssen han hadde blitt behandle for det han hadde gjort.

Nå er jeg ikke sikker på hva han gjorde, men det hadde gjentatt seg mye.

Bare nevne det, han oppfører seg fint nå ;). Tror BUP var lei av å se han :p.

Lenke til kommentar
og hvordan behandler man et barn som ikkje hører etter da? barnesykolog? mine foreldere gjore alt di kunne for og oppdra meg og mine søsken( some var engle barn) på best mulig måte.

Selvsagt gjorde de det, problemet er at de som foreldre flest ikke kunne nok. Teorien i barneoppdragelse lærer man på samme måte som man lærer det meste man vil ble virkelig god i, ved å lytte på det de som kan det sier. De fleste bruker derimot prøve og feile-metoden. Ulempen med det er at man ikke drar nytt av virkelig smarte folks kunnskap, og man vil derfor aldri bli så god som man kunne blitt. I tillegg tar det lang tid, og kommer den først som etterpåklokskap gjør den ikke store nytten.

Lenke til kommentar
At unger blir ulydige og frekke monster er et resultat av forfeilet barneoppdragelse, ikke mangel på vold fra foreldrene.

 

Slutt å sammenligne et dask med vold. Foreldrene har blitt livredde i å disiplenere ungene sine i redsel får å gå for langt. Det er ikke alltid å si "Fy, dette var slemt" virker på ungen.

"Dask" er vold. Om noen la meg på fanget og slo meg på blanke messingen så hadde det vært vold, da er det selvsagt vold om noen gjør det med ungen sin. Du påfører ungen smerte, det er vold.

 

Foreldre har ikke blitt livredde for å disiplinere ungene sine, de har (kanskje) blitt ettergivende. Foreldre som er ettergivende vil få krapyl som ikek forstår grenser og regler.

 

Forsåvidt, at man ikke slår ungen vil ikke si at man bare koseprater og duller med ungen. Det finnes en mellomting hvor man er konsekvent og klar og viser ungen at ulydighet og faenskap gir konsekvenser, UTEN å ty til vold.

 

Å sammenligne dasking med vold er det samme som å sammenligne en spade med en gravemaskin. Dasking gjør ikke vondt, opplevde du det selv Olsen?

Lenke til kommentar
Uff... folk har gjort sånn med unga sine i 1000 av år! Også nå har det plutselig blitt et problem!

Bare en lærer tar i en elev, tar i han! Så er det vold! Skremmende.

 

 

nei nei nei, jeg har selv måtte tatt tak i elever og barn som har oppført seg voldelig eller truende.. og jeg klarer fint å stanse ett "angrep" fra en elev uten å måtte bruke vold.. Så selvom det har pågått i mange år, så betyr det at man skal fortsette med det?? skal vi brenne "hekser" på bålet også kanskje?

 

Dei bortskjemte ungene burde få fengselsstraff :p

 

 

nei, det er foreldrene som skjemmer vekk barna, så er de som skal i fengsel om noen skal havne der ja!

Lenke til kommentar
så du driver med vold?

 

? jeg sa jo at jeg klarte å stoppe uregjerlige barn, uten å bruke vold tilbake,,, selvsagt må jeg jo ta tak i ungen og gjøre det som må gjøres der og da, men ALDRI volder jeg barnet noe vondt.. og det ønsker jeg da heller ikke!! det overrasker meg at folk klarer å gjøre ett barn vondt! jeg klikker bare jeg tråkker på foten til ett barn ved uhell da..

Lenke til kommentar
Åpner dette opp for at jeg kan gi Car I. Hagen en omgang "kjærlig og mild fysisk avstraffelse" når han er ulydig?

 

Kansje vi skal eller gi deg litt kjærlig fysisk avstraffelse for å komme med usakligheter og avsporing av debatten når vi snakker om barneoppdragelse og ikke voksene. Dine våte drømmer er lite interessant å høre her

 

Uansett begynner sammenlignelsene å bli helt latterlige når vi sammenligner slavearbeid og pisking med et dask på rompen når barnet har vært veldig ulydig.

Denne strategien som har pågått en stund nå har hvertfall ikke gjort barna snille som lam. Jeg har sett flere ganger elever som spytter lærerne sine i ansiktet og andre lærere som blir banket opp og truet av elevene uten at dem kan gjøre noe med det. Uten regler og konsekvenser blir det anarki.

 

Mener du at det er greit å bruke fysisk straff på barn som ikke er i stand til å forsvare seg selv, men ikke på voksne?

 

Problemet i dag er vel heller at foreldre ikke setter grenser for barna. De er rett og slett ikke der til å sette grenser for barna. Det har ingenting med ris eller ikke ris å gjøre. Klokketro på egne, populisters og andre personer uten ekspertise/utdannelse innenfor feltets oppfattelser om barneoppdragelse gjør at vi ikke kommer videre, men gror oss fast i gamle og utdaterte holdninger.

 

Jeg tror også du bør sette deg bedre inn i hva anarki egentlig er. Samfunnet vi lever i hverken er eller vil oversvømmes av noen form for anraki i uoverskuelig fremtid. Les og lær litt før du beskylder andre for å være usaklige.

 

Anarkisme

Lenke til kommentar
Slutt å sammenligne et dask med vold. Foreldrene har blitt livredde i å disiplenere ungene sine i redsel får å gå for langt. Det er ikke alltid å si "Fy, dette var slemt" virker på ungen.

 

Man skal hvisnok heller ikke si ord som "Fy" til småbarn. Barn kan da risiskere å vokse opp med skamfølelse.

Men hvor logikken i dette utsagnet ligger er nok dessverre langt utenfor min fatteevne.

 

At noen sammenligner et dask med vold viser jo egentlig bare hvor naive mange her inne faktisk er, ihvertfall når de ikke har opplevd å få ris selv. Blir som avholdsungdom som snakker om hvor farlig det er med alkohol, bare tull :p

 

 

Hvor har du det fra? Skam er en helt naturlig følelse. Skam er noe som hindrer oss i å gjøre noe galt. Barn som aldri føler skam har ofte dårlig utviklete sjelsevner. Dersom skamfølelsen tar overhånd er det selvfølgelig ikke bra, men å føle skam når man har gjort noe galt er bra.

 

Når det gjelder det å bruke ordet fy er ikke det noe problem dersom man også tar seg tid til å forklare hva barnet har gjort galt. Dersom man bare sier fy til et barn uten å utdype så vil ikke barnet nødvendigvis forstå hva represalien dreier seg om. Ved gjentatt bruk av ordet fy uten å forklare så kan barnet komme i en tilstand hvor det er redd for å gjøre ting fordi "alt" kan være galt.

 

Det er slik vi jobber i f.eks. barnehager. Der setter vi oss ned med barnet og forklarer hva vi mener barnet har gjort galt og svarer på spørsmål som barnet måtte ha til problemet. Dette fungerer faktisk svært godt.

Lenke til kommentar
Jeg vil bare nevne en pussig ting.

Jeg kjenner en kamerat som oppførte seg nokså dårlig! Han fikk... ja, rett og slett juling av faren sin og så ikke bra ut.

Da han var til BUP.... så sa de at det var til pass for han! :wow:

Det sjokkerte meg egentlig sinnsykt mye, trodde faren ville slite når dem så åssen han hadde blitt behandle for det han hadde gjort.

Nå er jeg ikke sikker på hva han gjorde, men det hadde gjentatt seg mye.

Bare nevne det, han oppfører seg fint nå ;). Tror BUP var lei av å se han :p.

 

Dette høres høyst merkelig ut. BUP jobber utelukkende ut i fra en ikke-voldelig pedagogikk. Det gjør meg trist når jeg leser noe jeg klart oppfatter som et slett stykke arbeide fra profesjonelle mennesker. Jeg håper vedkommende som sa det til ham ikke jobber der lenger. :(

 

*redigerings*

At unger blir ulydige og frekke monster er et resultat av forfeilet barneoppdragelse, ikke mangel på vold fra foreldrene.

 

Slutt å sammenligne et dask med vold. Foreldrene har blitt livredde i å disiplenere ungene sine i redsel får å gå for langt. Det er ikke alltid å si "Fy, dette var slemt" virker på ungen.

 

Nei, men det fungerer bra å si, "Fy, det var slemt fordi..." og så forklare overfor barnet hvorfor det var slemt. Det går faktisk an å sette seg ned med barn som har gjort noe galt og gå gjennom hele forløpet. Det tar tid, men fungerer veldig bra.

 

*redigerings 2*

Det virker på meg som foreldre er alt annet enn livredde for å "disiplinere" barna sine ut i fra meningene som kommer frem i dette forumet og i andre medier.

Endret av ZiggyStardust
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...