Gå til innhold

Carl I. Hagen og Aslam Ahsan mener dagens foreldre må kunne gi ulydige unger ris

Anbefalte innlegg

Det jeg prøver å si er at din taktikk med å dulle og snakke med barnet kan få like store konsekvenser som å gi barnet et dask om h*n har vært veldig slem. Så ikke kom her å si at kommentaren våres er brukt opp. Du gjentar deg selv veldig ofte i innleggene dine også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk plenty ris når jeg var unge, men jeg var en ordentlig dritt unge da :)

kan nok ikkje si jeg ble skadd av det, som voksen nå kan jeg si at jeg er glad for det og det var mest sansynelig den eneste måte å få meg til å oppføre meg.

pappa var alltid veldig rolig når han gjorde det ikkje noe i sinne, og med det fikk han fremm poenget sitt. var egentlig ikkje noe vondt heller var nok 100 ganger verre å tryne på sykkel i nedover bakke :p

Kommer nok ikkje til å gjør det med mine unger, men vist du ser litt rundt på dagens unger så ser du at noe er galt.

dere som sier det er "sammenheng mellom mobberes aggressive atferd og en voldelig oppvekst" burde gå 50 år tilbake i tid å se hvor mye mobbing det var da

Endret av CopyDog
Lenke til kommentar
er ikke disse små enkelt tilfellene jeg er ute etter å diskutere ihvertfall, det er disse barna som får denne type straff på generell basis når de bryter grenser osv.. så vennligst ikke kom med "jeg fikk ris en gang" eller "faren min ga meg en ørefik i 1983"..

Du tror ikke det faktisk er noe i at folk snakker om at de fikk ørefik et fåtall ganger, da? Kanskje den ene gangen i 1983 hadde ønsket effekt? Det virker jo som om du tror at folk snakker om at de står klar med kubeinet når ungene kommer hjem fra barnehagen, når det stort sett er snakk om at ris/ørefik er ytterste konsekvens, noe som skjer en gang i skuddåret, og bare når begeret virkelig renner over.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar
Når vi også skal drive å rose og belønne barna hver gang dem gjør noe bra vil dem til slutt tro at det er sånn livet fungerer og dermed gidder dem ikke å gjøre noe for andre om det ikke er en belønning å få etterpå. Dette er noe som egentlig skal være en selvfølge men man ikke får med slik dulling.

Men så er det heller ikke sånn man skal oppdra barn på en ikkevoldelig måte. De beste metodene for å oppdra barn er dessverre ikke medfødt, man blir nødt til å bruke tid på å f.eks. lese om det eller gå på kurs.

Jeg fikk plenty ris når jeg var unge, men jeg var en ordentlig dritt unge da :)

Du var sansynligvis en drittunge fordi foreldrene dine ikke visste hvordan man skal behandle barn.

Lenke til kommentar
Du tror ikke det faktisk er noe i at folk snakker om at de fikk ørefik et fåtall ganger, da? Kanskje den ene gangen i 1983 hadde ønsket effekt? Det virker jo som om du tror at folk snakker om at de står klar med kubeinet når ungene kommer hjem fra barnehagen, når det stort sett er snakk om at ris/ørefik er ytterste konsekvens, noe som skjer en gang i skuddåret, og bare når begeret virkelig renner over.

nei, at man fikk en eller to ørefiker opp igjennom åra ser jeg også som høyst unødvendig. Men jeg vil ha det klart at man her diskuterer om fysisk avstraffelse over lengre tid... Og det du sier om at begeret renner over, så mener jeg at begeret kan godt renne over men man skal aldri la det gå utover ungen fysisk allikevel, det er feil og feigt, og det er ett utrolig dårlig valg som forelder å slå barnet sitt på noen som helst måte..

Det finnes absolutt ingen god grunn til å ty til fysisk avstraffelse!

Lenke til kommentar

Som sagt fikk jeg bare dask når jeg hadde vært veldig ulydig. Som da jeg klinte hundebæsj på døra til den slemme naboen eller overbeviste lillebror at meitemark smakte som lakrisbåter.

Dask var så skjeldent og jeg visste at når jeg fikk det overgikk det andre ulydigheter i en slik grad at jeg ikke gjorde det igjen.

Ikke av redsel eller frykt for å få det igjen, men man vet at man har gjort noe galt hvis man får dask.

Lenke til kommentar

Jeg fikk dask og finner meg ikke den beskrivelsen der. Om du virkelig tror at et dask når du har vært veldig ulydig forandrer deg til en uprovosert voldsmann når du blir eldre som banker opp alle rundt deg om du ikke får viljen din, synes jeg det er merkelig at besteforeldrene våres som fikk langt værre straffer enn dask klarte seg så bra.

Lenke til kommentar
Som sagt fikk jeg bare dask når jeg hadde vært veldig ulydig. Som da jeg klinte hundebæsj på døra til den slemme naboen eller overbeviste lillebror at meitemark smakte som lakrisbåter.

Dask var så skjeldent og jeg visste at når jeg fikk det overgikk det andre ulydigheter i en slik grad at jeg ikke gjorde det igjen.

Ikke av redsel eller frykt for å få det igjen, men man vet at man har gjort noe galt hvis man får dask.

Huff så forferdelig synd det er på deg. Du vet ikke en gang, stakkars, at dette utvilsomt har gitt deg store nevroser og varig svekkede sjelsevner som påvirker dine relasjoner og gjør at du isolerer deg.

Fengsel, burde foreldrene dine hatt! De burde i allefall aldri satt barn til verden! :mad:

/IRONI

Lenke til kommentar
Uff... folk har gjort sånn med unga sine i 1000 av år! Også nå har det plutselig blitt et problem!

Folk har hatt slaver i tusenvis av år, og nå er det plutselig blitt et problem?

Det å rise unger fungerer, ingen som dør av det og folk lærer seg å vise litt mer respekt for egen foreldre også.

At du blander slaveri med unger som får en smekk syntes jeg er merkelig.

Egentlig så mener jeg at unger som aldri lærer bør få en smekk, hvis ting gjentar seg. Ikke hvis det skjer en gang.

En advarsel må folk få.

Endret av nevoscript
Lenke til kommentar

Åpner dette opp for at jeg kan gi Car I. Hagen en omgang "kjærlig og mild fysisk avstraffelse" når han er ulydig?

Igjen så vil jeg påpeke at det tydeligvis finnes alternativer til vold som fungerer ypperlig. Hvorfor i helvete skal man da slå ungene sine? Jeg kan ikke finne noen annen grunn enn rein skjær sadisme.

Lenke til kommentar
Jeg fikk dask og finner meg ikke den beskrivelsen der.

Jeg fikk juling til stadighet, og det hjalp ikke en dritt. Vi sloss like mye fem minutter seinere. I motsetning til dere har jeg derimot seinere innsett at lærdommen av det ikke burde være at vold er den beste måten for å oppdra barn. I forhold til å få barn til å oppføre seg som man ønsker er det bedre enn å bare spørre dem og si neivel når de svarer nei, men sammenliknet med resultatene voksne som setter seg inn i gode metoder får er det veldig ineffektivt.

Jeg kan ikke gi noen eksempler selv, siden jeg ikke har barn og derfor ikke gidder å bruke tid på det, men det er nokså frustrerende når folk som har barn bare blåser det bort og innbiller seg at de vet alt best selv.

Lenke til kommentar
Det å rise unger fungerer, ingen som dør av det og folk lærer seg å vise litt mer respekt for egen foreldre også.

Å ha slaver fungerer, man kan bare piske dem og lappe sårene etterpå, og man lærer negerene å vise litt respekt for skikkelige folk.

At du blander slaveri med unger som får en smekk syntes jeg er merkelig.

Vold mot barn er i likehet med slaveri en barbarisk og for barnet nedverdigende skikk, og at mine foreldre gjorde det mot meg er ikke noe jeg føler jeg trenger å unnskylde dem for. Dersom man gidder å bruke tid på det har vi som sagt i dag metoder som gjør det fullstendig unødvendig å slå barn.

Lenke til kommentar
Jeg så nok i feil vei av tunnelen nå ja.

Jeg kommer til tro dere den dagen jeg ser en dritt unge bli forvandla til en normal person ved hjelp av prating.

Folk flest tenker dessverre akkurat som deg, så sjansen for at du vil møte noen som virkelig vet hvordan barn bør behandles er liten. Å finne drittunger som blir slått jevnlig og fortsatt er minst like mye drittunger er trivielt.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
Åpner dette opp for at jeg kan gi Car I. Hagen en omgang "kjærlig og mild fysisk avstraffelse" når han er ulydig?

Kansje vi skal eller gi deg litt kjærlig fysisk avstraffelse for å komme med usakligheter og avsporing av debatten når vi snakker om barneoppdragelse og ikke voksene. Dine våte drømmer er lite interessant å høre her

Uansett begynner sammenlignelsene å bli helt latterlige når vi sammenligner slavearbeid og pisking med et dask på rompen når barnet har vært veldig ulydig.

Denne strategien som har pågått en stund nå har hvertfall ikke gjort barna snille som lam. Jeg har sett flere ganger elever som spytter lærerne sine i ansiktet og andre lærere som blir banket opp og truet av elevene uten at dem kan gjøre noe med det. Uten regler og konsekvenser blir det anarki.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...