Gå til innhold

Carl I. Hagen og Aslam Ahsan mener dagens foreldre må kunne gi ulydige unger ris


Anbefalte innlegg

Mener du virkelig, helt seriøst at et klapp på stompen er vold?

 

enhver form for smerte som blir påført barn utifra fri vilje fra en voksen, er uakseptabelt

 

Og ang. du i forhold til det å rise ungene du jobber med: Mor og far er ansvarlig for oppdragelsen til barnet og gjør det de mener er best. Din jobb er vel muligens å hjelpe barn som er utsatt for omsorgssvikt og vold i hjemmet? Da er det selvfølgelig ikke aktuelt t å rise barnet, selvom det ikke er vold.

 

hvorfor er det ikke akseptabelt å rise ungen hvis man prøver å skjerme barnet fra vold i hjemmet? kan det muligens være for at ris på baken eller en ørefik faktisk er en form for vold?

 

Eller kanskje du jobber i en barnehage?

Grunnen til at det ikke er akseptert at du da hadde rist barna, vet jeg faktisk ikke, men det har vel noe å gjøre med at foreldre liker å ha kontroll på hva barna deres blir utsatt for.

 

Jeg har jobbet i mange barnehager, og ikke en eneste gang har jeg lagt hånden på ett barn, og ikke har jeg trengt det heller.. selvsagt er det barn som trenger en periode for å tilvenne seg hva som er lov å ikke lov, men til syvende og sist så lærer barnet at det ikke lønner seg å trosse reglene.

 

bare en gammel latterlig myte om at god oppdragelse inneholder smerte av noen form for at ett barn skal forstå..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår hva du sier, ZiggyStarDust, og jeg er enig i at ris o.l i store mengder ikke er bra.

 

Grunnen til at jeg startet å skrive i denne tråden, var fordi jeg var uenig i noen av synspunktene om at ris var vold og at det bare førte til elendighet. Slik er det ikke, og i noen tilfeller i utrolig små mengder er det OK å gi noen små klask på stompen for å vise at barnet ikke kan gjøre som det vil.

 

Det er ikke dermed sagt at jeg kommer til å bruke ris som straffemetode på mine barn når den tid kommer (som forøvrig er evigheter til) , men ingen tar skade av små mengder ris i barndommen.

Jeg mener at jeg bare hadde godt av de par gangene jeg fikk ris når jeg hadde gått langt over streken.

 

Nå går jeg til køys, opp kl 7 i morgen.

Mvh Jacob

 

Edit: Jeg mener heller ikke at det å rise er en bra oppdragsmåte. Det fins helt sikkert bedre måter.

 

Og det jeg sa om å ikke rise barn som allerede har blitt utsatt for skikkelig vold i hjemmet, er at barnet i det tilfellet kan være veldig ømfintlig for berøring og har kanskje utviklet angst og slike ting.

 

Edit: Leif

Endret av Startfanet
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Gi dei ein ørefik eller ris på ræva, det er jaggu mangen ufordragelege ungar! Er sjøl 15 år og ser det med mine eigne auge. I dag då lillesøstra mi var på besøk hoss ein i klassen, då kom det ei lita jente og stjal sykkelen hennar, ho kom gråtande til pappa og sa at sykkelen henna var vekke og då pappa skulle til sentrum for å handle såg han ei lita jente og broren sykle forbi, jenta hadde sykkelen til lillesøstra mi, pappa gjekk ut og sa at han skulle få sykkelen, då sa broren hennar at finneren er vinneren! Pappa han måtte ta sykkelen med makt! Han ringte til foreldra og sa det, men eg veit ikkje om dei akkurat har gitt dei straffa dei fortjener.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Det er forskjell på hvor mye tid foreldre tilbringer med barna sine, kanskje alle ikke er like tolmodig og tyr da til en snarvei for å bli forstått. Har selv jobbet som vikar i diverse barnehager, og ja.. noen unger er svært vanskelig å takle, noen av de har sikkert fått litt for mye ris eller kjeft hjemme (små barn liker ikke harde stemmer).

 

Jeg synes det faktisk er verre at ungene blir snakket til med en ekstra skarp stemme (følelser ute av kontroll), enn at de får et lite dask på baken (rolig stemme). Det jeg prøver å si er at barn er sensitive, og vold mot barn kan også være av den mentale sorten.

Lenke til kommentar

Føler meg ikke helt hjemme i beskrivelsen som gis av ris her inne, for meg var det minst 1-2min det pågikk, og ofte var den av mine foreldre som utførte straffen ikke akkurat lett på hånden heller. Dog skal det sies at jeg var nokså umulig som barn, men avstraffelsene jeg fikk som fks ris, klaps på kjakene og lignende førte ikke til at jeg ble en bedre person. Det er av egen vilje jeg oppfører meg nokså høflig i dag, ikke fordi mine foreldre "programmerte" hjernen min ved hjelp av avstraffelse, jeg vil heller si at det er på tross av det.

Lenke til kommentar
Jeg synes det faktisk er verre at ungene blir snakket til med en ekstra skarp stemme (følelser ute av kontroll), enn at de får et lite dask på baken (rolig stemme). Det jeg prøver å si er at barn er sensitive, og vold mot barn kan også være av den mentale sorten.

 

 

Hvorfor skal man måtte gi "ett lite dask" på baken egentlig?? hva kommer ut av det?? jeg skjønner ikke den tankegangen!

 

Man kan snakke med ett vanlig lydnivå, men med en streng tone i stemmen. Noen ganger må man høyne stemmen alt ettersom situasjonen, feks. slåsskamp o.l

 

Hvis du refererer til konstant skriking og kjefting og gneldring på ungene, så kan jeg se hvordan det kan påvirke mentalt, at man blir dritlei og sliten av å høre på det. Men fysisk vold påvirker alltid psyken..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

det er da belønning og konfiskering av goder kommer inn i bildet.. enkelt og greit.. funker så det holder!

 

"kaster du fortsatt stein på vinduet etter at jeg sa nei?" da er det vekk med sykkelen! Opp til ungen å gjøre seg fortjent til å få sykkelen tilbake.. finner han på noe mere tull, så er det vekk med sykkelen eller noe annet som er viktig for h*n..

Lenke til kommentar
Jeg forstår hva du sier, ZiggyStarDust, og jeg er enig i at ris o.l i store mengder ikke er bra.

 

Grunnen til at jeg startet å skrive i denne tråden, var fordi jeg var uenig i noen av synspunktene om at ris var vold og at det bare førte til elendighet. Slik er det ikke, og i noen tilfeller i utrolig små mengder er det OK å gi noen små klask på stompen for å vise at barnet ikke kan gjøre som det vil.

 

Så klart ikke ris/klaps/hvafaenduvilkalledet automatisk betyr at barnet er traumatisert for livet eller at det vil vokse opp til å bli en voldelig psykopat, men risikoen er helt klar tilstede. Det er dessuten veldig vanskelig å avgjøre hva som er "utrolig små mengder", den størrelsen er totalt subjektivt. Hva lærer så barnet av "klaps"? Sjansen er at istedenfor å lære respekt (enhver som slå for å få respekt er uansett ganske patetisk) eller å ikke gjøre noe galt lærer de nok heller frykt for foreldrene eller at de skal lære å skjule rampestrekene bedre. Barn generellt har ikke godt av klaps, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Eller at ungen fårstår kordan det er å bli slått og ikkje gjør det med andre??

Kunne ikkje det vert noko og?

Men å slå det er ikkje det samme som å få ein liten ørefik.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Kem trenger sykkel da man kan stjele det?

 

er svært få barn som stjeler en sykkel hvis man har fått inndratt sin egen da skulle jeg tro.. men skulle barnet mot all forventning stjele en sykkel, så må man ta det derfra.. å rise ingen hjelper ihvertfall ikke..

 

Kem trenger Tv når man kan se på hoss ein venn?

 

er ikke snakk om å nekte barnet tv i lang lang tid da.. og har barnet gjort noe tull, så er det liten sjans for at h*n får dra til kompiser og ha det gøy,, da er det husarrest og null morro..

 

dei finner alltid ein måte

 

ja, de finner alltid en måte, derfor er det viktig at voksne alltid er ett skritt foran..

Lenke til kommentar
Hvorfor skal man måtte gi "ett lite dask" på baken egentlig?? hva kommer ut av det?? jeg skjønner ikke den tankegangen!

Formulerte meg dårlig der, en stemme ute av kontroll kan i noen tilfeller være verre, hvis det forbindes med fysisk avstraffelse.

 

Hvis du refererer til konstant skriking og kjefting og gneldring på ungene, så kan jeg se hvordan det kan påvirke mentalt, at man blir dritlei og sliten av å høre på det. Men fysisk vold påvirker alltid psyken..

Er helt enig angående voldsbruk, men hvis barnet har fått skikkelig ris noen ganger så kan en ekstra hard stemme være minst like ille ettersom ungen blir umiddelbart "tvunget" til å gjenoppleve risinga.

 

Det er i alle fall sånn jeg forstår psykologien, og det med assosiasjon.

Lenke til kommentar
Hva er det som ikke er urettferdig i denne verden? Du av alle, som unnskylder urettferdigheten til gud med at han har en plan bak det hele, burde forstå dette. Og det er ikke snakk om vold eller fysisk mishandling, det svir litt i noen sekunder og det er det. Get over it.

 

nei, du har misforstått meg.. Den urettferdigheten som er skapt av emnnesket selv, er uakseptabelt i mine øyne. Det kommer jeg aldri til å godta.. om det gjelder fattigdom, krig eller fysisk avstraffelse hos barn. Hvis man med vilje påfører ett barn smerte, om det bare er ett smekk på kinnet eller 5 slag med ris så vil jeg kalle det for vold mot barn.. vold trenger ikke føre til knekte tenner og blod.. det holder med at man slår ungen en gang. Hva tjener man på det?

 

Ingen av de jeg kjenner fikk fysisk avstraffelse som barn, og de har da klart seg utmerket godt!

 

Jeg syns det er urettferdig at enkelte unger blir utsatt for supernanny-piss mens andre slipper det.

 

Dessuten: uansett hvor mye du sier "det er dumt at det er urettferdighet i verden" så ER det faktisk det, og man må lære seg å leve med det.

Lenke til kommentar
Jeg syns det er urettferdig at enkelte unger blir utsatt for supernanny-piss mens andre slipper det.

 

Dessuten: uansett hvor mye du sier "det er dumt at det er urettferdighet i verden" så ER det faktisk det, og man må lære seg å leve med det.

 

det er en grunn til at foreldre søker hjelp av disse supernannyene, der er fordi de ser at fysisk avstraffelse eller skriking og roping ikke hjelper..

 

Nei, man må ikke lære å leve med urettferdighet, man må gjøre noe med det! ikke bare lene seg tilbake og si "ja ja, sånn er det gitt" men faktisk innse at alle fortjener rettferdighet!

Lenke til kommentar

Jeg er litt nøytral i denne saken.

 

Etter min erfaring har jeg merket at ungene begynner å bli utrolig bortkjemte og har nesten ingen respekt for voksene og lærere. Jeg ser barn sitte med bena på bordet med capsen på mens de spiser tyggis og leker med mobilen midt i timen uten at læreren gjør noe. Kommer med frekke kommentarer mot voksene mennesker og mangler totalt respekt for andre. Dette er hva man får når man duller med ungene og er livredde for å heve stemmen mot ungen sin.

 

Når vi også skal drive å rose og belønne barna hver gang dem gjør noe bra vil dem til slutt tro at det er sånn livet fungerer og dermed gidder dem ikke å gjøre noe for andre om det ikke er en belønning å få etterpå. Dette er noe som egentlig skal være en selvfølge men man ikke får med slik dulling.

 

Nå ble jeg selv dasket noen veldig få ganger når jeg var liten og hadde vært veldig slem og jeg har heller ikke fått noen traumatiske etterfølgninger etterpå. Noen her inne klarer å overdramatisere det hele noe helt utrolig så man skulle tro det var replikkene til en Hotel Cæsar episode.

 

Nå var det mye strengere disiplin på skole og hjemme i gamledager og langt volderlige "straffer" mot unge som gjorde noe galt på den tiden. Kan ei se økte traumatiske tilstander fra den kanten og våres besteforeldres generasjon har vært en av de beste Norge kunne ha.

Lenke til kommentar
Etter min erfaring har jeg merket at ungene begynner å bli utrolig bortkjemte og har nesten ingen respekt for voksene og lærere. Jeg ser barn sitte med bena på bordet med capsen på mens de spiser tyggis og leker med mobilen midt i timen uten at læreren gjør noe. Kommer med frekke kommentarer mot voksene mennesker og mangler totalt respekt for andre. Dette er hva man får når man duller med ungene og er livredde for å heve stemmen mot ungen sin.

 

Når vi også skal drive å rose og belønne barna hver gang dem gjør noe bra vil dem til slutt tro at det er sånn livet fungerer og dermed gidder dem ikke å gjøre noe for andre om det ikke er en belønning å få etterpå. Dette er noe som egentlig skal være en selvfølge men man ikke får med slik dulling.

 

skal barna betale prisen for at foreldre skjemmer vekk barna?? eller hva ville du frem til her?

 

Nå ble jeg selv dasket noen veldig få ganger når jeg var liten og hadde vært veldig slem og jeg har heller ikke fått noen traumatiske etterfølgninger etterpå. Noen her inne klarer å overdramatisere det hele noe helt utrolig så man skulle tro det var replikkene til en Hotel Cæsar episode.

 

Nå var det mye strengere disiplin på skole og hjemme i gamledager og langt volderlige "straffer" mot unge som gjorde noe galt på den tiden. Kan ei se økte traumatiske tilstander fra den kanten og våres besteforeldres generasjon har vært en av de beste Norge kunne ha.

 

dere som er for denne type avstraffelse, dere sliter ut den samme gamle kommentaren "jeg fikk ørefiker og ris, men jeg har da blitt en ordentlig person!" Se på oss andre som ikke fikk fysisk straff da! har vi blitt forferdelige monstre?? selvsagt ikke!! vi har da klart oss like bra som dere!! tåpelig argument ... og brukt opp for lenge sida!

 

og til dere som sier "jeg fikk ett par ørefiker opp igjennom oppveksten og det er ikke noe farlig i det hele tatt" eller "jeg fikk ris en gang, og det svei bare i noen sekunder"

 

er ikke disse små enkelt tilfellene jeg er ute etter å diskutere ihvertfall, det er disse barna som får denne type straff på generell basis når de bryter grenser osv.. så vennligst ikke kom med "jeg fikk ris en gang" eller "faren min ga meg en ørefik i 1983"..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...