Gå til innhold

Carl I. Hagen og Aslam Ahsan mener dagens foreldre må kunne gi ulydige unger ris


Anbefalte innlegg

Jeg fikk vel ris 2-3 ganger i min barndom når jeg hadde gått langt over streken og gjort noe skikkelig galt. Jeg vil ikke kalle dette "å utsette barnet for smerte", da det egentlig bare sved i noen sekunder. De gangene lærte jeg at jeg skulle høre på pappa/mamma sa, samtidig som jeg fikk mer respekt for dem.

Pappa mistet aldri besinnelsen på noen måte, og jeg var aldri redd han.

 

Er du sikker på at denne såkalte respekten du fikk kanskje heller var "ja jeg skal gjøre som du sier for ellers vet jeg at du slår meg" type ting?hmm.. så du følte deg trygg og god nr han påførte deg smerte altså? jøss, ja det fårn si!

 

Så lenge det skjer på en kontrollert måte med gode grunner ser jeg ikke problemet, jeg har ikke blitt voldelig av meg, men jeg har lært at jeg ikke kan gjøre hva jeg vil.

 

Å påføre barn smerte ved slag osv på en kontrollert måte? hahaha, ja nå har jeg "hørt" det også.. Jeg har heller ikke blitt voldelig og jeg også har lært at jeg ikke kan gjøre som jeg vil.. Og det har da alle andre som ikke har blitt slått lært seg også! alle lærer vi jo det når vi vokser opp!! slag eller ikke slag, spiller ingen rolle..

 

Lattererlig å lese når visse personer påstår at forelder slår for at han/hun vil påføre barnet smerte og for egen tilfredstillelse. Å karakterise ris/ørefik vil jeg si er å være utrolig følsom.

 

slik jeg ser det, så blir mor eller far sint fordi ungen ikke hører, og dermed tyr til vold rettet mot ungen,, kun for å få utløp for sitt eget sinne, ergo tilfredstillelse. Eller prøver man her å si at man vil lære ungen noe?? nei, da vil jeg heller si at man prøver å skremme ungen fra å gjøre det samme igjen. bedre å lære ungen ved snakk og forståelse så h*n skjønner at det ikke er lov.

 

Jeg snakker da om kontrollerte, moderate dask på rumpen for å vise barnet at det har oppført seg virkelig dårlig.

Utøves det virkelig harde slag gjentatte ganger er det såklart helt feil- Men da er det ikke lenger ris, det er vold.

 

EDIT: Små barn lærer ikke alltid av å bli snakket til.

 

Ja kontrollert vold altså? hva er det som gjør at ett slag ikke er vold, men fem slag er det? og hva hjelper det?? nei, barnevold er no tull! voksne som oppfører seg som drittunger som må bruke henda å "prate" med, istedet for å faktisk lære ungen sin noe!

 

edit: åssen har det seg at alle jeg kjenner har lært av å bli snakket til da? Vold, slag , ris, ørefik er det ingen grunn til å ty til..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fleste barn som blir mobbere har faktisk blitt mobbet og slått av sine foreldre/søsken eller andre. Jeg forstår ikke hvor du henter ideene dine fra.

Jeg forstår ihvertfall ikke hvor du henter dine ideer fra.. ?

 

Forskning.no - mobbere er de ressurssterke og populære

 

Bildet av mobberen som en frustrert stakkar som mobber for å ta igjen må revideres. Det mener forskere ved Senter for atferdsforskning ved Høgskolen i Stavanger, som har funnet ut at de som mobber rett og slett liker å plage andre.

 

Barn skal ikke la være å gjøre gale ting fordi de er redde for å få straff. De skal la være å gjøre gale ting fordi de forstår at det er galt. Det er en vesentlig der.

Dette er i beste fall en idealistisk, men utrolig naiv tilnærming til barneoppdragelse, du kan umulig ha barn selv! Når din treåring for 4. gang velter grøttallerkenen opp ned på duken så er det ikke fordi han ennå ikke, etter å ha fått forklaring, bli møtt med oppgitthet og til og med skjenn, ikke SKJØNNER at det er galt! Selvfølgelig vet han at det er galt, og godter seg over å kunne vise hvem som er sjefen - nemlig han/hun. Da er det greit med ett klaps over baken for å minne om rangordningen.

Poenget her er ikke at man ikke skal få ta i barna sine,

nei det kommer vel reguleringer for det óg.

men derfra er det milevis til slag. Det kan kamufleres bak ord som ris, fik, dask og klaps, men det er like fullt slag og derfor vold.

Hvor mange mil? Og vil ikke du si at treåringen i eksempelet overfor utøver en form for psykisk vold mot sine dumsnille foreldre?

Lenke til kommentar
Jeg fikk vel ris 2-3 ganger i min barndom når jeg hadde gått langt over streken og gjort noe skikkelig galt. Jeg vil ikke kalle dette "å utsette barnet for smerte", da det egentlig bare sved i noen sekunder. De gangene lærte jeg at jeg skulle høre på pappa/mamma sa, samtidig som jeg fikk mer respekt for dem.

Pappa mistet aldri besinnelsen på noen måte, og jeg var aldri redd han.

Er du sikker på at denne såkalte respekten du fikk kanskje heller var "ja jeg skal gjøre som du sier for ellers vet jeg at du slår meg" type ting?hmm.. så du følte deg trygg og god nr han påførte deg smerte altså? jøss, ja det fårn si!

 

Den respekten jeg fikk var at jeg skulle høre på hva han sa. Jeg sier jeg har fått ris 2-3 ganger. Forestilte du deg da at jeg fikk ris hver gang? Nei, selvfølgelig ikke. Et normalt, sunt og oppegående barn gjør ikke bare 2-3 ugjerninger i løpet av barndom. Og som jeg også har sagt: Det var ikke smerte! Litt sviing i noen sekunder er langt ifra smerte.

 

Så lenge det skjer på en kontrollert måte med gode grunner ser jeg ikke problemet, jeg har ikke blitt voldelig av meg, men jeg har lært at jeg ikke kan gjøre hva jeg vil.

 

Å påføre barn smerte ved slag osv på en kontrollert måte? hahaha, ja nå har jeg "hørt" det også.. Jeg har heller ikke blitt voldelig og jeg også har lært at jeg ikke kan gjøre som jeg vil.. Og det har da alle andre som ikke har blitt slått lært seg også! alle lærer vi jo det når vi vokser opp!! slag eller ikke slag, spiller ingen rolle..

Skjønner du ikke hva jeg mener? Kontrollert vil si at du ikke mister besinnelsen og ikke slår for å skade. Og som sagt, ris er ikke smerte!

 

Lattererlig å lese når visse personer påstår at forelder slår for at han/hun vil påføre barnet smerte og for egen tilfredstillelse. Å karakterise ris/ørefik vil jeg si er å være utrolig følsom.

 

slik jeg ser det, så blir mor eller far sint fordi ungen ikke hører, og dermed tyr til vold rettet mot ungen,, kun for å få utløp for sitt eget sinne, ergo tilfredstillelse. Eller prøver man her å si at man vil lære ungen noe?? nei, da vil jeg heller si at man prøver å skremme ungen fra å gjøre det samme igjen. bedre å lære ungen ved snakk og forståelse så h*n skjønner at det ikke er lov.

Sålenge forelder er normal, blir han/henne ikke direkte forbanna hvis ungen gjør noe galt, da dette er helt vanlig.

Hvis en voksen person får tilfredsstillelse av å slå et lite, hjelpeløst barn er det noe alvorlig galt. Men da er vi over på den andre siden- Vold.

Som jeg også har nevnt, lærer ikke små barn alltid av å bli snakket til.

 

Jeg snakker da om kontrollerte, moderate dask på rumpen for å vise barnet at det har oppført seg virkelig dårlig.

Utøves det virkelig harde slag gjentatte ganger er det såklart helt feil- Men da er det ikke lenger ris, det er vold.

 

EDIT: Små barn lærer ikke alltid av å bli snakket til.

Ja kontrollert vold altså? hva er det som gjør at ett slag ikke er vold, men fem slag er det? og hva hjelper det?? nei, barnevold er no tull! voksne som oppfører seg som drittunger som må bruke henda å "prate" med, istedet for å faktisk lære ungen sin noe!

 

Jeg snakker i begynnelsen om kontrollerte, moderate dask. Altså at forelder ikke mister besinnelsen og ikke slår hardt.

Det som gjør fem harde slag til vold, er enkelt og greit for det er hardt over lengre tid.

 

Værsåsnill, prøv å få med deg hele innholdet i en setning før du begynner å si ting som : "Hva er det som gjør at ett slag ikke er vold, men fem slag er det?"

Endret av Startfanet
Lenke til kommentar

Så alle foreldre som ikke utøver vold mot egne barn er dumsnille? Det er ingen grunn til å utøve vold mot egne barn, se på alle som klarer å oppdra ungene sine uten å slå dem! Å argumentere for vold når det finnes alternativer som funker bedre og gir mindre smerte vitner ikke om annet enn sadisme.

Lenke til kommentar
Så alle foreldre som ikke utøver vold mot egne barn er dumsnille? Det er ingen grunn til å utøve vold mot egne barn, se på alle som klarer å oppdra ungene sine uten å slå dem! Å argumentere for vold når det finnes alternativer som funker bedre og gir mindre smerte vitner ikke om annet enn sadisme.

1) Jeg ser frem til å høre deg redegjøre for alternativene som funker bedre, uansett situasjon og uansett "lynne" på ungen.

2) Jeg venter spent på hvordan dette gjør meg til sadist. Akkurat som om jeg ønsker ungen noe ondt!

3) Er det riktig å kalle et klaps i baken for at man "slår ungen" ? Jeg får helt andre assosiasjoner når jeg hører om at foreldre slår sine barn

4) I denne tiden er det jo så moderne å støtte seg på hva som er naturlig atferd - gjerne sidestille mennesker med dyr. Jeg har selv vært vitne til at f.eks. kattunger får skikkelig ørefik av mor - som en del av oppdragelsen. Skal psykologene begynne å snakke kattemødrene til rette? :D

5) Siden jeg føler meg så ful så kan jeg dra den ennå lenger - dette anti-"vold"-hysteriet har sin oppblomstring i vår lille, vestlige hage. I hele resten av verden tror man fortsatt på straff og dask :p

Lenke til kommentar

For siste gang: Ris er IKKE vold.

 

Og nei, jeg mener på ingen måte at foreldre som ikke utøver ris er dumsnille, og det går såklart an å oppdra bra uten å bruke det.

Jeg argumenterer ikke for VOLD, men for bruk av ris/ørefik som ikke er vold.

 

Sadisme å gi ungen din ris? Det er sadisme å utøve vold

 

Jeg vil bare få fram at foreldre som gir barnet sitt ris, ikke er maniacs som ikke kan snakke for seg.

 

Det er nok best å oppdra barna ved å snakke med dem, men selvom forelder gir barn ris noen få ganger, betyr ikke det at de ikke snakker med dem og prøver å lære barna på andre måter.

Lenke til kommentar

Hva hvis jeg går bort til deg eller noen andre du kjenner og gir dem en ørefik eller ris? vil du kalle det vold? hvis nei, hva vil du kalle det?

 

edit: i mine øyne så er det forskjellige grader vold selvsagt.. om man banker opp noen eller klapper til dem.. men det er allikevel vold.. bare ikke veldig voldelig vold.. men når det gjelder barn sså ser jeg det høyst unødvendig! og jeg har hatt utallig med konfrontasjoner og krangler med barn,, Vi ha alltid klart å jobbe gjennom konflikten uten noe form for fysisk smerte..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Hva hvis jeg går bort til deg eller noen andre du kjenner og gir dem en ørefik eller ris? vil du kalle det vold? hvis nei, hva vil du kalle det?

1) Hvis en så prektig jente som deg gir meg en ørefik så er det sannsynligvis fordi jeg har fortjent det. Ooops, var det deg jeg kløp i rumpa... :blush:

 

2) Spank me, spank me baby! :love:

Lenke til kommentar
Så alle foreldre som ikke utøver vold mot egne barn er dumsnille? Det er ingen grunn til å utøve vold mot egne barn, se på alle som klarer å oppdra ungene sine uten å slå dem! Å argumentere for vold når det finnes alternativer som funker bedre og gir mindre smerte vitner ikke om annet enn sadisme.

1) Jeg ser frem til å høre deg redegjøre for alternativene som funker bedre, uansett situasjon og uansett "lynne" på ungen.

2) Jeg venter spent på hvordan dette gjør meg til sadist. Akkurat som om jeg ønsker ungen noe ondt!

3) Er det riktig å kalle et klaps i baken for at man "slår ungen" ? Jeg får helt andre assosiasjoner når jeg hører om at foreldre slår sine barn

4) I denne tiden er det jo så moderne å støtte seg på hva som er naturlig atferd - gjerne sidestille mennesker med dyr. Jeg har selv vært vitne til at f.eks. kattunger får skikkelig ørefik av mor - som en del av oppdragelsen. Skal psykologene begynne å snakke kattemødrene til rette? :D

5) Siden jeg føler meg så ful så kan jeg dra den ennå lenger - dette anti-"vold"-hysteriet har sin oppblomstring i vår lille, vestlige hage. I hele resten av verden tror man fortsatt på straff og dask :p

1. Spør alle de som ikke slår ungene sine.

2. Det finnes tydeligvis alternativer som ikke innebærer vold, men du synes det er et greit alternativ å slå ungen...

3. Selvsagt er det det, hva gjør du når du gir ungen et "klaps" på baken?

4. Hva i all verden? Enkelte dyrearter spiser ungene sine. Hva vil du frem til?

5. Og?

 

For siste gang: Ris er IKKE vold.

 

Og nei, jeg mener på ingen måte at foreldre som ikke utøver ris er dumsnille, og det går såklart an å oppdra bra uten å bruke det.

Jeg argumenterer ikke for VOLD, men for bruk av ris/ørefik som ikke er vold.

 

Sadisme å gi ungen din ris? Det er sadisme å utøve vold

 

Jeg vil bare få fram at foreldre som gir barnet sitt ris, ikke er maniacs som ikke kan snakke for seg.

 

Det er nok best å oppdra barna ved å snakke med dem, men selvom forelder gir barn ris noen få ganger, betyr ikke det at de ikke snakker med dem og prøver å lære barna på andre måter.

Selvsagt er ris vold. Hva annet er det? Du slår ungen, å slå er vold. Hadde du slått meg så hadde det vært vold.

 

Som forelder kan og bør man agere, men at man agerer betyr ikke at man utøver vold. Det finnes mange måter å sette grenser, få ungen til å lystre og forstå uten å bruke vold. Det viktigste er at man er konsekvent i sitt forhold til ungen. Nå kan man selvsagt innvende at vold kan være konsekvent, men vold har negative følger, som smerte og frykt. Sporadisk vold fører til et fryktregime, og ingen vil vel at ungene skal være redd en?

Lenke til kommentar
Hva hvis jeg går bort til deg eller noen andre du kjenner og gir dem en ørefik eller ris? vil du kalle det vold? hvis nei, hva vil du kalle det?

 

edit: i mine øyne så er det forskjellige grader vold selvsagt.. om man banker opp noen eller klapper til dem.. men det er allikevel vold.. bare ikke veldig voldelig vold.. men når det gjelder barn sså ser jeg det høyst unødvendig! og jeg har hatt utallig med konfrontasjoner og krangler med barn,, Vi ha alltid klart å jobbe gjennom konflikten uten noe form for fysisk smerte..

 

Går du bort til meg og gir meg ris eller ørefik vil jeg ikke kalle det vold, heller høyst unormal atferd.

Riser en voksen person barnet sitt som har vært veldig ulydig, vil jeg ikke kalle det vold. Jeg vil kalle det effektiv straff som ikke gir smerte, men barnet lærer lett at det skal oppføre seg.

 

" i mine øyne så er det forskjellige grader vold selvsagt.. om man banker opp noen eller klapper til dem.. men det er allikevel vold.. bare ikke veldig voldelig vold."

 

Poenget med vold er vel at det skal være voldelig, og vold vil si å skade andre. Skader en forelder et barn med litt ris som svir i noen korte sekunder? "Ikke veldig voldelig vold", her går det vel heller over på nettopp det å vise at f.eks den som utfører handlingen vil vise at vedkommende ikke likte hva "offeret" gjorde på en måte som blir husket bedre enn vanlig snakk. Og det er nettopp det ris går ut på.

 

Selvsagt er ris vold. Hva annet er det? Du slår ungen, å slå er vold. Hadde du slått meg så hadde det vært vold.

 

Ris er en måte for å få ungen til å forstå at han/henne har gjort noe galt.

Jeg vil ikke si at alle typer slåing er vold. Hadde jeg slått deg litt hardt i armen, ville det ikke vært vold. Hadde jeg slått deg med knyttneven i fjeset eller andre vitale plasser hardt, ville det vært vold.

 

Hvis din definisjon av vold hadde vært riktig, ville omtrent alle skoler og ungdomsmiljøer vært voldinfernoer av høyeste grad.

 

Å daske en unge på stompen nok til at det svir litt, er ikke vold.

 

Som forelder kan og bør man agere, men at man agerer betyr ikke at man utøver vold. Det finnes mange måter å sette grenser, få ungen til å lystre og forstå uten å bruke vold. Det viktigste er at man er konsekvent i sitt forhold til ungen. Nå kan man selvsagt innvende at vold kan være konsekvent, men vold har negative følger, som smerte og frykt. Sporadisk vold fører til et fryktregime, og ingen vil vel at ungene skal være redd en?

 

Mange barn tar ikke tilsnakk alvorlig nok. Å si at vanlig ris fører til frykt og smerte, er å ta altfor hardt i.

 

Ble du noen gang rist som liten?

 

EDIT: Tok med forrige innlegg også.

Endret av Startfanet
Lenke til kommentar
Lattererlig å lese når visse personer påstår at forelder slår for at han/hun vil påføre barnet smerte og for egen tilfredstillelse.

Det er like latterlig å påstå at det ikke er noen foreldre som vil påføre smerte eller gjør det for egen tilfredsstillelse. Det er jo stadig saker fremme i media om foreldre som mishandler barna sine uten noen grunn, og selv om de tilhører en knøttliten minoritet blir det for dumt å fornekte deres eksistens.

 

Små barn lærer ikke alltid av å bli snakket til.

Det er veldig forskjellig fra barn til barn, og kommer helt an på hva du definerer "små barn" som. Foreldrene mine har så lenge jeg kan huske brukt argumentasjon som begrunnelse for de avgjørelsene de har tatt, og jeg synes det er en ypperlig måte å lære barnet til å tenke selv på.

 

Til innleggene litt over: WTF? Flørting i Politikk og samfunn, nå har jeg sett det også. :!:

Lenke til kommentar
Lattererlig å lese når visse personer påstår at forelder slår for at han/hun vil påføre barnet smerte og for egen tilfredstillelse.

Det er like latterlig å påstå at det ikke er noen foreldre som vil påføre smerte eller gjør det for egen tilfredsstillelse. Det er jo stadig saker fremme i media om foreldre som mishandler barna sine uten noen grunn, og selv om de tilhører en knøttliten minoritet blir det for dumt å fornekte deres eksistens.

 

Små barn lærer ikke alltid av å bli snakket til.

Det er veldig forskjellig fra barn til barn, og kommer helt an på hva du definerer "små barn" som. Foreldrene mine har så lenge jeg kan huske brukt argumentasjon som begrunnelse for de avgjørelsene de har tatt, og jeg synes det er en ypperlig måte å lære barnet til å tenke selv på.

 

 

"Det er like latterlig å påstå at det ikke er noen foreldre som vil påføre smerte eller gjør det for egen tilfredsstillelse."

Hvor har jeg påstått det?

 

Ja, såklart er det forskjellig fra barn til barn.

Noen barn holder det å snakke til, mens andre bryr seg ikke. Men det er opptil foreldrene å vurdere.

 

EDIT: Ja, det går visst an å tolke det som jeg har påstått det i et av mine øvrige innlegg.

Det er rettet på nå, formulerte meg feil. Sorry :blush:

Endret av Startfanet
Lenke til kommentar
De fleste barn som blir mobbere har faktisk blitt mobbet og slått av sine foreldre/søsken eller andre. Jeg forstår ikke hvor du henter ideene dine fra.

Jeg forstår ihvertfall ikke hvor du henter dine ideer fra.. ?

 

Forskning.no - mobbere er de ressurssterke og populære

 

Bildet av mobberen som en frustrert stakkar som mobber for å ta igjen må revideres. Det mener forskere ved Senter for atferdsforskning ved Høgskolen i Stavanger, som har funnet ut at de som mobber rett og slett liker å plage andre.

 

Barn skal ikke la være å gjøre gale ting fordi de er redde for å få straff. De skal la være å gjøre gale ting fordi de forstår at det er galt. Det er en vesentlig der.

Dette er i beste fall en idealistisk, men utrolig naiv tilnærming til barneoppdragelse, du kan umulig ha barn selv! Når din treåring for 4. gang velter grøttallerkenen opp ned på duken så er det ikke fordi han ennå ikke, etter å ha fått forklaring, bli møtt med oppgitthet og til og med skjenn, ikke SKJØNNER at det er galt! Selvfølgelig vet han at det er galt, og godter seg over å kunne vise hvem som er sjefen - nemlig han/hun. Da er det greit med ett klaps over baken for å minne om rangordningen.

Poenget her er ikke at man ikke skal få ta i barna sine,

nei det kommer vel reguleringer for det óg.

men derfra er det milevis til slag. Det kan kamufleres bak ord som ris, fik, dask og klaps, men det er like fullt slag og derfor vold.

Hvor mange mil? Og vil ikke du si at treåringen i eksempelet overfor utøver en form for psykisk vold mot sine dumsnille foreldre?

 

Okay, du viser til artikler som motsier det min artikkel og kunnskap sier. Greit nok. Uenighet innenfor forskning vil det alltid være. Det endrer ikke det faktum at barn fra voldelige hjem ofte også utvikler en aggressiv og voldelig atferd.

 

Jeg har sagt i tidligere innlegg at jeg jobber med barn. Jeg har selv ansvar for 18 barn sammen med 2 andre voksne. Jeg har passet andre barn mange ganger. Jeg har aldri hatt behov for å fysisk straffe noen av barna jeg har hatt ansvar for. Kan du fortelle meg hva slags litteratur du har lest om barneoppdragelse som sier at ris er en god måte å straffe barn på?

 

Hvis du mener at det er greit å gi et barn ris fordi det har veltet en bolle med grøt fire ganger så mener jeg du ikke er skikket til å ha barn. Barn gjør "gale" ting hele dagen. Det er en del av det å utforske grenser. Dersom du har barn og du lever etter eget utsagn så må hendene dine gå bra varme i løpet av en dag.

 

Eksempel:

En gutt i en barnehage jeg nettopp hadde begynt i slo meg når han ikke fikk viljen sin. Jeg fortalte på en rolig og behersket måte at jeg ikke synes det var greit og at han ikke kunne slå andre når han ikke fikk det som han ville. Etter en dag sluttet han å slå. Han forsto med andre ord hvor grensen gikk uten at jeg tydde til fysisk straff. Dersom du synes det gjør meg naiv får det så være. Jeg vet at en ikke fysisk metode er bedre fordi jeg ser resultatene av det daglig.

Lenke til kommentar

Melisma: har du, eller jobber du med barn? Det er gjerne veldig lett å uttale seg om slike ting når man sitter på sidelinjen, og aldri har måtte hanskes med uregjerlige unger over lengre tid. Og forskjellige unger, ikke minst. Er avleggeren din høfligheten selv, er det også vanskelig å sette seg inn i hvordan det er å ha et skikkelig krapyl som spyr grønt mens hodet snurrer.

 

Jeg håper selv at jeg aldri må ty til ris, men man vet aldri. Kan hende jeg ender opp med en frekk snørrfabrikk som elsker å teste grenser og ler av time-outs og annet pedagogisk vissvass. Heller ris enn at de ender opp som en av dagens ungdom. Du trenger faktisk ikke å bevege deg lengre enn OT-baren for å se en del hårreisende holdninger fra enkelte.

Lenke til kommentar
Melisma: har du, eller jobber du med barn? Det er gjerne veldig lett å uttale seg om slike ting når man sitter på sidelinjen, og aldri har måtte hanskes med uregjerlige unger over lengre tid. Og forskjellige unger, ikke minst. Er avleggeren din høfligheten selv, er det også vanskelig å sette seg inn i hvordan det er å ha et skikkelig krapyl som spyr grønt mens hodet snurrer.

 

tro meg, jeg har jobbet med hundrevis av barn, deriblandt barn med adferdsproblemer.. så jeg vet veldig godt hva jeg snakker om når jeg sier at fysisk straff er totalt unødvendig og fører ikke noe positivt med seg. Fysisk straff der en unge er sjanseløs mot en voksen er ikke akkurat å fremme barnets selvtillit heller , og man kommer like langt med å uttrykke seg med ord og ta i bruk forskjellige metoder. Vold er da aldri noe løsning!? og enda mindre når det er rettet mot barn.

 

hvordan i all verden hadde det tatt seg ut hvis jeg feks. hadde klappa til en unge eller gitt ris på baken o.l når jeg jobber med barn? tror dere ikke folk hadde reagert og jeg hadde fått sparken momentant?? eller er det bare greit når mor og far gjør det?

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Melisma: har du, eller jobber du med barn? Det er gjerne veldig lett å uttale seg om slike ting når man sitter på sidelinjen, og aldri har måtte hanskes med uregjerlige unger over lengre tid. Og forskjellige unger, ikke minst. Er avleggeren din høfligheten selv, er det også vanskelig å sette seg inn i hvordan det er å ha et skikkelig krapyl som spyr grønt mens hodet snurrer.

 

Jeg håper selv at jeg aldri må ty til ris, men man vet aldri. Kan hende jeg ender opp med en frekk snørrfabrikk som elsker å teste grenser og ler av time-outs og annet pedagogisk vissvass. Heller ris enn at de ender opp som en av dagens ungdom. Du trenger faktisk ikke å bevege deg lengre enn OT-baren for å se en del hårreisende holdninger fra enkelte.

 

Det er vel lite sansynlig at ris/ros har noe særlig med holdninger fra medlemmer av diskusjon.no? Jeg synes det ble en litt søkt sammenheng. ;)

 

Holdninger fra mange i dette forumet er også en indikasjon på at mange av dagens unge ble utsatt for ris som barn. Det er en myte at vold mot barn ikke eksisterer lenger. Det er også en myte at å avstå fra ris gir ulydige barn. All seriøs forskning viser det motsatte. Jeg synes det er rart at folk heller tyr til almenne holdninger og uttalelser fra populister og andre som ikke har greie på hva de snakker om enn seriøs forskning innenfor området oppdragelse.

 

Jeg jobber som sagt med barn og er enig med Melisma. Les mine tidligere poster for mitt syn på saken.

Lenke til kommentar

Mener du virkelig, helt seriøst at et klapp på stompen er vold?

Men ok, jeg respekterer det og en diskusjon om det er tydeligvis dødfødt.

 

Og ang. du i forhold til det å rise ungene du jobber med: Mor og far er ansvarlig for oppdragelsen til barnet og gjør det de mener er best. Din jobb er vel muligens å hjelpe barn som er utsatt for omsorgssvikt og vold i hjemmet? Da er det selvfølgelig ikke aktuelt t å rise barnet, selvom det ikke er vold.

 

Eller kanskje du jobber i en barnehage?

Grunnen til at det ikke er akseptert at du da hadde rist barna, vet jeg faktisk ikke, men det har vel noe å gjøre med at foreldre liker å ha kontroll på hva barna deres blir utsatt for.

 

EDIT:

Holdninger fra mange i dette forumet er også en indikasjon på at mange av dagens unge ble utsatt for ris som barn. Det er en myte at vold mot barn ikke eksisterer lenger.

 

På hvilket grunnlag sier du at det er en indikasjon på at mange av dagens unge ble utsatt for ris som barn? Kan like gjerne være barn som ble dullet med som små drittunger og fikk gjøre som de ville uten annet enn litt tilsnakk de ikke forstod noe av.

 

Det er da ingen som mener at vold mot barn ikke eksisterer? Det er mye vold i hjemmene, f.eks i familier der alt ikke er så bra.

Mener du at ris er vold mot barn?

Endret av Startfanet
Lenke til kommentar
Mener du virkelig, helt seriøst at et klapp på stompen er vold?

Men ok, jeg respekterer det og en diskusjon om det er tydeligvis dødfødt.

 

Og ang. du i forhold til det å rise ungene du jobber med: Mor og far er ansvarlig for oppdragelsen til barnet og gjør det de mener er best. Din jobb er vel muligens å hjelpe barn som er utsatt for omsorgssvikt og vold i hjemmet? Da er det selvfølgelig ikke aktuelt t å rise barnet, selvom det ikke er vold.

 

Eller kanskje du jobber i en barnehage?

Grunnen til at det ikke er akseptert at du da hadde rist barna, vet jeg faktisk ikke, men det har vel noe å gjøre med at foreldre liker å ha kontroll på hva barna deres blir utsatt for.

 

EDIT:

Holdninger fra mange i dette forumet er også en indikasjon på at mange av dagens unge ble utsatt for ris som barn. Det er en myte at vold mot barn ikke eksisterer lenger.

 

På hvilket grunnlag sier du at det er en indikasjon på at mange av dagens unge ble utsatt for ris som barn? Kan like gjerne være barn som ble dullet med som små drittunger og fikk gjøre som de ville uten annet enn litt tilsnakk de ikke forstod noe av.

 

Det er da ingen som mener at vold mot barn ikke eksisterer? Det er mye vold i hjemmene, f.eks i familier der alt ikke er så bra.

Mener du at ris er vold mot barn?

 

Grunnen til at det ikke er lov å rise barn som ansatt i barnehager er at forskning (ja, det er faktisk noe som heter forskning her i verden) viser at dette ikke er bra for barnet. Det har ingenting med hva foreldre mener om saken. Du tror vel virkelig ikke at dersom foreldre hadde sagt at det var greit at vi ga barna deres ris så ville vi startet med det tullet igjen? Det er en grunn til at fysisk straff ble avskaffet i pedagogiske institusjoner.

 

Arbeid med barn baserer seg på forskning innefor psykologi og pedagogikk og ikke folks antagelser og meninger.

 

*redigerings*

Innlegget mitt ble duplisert

 

*redigerings 2*

 

Ja, jeg mener ris er vold mot barn og det er det også klart definert som innenfor forskning og pedagogikk.

Endret av ZiggyStardust
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...