Gå til innhold

Carl I. Hagen og Aslam Ahsan mener dagens foreldre må kunne gi ulydige unger ris


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor mye egentlig Carl I. tenker igjennom hva han legger frem for media, er han bevisst over sitt ansvar? Han har/ hadde 20-25% av velgerene med seg, hvor mange av disse tenker kanskje nå: "Hagen er en fornuftig mann, kanskje det allikevel er greit å gi ungen ris"

 

Jaja.. Carl I. du vet sikkert hva som er best for deg...

Endret av Ba'al-Sebul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ørefik og ris er strengt tatt ikke noe som karakteriseres som vold i den forstand at det ikke gir fysiske og/eller psykiske skader over tid. Det kalles god, gammeldags oppdragelse. Se på dagens ungdom, sippeunger med blærete holdninger og null respekt for andre medmennesker.

Utbrudd mot "dagens unge" er en så stor klisjé at det er helt latterlig. Hvis hver generasjon hadde blitt så ille som den forrige generasjonen påstår at de er, hadde vi nok vært sadistiske seriemordere alle sammen for mange herrens år siden. Det er forresten litt artig at en som nettopp er blitt 18 skulle komme med akkurat denne kommentaren.

 

On-Topic: Jeg tror nok at det finnes mer enn gode nok alternativer for å disiplinere barn, uten at man trenger å ty til fysisk avstraffelse.

Lenke til kommentar
Hva er det som ikke er urettferdig i denne verden? Du av alle, som unnskylder urettferdigheten til gud med at han har en plan bak det hele, burde forstå dette. Og det er ikke snakk om vold eller fysisk mishandling, det svir litt i noen sekunder og det er det. Get over it.

 

nei, du har misforstått meg.. Den urettferdigheten som er skapt av emnnesket selv, er uakseptabelt i mine øyne. Det kommer jeg aldri til å godta.. om det gjelder fattigdom, krig eller fysisk avstraffelse hos barn. Hvis man med vilje påfører ett barn smerte, om det bare er ett smekk på kinnet eller 5 slag med ris så vil jeg kalle det for vold mot barn.. vold trenger ikke føre til knekte tenner og blod.. det holder med at man slår ungen en gang. Hva tjener man på det?

 

Ingen av de jeg kjenner fikk fysisk avstraffelse som barn, og de har da klart seg utmerket godt!

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Det dummeste jeg har hørt er folk som karakteriserer et klapp på rumpa, som svir litt i maks 10 sekunder, som fysisk mishandling og vold. Dere kan ikke ha opplevd mye ekte vold i hvertfall.

 

 

Hva er vitsen med å påføre sitt eget barn smerte?? for egen tilfredsstillelse fordi mora eller faren ikke får vilja si?? alle barn tester jo grenser hele tiden, urettferdig at noen må få smake å smerte fra sin egen mor eller far, mens andre ikke får det.. og hvordan noen kan volde sin egen unge smerte er ganske villt..

For egen tilfredsstillelse? Er du riktig rett? Og hva har det med saken å gjøre hvordan andre barn har det?

 

Klapset bak - som er mer ydmykende enn vondt - får man fordi den foresatte ønsker å markere at HER lille venn har du gått over en terskel du ikke burde! Og det kan være greit en gang i blant - når skjenn ikke fører frem. Så det har - på sett og vis - med å gjøre at mora eller faren ikke får vilja si. Egentlig dreier det seg om at den lille "engelen" - som av og til kan være en regelrett liten jævel - blir satt på plass i maktspillet mellom barn/voksne.

 

Barn prøver alltid ut grenser for å se hva de kan få, enten det er liberale leggetider, fri og ubegrenset tilgang til å tyne, plage, mobbe småsøsken etc etc, jeg kunne bare fortsette. Når det lille krapylet har fått "NEI" klart og tydelig flere ganger så må man før eller siden sette foten ned. I stedet for å tillegge foreldre sadistiske motiver og herskesyke, så bør du kanskje ta i betraktning at ikke alle barn er like lydige av naturens side.

 

Det å "volde sin egen unge smerte" er jo relativt. Jeg har to søsken som har hver sine barn. Den ene har vært streng og fast, og sågar gitt et klaps i baken ved et par anledninger. Ungen er helt nydelig, og alle elsker den vesle tassen. Den andre har en unge som knapt nok har fått et hardt ord i mot seg, langt mindre fått ris. Gjett hvem av dem som slo til mora si så brillene føyk en dag? (Han ble nektet å gå å se TV når det var langt over leggetid.) Man lærer ikke vold hjemme om man får et klaps i baken. Man blir heller ikke pasifist av ikke å få det. Og respekt for foreldre avhenger heller ikke av det klapset bak - man hverken mister eller får noe ekstra av det.

 

Jeg tror på fasthet, og at dårlig oppførsel må få en konsekvens. Dersom man greier det uten noensinne, i en eneste situasjon, å bruke fysisk makt, da er man god.

Lenke til kommentar
For egen tilfredsstillelse? Er du riktig rett? Og hva har det med saken å gjøre hvordan andre barn har det?

 

hva det har med saken å gjøre? En forelder er den som skal bestemme i huset, tar ungen kontroll så er det en selv som har latt det skje.. Det er å min mening! ja alle barn er ulike, andre mere utagerende enn andre, men da må man bare være strengere, det betyr da ikke at man skal ty til å slå for det?? nei, der er jeg dypt uenig med deg.. dårlig av mor eller far å legge hånd på ungen,! Man klarer seg utmerket godt uten!

 

Klapset bak - som er mer ydmykende enn vondt

 

så målet er å ydmyke barnet? I mine øyne så er jeg aldri ute etter å ydmyke ett barn, men å lære h*n noe!

 

den foresatte ønsker å markere at HER lille venn har du gått over en terskel du ikke burde! Og det kan være greit en gang i blant - når skjenn ikke fører frem. Så det har - på sett og vis - med å gjøre at mora eller faren ikke får vilja si. Egentlig dreier det seg om at den lille "engelen" - som av og til kan være en regelrett liten jævel - blir satt på plass i maktspillet mellom barn/voksne.

 

man klarer utmerket godt å lære barnet at den har gått over en grense ved å uttøve andre straffe metoder enn slag o.l

 

Jeg tror på fasthet, og at dårlig oppførsel må få en konsekvens. Dersom man greier det uten noensinne, i en eneste situasjon, å bruke fysisk makt, da er man god.

 

Da finnes det heldigvis mange gode foreldre der ute! Jeg har jobbet masse med barn, og er det en ting jeg har lært så er det at barn har ører, og de får mere respekt for seg selv og de voksne hvis man samarbeider med barnet om å løse konflikten eller hvorfor h*n gjorde eller oppførte seg slik. ta seg tid til å prate med barnet og komme til enighet osv..

Og også ta i bruk time-out, ta vekk goder som ungen liker, gjøre avtaler.. osv.. Jeg har aldri måttet lagt en hånd på ett barn for å få til det jeg vil skal bli gjort!

 

Og ingen av mine barn skal oppleve at mor skal gjøre dem vondt, den tryggheten vil jeg at mine barn skal ha, at de er trygge i nærheten av meg uansett hvordan de oppfører seg eller hva de har gjort! Men at de ikke kan være trygge på at de kan oppføre seg som de vil uten at det skal bli konsekvenser ut av det. Vekk med leker osv..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Ørefik og ris er strengt tatt ikke noe som karakteriseres som vold i den forstand at det ikke gir fysiske og/eller psykiske skader over tid. Det kalles god, gammeldags oppdragelse. Se på dagens ungdom, sippeunger med blærete holdninger og null respekt for andre medmennesker.

 

Min far har gitt meg ørefik to ganger i løpet av min oppvekst. Det eneste det medførte var at jeg fikk enda mindre respekt for ham. Foreldre som slår, uansett om du kaller det dask, ris, fik eller klaps, tyr nesten alltid til det fordi de mister besinnelsen.

 

Jeg må si jeg bekymrer meg når mennesker heller lytter til populister som Carl I. Hagen enn seriøse forskere og psykologer.

 

Jeg jobber selv i barnehage og har aldri hatt behov for å løse en konflikt med fysisk avstraffelse. Jeg merker meg at tilhengere av fysisk avstraffelse sjelden jobber med barn. Det burde være en tankevekker for de fleste.

Lenke til kommentar
Slik Carl Ivar står med armene utslått, lurer jeg på hvilken rompe han vil avstraffe. Dog har Hagen så lenge jeg kan huske likt å vise frem sine stigmata, det meste han sier virker på meg som ris for egen bak.

 

Fysisk avstraffelse er aldri bra, et barn blir kanskje mer lydhør, men det mister også noe vesentlig. Det vil ikke lenger ha samme empati med hva foreldrene sier, og relasjonen mellom de vil bli kaldere.

 

I verste fall så ender barnet opp som Carl I. Hagen, som går rundt og sutrer over sine stigmata.

Kanskje barn som aldri har fått ris ender opp som taktløse mobbere som sparker dem som det er godtatt å sparke - slik du gjør med vår alles kjære Carl I. nå.

 

Hva mener du med at relasjonen mellom foreldre og barn blir kaldere? Hva vet du om det?

 

De fleste barn som blir mobbere har faktisk blitt mobbet og slått av sine foreldre/søsken eller andre. Jeg forstår ikke hvor du henter ideene dine fra.

 

Barn skal ikke la være å gjøre gale ting fordi de er redde for å få straff. De skal la være å gjøre gale ting fordi de forstår at det er galt. Det er en vesentlig der.

 

Poenget her er ikke at man ikke skal få ta i barna sine, men derfra er det milevis til slag. Det kan kamufleres bak ord som ris, fik, dask og klaps, men det er like fullt slag og derfor vold.

Lenke til kommentar
Er selv av den oppfatning at ris er helt ok. Både min storesøster og jeg fikk begge ris under oppveksten. Min far telte gjerne til tre og de sjeldne gangene han kom til tre så vanket det et slag på baken. Jeg lærte ganske fort at det var best å adlyde mine foreldre

 

Jeg tror jeg hadde mer godt av det enn jeg tok skade av det. At litt ris på baken avler vold har jeg liten tro på. Min søster(som også fikk ris) var delaktig i å hindre fysisk avstraffelse av mine yngre brødre. Resultatet av dette er at det ikke helt har forstått at handling=konsekvens og dermed tror de at de kan gjøre hva de vil fordi de vet at de ikke får konsekvenser. Kan ta et eksempel hvor min minste bror fikk raserianfall og hoppet på min playstation 2(var på og kjørte et spill). Resultatet ble kapput PS2 og dagen etter tok mine foreldre han med til kjøpesenteret hvor han fikk kjøpe seg en ny PS2 for sine egne penger til SEG SELV. Hadde han hatt samme oppdragelse som meg tror jeg den situasjonen kunne vært unngått.

 

Når vi ser på de forrige generasjonene hvor ris var litt mer utbredt enn det jeg opplevde, så kan man umulig si at det er galt å gi barn ris. Moderate mengder selvsagt!

 

Det er selvsagt også mulig å oppdra barn på en skikkelig måte uten å ty til fysisk avstraffelse. Jeg vil selvsagt også prøve å unngå å ty til ris når jeg selv blir forelder.

 

Hvor lenge hadde du fyrt opp lillebroren din før han klikket. Storesøsken kan være radig kjipe med småsøsken og vise versa. Kanskje dine foreldre anså at det var du som var skyldig i raserianfallet.

 

Min bror ble ved flere anledninger rasende på meg da vi var små og hver gang var det jeg som hadde fyrt ham opp. Han er seks år yngre enn meg. Jeg har som sagt kun fått to ørefiker av min far. Begge disse ørefikene var i ungdomsalderen lenge etter at jeg hadde forstått at det var galt å fyre opp lillebroren min.

 

Det er også helt vanlig og ufarlig at barn "klikker" av og til. Dette kan være et uttrykk for sorg eller skuffelse og er helt normalt selv om det virker forferdelig i øyeblikket det skjer. Fysisk avstraffelse i slike stunder vil bare forsterke raseriet til barnet og det kan gi ubotelige skader på sinnet.

 

Forøvrig har jeg sett mange eldre mennesker bli rare i ansiktet og unnvikende når det prates om såkalt ris. Jeg tror neppe det er noen god ide å rosemale det slik flere i dette forumet gjør.

Lenke til kommentar

Ser at vold mot egne unger blir sammenlignet med å sette grenser. Du må være en jævlig dårlig forelder om du er nødt til å slå ungene dine for å markere hvor grensa går. Jeg ble aldri slått av foreldrene mine og jeg forstod veldig godt hvor grensene gikk.

 

Det er ikke lov å slå, følgelig er det ikke lov å slå ungene dine. Jeg kan forstå at man kan miste besinnelsen en gang eller to iløpet av ungenes oppvekst, men da sier man unnskyld og forsøker å ikke la det skje igjen. Man går ikke ut i media og SKRYTER av at man slår ungene sine som Carl I. Hagen gjør. Jeg blir kvalm.

Lenke til kommentar
Hvordan blåste det når du stakk fingen opp i luften og plukket ned den faktaen der ziggy. Kom heller med noe håndfast istedenfor tomme ord (første avsnittet ditt).

 

Les det nest nederste avsnittet:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/education/5168518.stm

 

Jeg har gått kurs i konflikthåndtering. Psykologen som ledet dette kurset forklarte at forskning viser en klar sammenheng mellom mobberes aggressive atferd og en voldelig oppvekst spesiellt i hjemmet.

 

Tror du aggressiv atferd bare kommer ut av det blå?

 

Jeg jobber som sagt i barnehage og har erfaring med dette. Har du?

 

P.S Jeg mener selvfølgelig at du bør lese hele artikkelen, men legg spesiellt merke til det hun sier om generasjonssyklusen.

 

*redigerings*

lagt til P.S

Endret av ZiggyStardust
Lenke til kommentar

Jeg mener man burde kunne gi ungene sine ris på baken eller annen form for svak straff når de har begått grove "ulovligheter".

Jeg fikk selv ris bak som liten når jeg gjorde noe veldig galt, men jeg kan ikke se at det har hatt noen negativ virkning på meg etterpå, annet enn at jeg lærte at det gjør jeg ikke igjen.

 

Det er ikke alltid man lærer av å bare bli tilsnakket, tro dere meg, jeg har 8 nevøer/nieser og de kunne trengt litt strengere og mer konsekvente "straffer" enn de får idag, det største problemet er nok likevel foreldre som ikke klarer å være konsekvente i de verbale straffene sine, de gir etter og holder ikke det de sier i "truslene" sine.

Lenke til kommentar
Jeg fikk selv ris bak som liten når jeg gjorde noe veldig galt, men jeg kan ikke se at det har hatt noen negativ virkning på meg etterpå, annet enn at jeg lærte at det gjør jeg ikke igjen.

 

det største problemet er nok likevel foreldre som ikke klarer å være konsekvente i de verbale straffene sine, de gir etter og holder ikke det de sier i "truslene" sine.

 

Jeg fikk ikke ris eller annen form for fysisk straff da jeg var liten, og jeg klarte meg fint.. samme gjelder alle jeg kjenner også. så det viser meg at fysisk avstraffelse ikke har en dritt med hvordan du blir når du blir eldre.. er bare tull å tro at fysisk avstraffelse hjelper barna til å bli bedre mennesker eller skjønne mer eller hva slags tåpelig grunn en måtte ha.

 

Skal barna lide for at foreldrene er udugelige til å holde seg til ordet sitt og ikke klarer å være konsekvente?? nei da er det heller foreldra som trenger noen slag på baken ja!

 

 

 

Det har blitt ganske tabu å gi ris til barn nå. En av grunnene er nok til at det har blitt en smule seksuelt, uten at jeg vil gå nærmere inn på det.

 

 

seksuelt? her må du nesten gå litt nærmere inn for å forklare hva du mener eller hva det har blitt sagt om det.. For jeg kan ikke skjønne hva som er seksuelt ved det akkurat..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Jeg fikk vel ris 2-3 ganger i min barndom når jeg hadde gått langt over streken og gjort noe skikkelig galt. Jeg vil ikke kalle dette "å utsette barnet for smerte", da det egentlig bare sved i noen sekunder. De gangene lærte jeg at jeg skulle høre på pappa/mamma sa, samtidig som jeg fikk mer respekt for dem.

Pappa mistet aldri besinnelsen på noen måte, og jeg var aldri redd han.

 

Så lenge det skjer på en kontrollert måte med gode grunner ser jeg ikke problemet, jeg har ikke blitt voldelig av meg, men jeg har lært at jeg ikke kan gjøre hva jeg vil.

 

Lattererlig å lese når visse personer påstår at forelder gir vanlig ris for at han/hun vil påføre barnet smerte og for egen tilfredstillelse. Å karakterise ris/ørefik for vold vil jeg si er å være utrolig følsom.

 

Jeg snakker da om kontrollerte, moderate dask på rumpen for å vise barnet at det har oppført seg virkelig dårlig.

Utøves det virkelig harde slag gjentatte ganger er det såklart helt feil- Men da er det ikke lenger ris, det er vold.

 

EDIT: Små barn lærer ikke alltid av å bli snakket til.

Endret av Startfanet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...