Heimdall Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Noe annet: Er ris egentlig smerte eller er det ydmykende? Jeg tror nemmelig at aa faa ris egentlig ikke behöver aa medföre saa mye smerte, det er vel heller det at barnet blir ydmyket, og derfor assosierer hendelsen med negativitet. Slik kan kanskje hendelsen senere brukes i enkelte tilfeller som et prevantivt tiltak? Vel, jeg har ingen personlig erfaring med ris... Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Er ris egentlig smerte eller er det ydmykende? Vanligvis begge deler. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 I min mening er det altfor mye av det jeg gjerne kaller "pedagogisk dritt" i dagens samfunn. Alt skal være tilpasset barnet. Barnet skal ikke bli utsatt for noen form for ubehageligheter. Inntill den dagen de møter alt på en gang. Ikke ta meg feil, å skjerme barnet er greit det, spesielt i ung alder, men skjerming av barnet i så stor grad som skjer nå, syns jeg er skjevt. Vold har ingenting med "livets realiteter" å gjøre. Jeg har aldri blitt slått i voksen alder. Man skal lære barn forskjell på rett og galt, men det må gjøres konsekvent. De verste eksemplene er vel de som sier at det er "greit" å slå når de sprekker. Det betyr at de straffer barnet for at de har blitt sinte, ikke for det barnet har gjort, og det eneste barnet lærer er det samme som de voksne har lært, nemlig at det er greit å slå når man er sint. Man må gi barnet samme straffen uavhengig av humør. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 I min mening er det altfor mye av det jeg gjerne kaller "pedagogisk dritt" i dagens samfunn. Alt skal være tilpasset barnet. Barnet skal ikke bli utsatt for noen form for ubehageligheter. Inntill den dagen de møter alt på en gang. Ikke ta meg feil, å skjerme barnet er greit det, spesielt i ung alder, men skjerming av barnet i så stor grad som skjer nå, syns jeg er skjevt. Vold har ingenting med "livets realiteter" å gjøre. Jeg har aldri blitt slått i voksen alder. Man skal lære barn forskjell på rett og galt, men det må gjøres konsekvent. De verste eksemplene er vel de som sier at det er "greit" å slå når de sprekker. Det betyr at de straffer barnet for at de har blitt sinte, ikke for det barnet har gjort, og det eneste barnet lærer er det samme som de voksne har lært, nemlig at det er greit å slå når man er sint. Man må gi barnet samme straffen uavhengig av humør. Du skal lete lenge etter en ungdomsskole der vold ikke er daglig kost. Men jeg er enig i at man må lære barna at vold er feil, og det er kanskje en av grunnene til at å gi barna ris er feil. Allikevel kan det diskuteres hvorvidt ris er noe barna senere assosierer med vold eller ydmykhet. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Du skal lete lenge etter en ungdomsskole der vold ikke er daglig kost. Men jeg er enig i at man må lære barna at vold er feil, og det er kanskje en av grunnene til at å gi barna ris er feil. Allikevel kan det diskuteres hvorvidt ris er noe barna senere assosierer med vold eller ydmykhet. Det var sjelden vold på ungdomskolen jeg gikk på. En litt større uskikk 9.klassingene hadde med å plage 7.klassingene ble tatt tak i, og de skyldige måtte gå rundt i 7.klassene og si unnskyld. Det skjedde aldri igjen. De fleste husker bare solskinnsdagene uansett hva man snakker om, men det betyr ikke at ikke det var smertefullt og ydmykende mens man var liten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå