Gå til innhold

Carl I. Hagen og Aslam Ahsan mener dagens foreldre må kunne gi ulydige unger ris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ørefik og ris er strengt tatt ikke noe som karakteriseres som vold i den forstand at det ikke gir fysiske og/eller psykiske skader over tid. Det kalles god, gammeldags oppdragelse. Se på dagens ungdom, sippeunger med blærete holdninger og null respekt for andre medmennesker.

Jeg er av dagens "ungdom" og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i dette.

Jeg fikk aldri fysisk avstraffelse som liten. Ikke en gang en liten forsiktig "dask".

 

Min oppdragelse var ikke basert på straff. Den var basert på premiering og disiplin. Om jeg ryddet rommet og holdt mitt ansvarsområde i huset rent hver uke fikk jeg ukelønn. Holdt jeg det ikke rent var det ikke noe penger å få.

Jeg fikk aldri ting jeg maste etter. Akkurat på dette området tror jeg kanskje enkelte foreldre er for slappe. Man skal *aldri* gi etter for masing.

 

Fysisk avstraffelse høres ut som et gammeldags og dårlig alternativ til oppdragelse. Det er ydmykende, unødvendig og i verste fall ødeleggende få fysisk avstraffelse.

Endret av Belarnion
Lenke til kommentar
Dette synes jeg er no forbanna tull! hva hjelper vold mot barna da? uten om at de får vondt.. jeg har ikke noen tro på vold som avstraffelse, da lærer ungen bare at vold er greit :mad:

Dette var et deilig innslag i en tid da foreldre ellers bare er ute etter å passe på og unnskylde sukkerklumpen sin! Jeg har hørt nok pjatt nå om påbud for sykkelhjelm under lek i barnehager, at foreldre stiller med egen advokat i foreldresamtaler når skolen den lille engelen går på antyder at han har dårlig oppførsel, og foreldre som vil at skolen skal ta mer ansvar for barneoppdragelsen! Jeg har sågar hørt en eller annen sosiopat gå ut med at man ikke skal si "nei" til barnet, da dette er et negativt ord og kan påvirke barnets psyke! (Man skal i stedet sette seg ned og forklare pjatt pjatt.)

 

Jeg fikk vel selv ikke mer enn to velfortjente klaps på baken i løpet av min oppvekst. Om jeg har varige mén av det i dag er vel strengt tatt ikke opp til meg å bestemme, men jeg vil absolutt ikke si at jeg "lærte at vold er greit"... Jeg har til dags dato aldri startet en slosskamp, hverken som barn eller voksen. Og jeg skiller unger som sloss, og har lav toleranse for vold.

 

Men mine foreldre kunne være strenge, si nei, og gi husarrest. Men det var også nåde å få, og mye omsorg. De to klapsene i baken hadde kanskje kostet dem foreldreretten dersom de psykeste i helsevesenet som står frem i dag hadde fått det som de ville. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Barn skal ikke skjermes for alt som kan påføre dem fysisk smerte. De skal ut å klatre i trær for å falle ned fra dem, sykle nedover bakker så de tryner og får skrubbsår på armer og bein og de kan få litt ris på rumpa hvis de oppfører seg som ustyrlige drittunger.

 

De er ikke så sarte som mange skal ha det til, men du kan banne på at de blir det hvis du har dullet dem gjennom hele oppveksten. Det er like greit å lære seg tidlig det fins noe som heter smerte her i livet, og tar du dumme valg så får du tåle konsekvensene.

Lenke til kommentar

Slik Carl Ivar står med armene utslått, lurer jeg på hvilken rompe han vil avstraffe. Dog har Hagen så lenge jeg kan huske likt å vise frem sine stigmata, det meste han sier virker på meg som ris for egen bak.

 

Fysisk avstraffelse er aldri bra, et barn blir kanskje mer lydhør, men det mister også noe vesentlig. Det vil ikke lenger ha samme empati med hva foreldrene sier, og relasjonen mellom de vil bli kaldere.

 

I verste fall så ender barnet opp som Carl I. Hagen, som går rundt og sutrer over sine stigmata.

Lenke til kommentar
Slik Carl Ivar står med armene utslått, lurer jeg på hvilken rompe han vil avstraffe. Dog har Hagen så lenge jeg kan huske likt å vise frem sine stigmata, det meste han sier virker på meg som ris for egen bak.

 

Fysisk avstraffelse er aldri bra, et barn blir kanskje mer lydhør, men det mister også noe vesentlig. Det vil ikke lenger ha samme empati med hva foreldrene sier, og relasjonen mellom de vil bli kaldere.

 

I verste fall så ender barnet opp som Carl I. Hagen, som går rundt og sutrer over sine stigmata.

Kanskje barn som aldri har fått ris ender opp som taktløse mobbere som sparker dem som det er godtatt å sparke - slik du gjør med vår alles kjære Carl I. nå.

 

Hva mener du med at relasjonen mellom foreldre og barn blir kaldere? Hva vet du om det?

Lenke til kommentar

Kanskje Torbjørn Jagland bør gi FrPs stortingsgruppe "mild fysisk avstraffelse" for skattesnusk, så de lærer forskjell på rett og galt?

 

Om jeg hadde blitt slått av sjefen min, om så bare en ørefik eller ris på rumpa så ville sjefen fått det hett om ørene. Samme bør gjelde foreldre som utsetter ungene sine for "mild fysisk avstraffelse".

 

At dette kommer fra Carl I. Hagen er ikke overraskende, han har jo lenge ivret for mer "disiplin" i skolen, nå skønner vel de fleste at han mener obligatorisk opplæring i svinging av spanskrør på lærerskolen.

Lenke til kommentar
Kanskje barn som aldri har fått ris ender opp som taktløse mobbere som sparker dem som det er godtatt å sparke - slik du gjør med vår alles kjære Carl I. nå.

Carl I. må tåle litt ris på baken, ettersom han stikker tryne sitt frem i tide og utide. Hva han sier ansporer ikke til en seriøs debatt, men "all PR er god PR".

 

Hva mener du med at relasjonen mellom foreldre og barn blir kaldere? Hva vet du om det?

Jeg vet ikke, det er slik jeg ser an saken. Det finnes sikkert noen forskningsrapporter på dette feltet, men jeg velger heller å stole på min magefølelse.

Lenke til kommentar

Er selv av den oppfatning at ris er helt ok. Både min storesøster og jeg fikk begge ris under oppveksten. Min far telte gjerne til tre og de sjeldne gangene han kom til tre så vanket det et slag på baken. Jeg lærte ganske fort at det var best å adlyde mine foreldre

 

Jeg tror jeg hadde mer godt av det enn jeg tok skade av det. At litt ris på baken avler vold har jeg liten tro på. Min søster(som også fikk ris) var delaktig i å hindre fysisk avstraffelse av mine yngre brødre. Resultatet av dette er at det ikke helt har forstått at handling=konsekvens og dermed tror de at de kan gjøre hva de vil fordi de vet at de ikke får konsekvenser. Kan ta et eksempel hvor min minste bror fikk raserianfall og hoppet på min playstation 2(var på og kjørte et spill). Resultatet ble kapput PS2 og dagen etter tok mine foreldre han med til kjøpesenteret hvor han fikk kjøpe seg en ny PS2 for sine egne penger til SEG SELV. Hadde han hatt samme oppdragelse som meg tror jeg den situasjonen kunne vært unngått.

 

Når vi ser på de forrige generasjonene hvor ris var litt mer utbredt enn det jeg opplevde, så kan man umulig si at det er galt å gi barn ris. Moderate mengder selvsagt!

 

Det er selvsagt også mulig å oppdra barn på en skikkelig måte uten å ty til fysisk avstraffelse. Jeg vil selvsagt også prøve å unngå å ty til ris når jeg selv blir forelder.

Lenke til kommentar

Man skal ikke skjerme barna for det som kan skade dem, derfor skal foreldrene slå dem? Ha, det er dummeste jeg har hørt..

 

Foreldre som ikke klarer å bruke ord for å gjøre seg forstått eller styre beherskelen sin lurer seg selv til å tro at de får respekt fra ungen, men sannheten er at frykt er faen ikke det samme som respekt.. Det er foreldrene sitt ansvar å kontrollere seg selv, det skal jaggu ikke gå utover ungen at mor eller far ikke har vett nok i huet til å holde henda for se selv.. Hadde likt å sett at foreldrene ble slått slik av en stor sterk mann, da hadde det blitt baluba!

 

kall det hva dere vil ,men dette er en form for fysisk mishandling i mine øyne.. man skal aldri legge en hånd på ett barn, det sier mer om forelderen enn barnet! :thumbdown:

Lenke til kommentar
Det dummeste jeg har hørt er folk som karakteriserer et klapp på rumpa, som svir litt i maks 10 sekunder, som fysisk mishandling og vold. Dere kan ikke ha opplevd mye ekte vold i hvertfall.

 

 

Hva er vitsen med å påføre sitt eget barn smerte?? for egen tilfredsstillelse fordi mora eller faren ikke får vilja si?? alle barn tester jo grenser hele tiden, urettferdig at noen må få smake å smerte fra sin egen mor eller far, mens andre ikke får det.. og hvordan noen kan volde sin egen unge smerte er ganske villt..

Lenke til kommentar

Foreldre skal kunne være strenge og gi straffer, men det behøver ikke å bety fysisk avstraffelse.. selvfølgelig skal barn og ungdom vite hva smerte er, det er viktig. man må også lære og være tøff.. Jeg er en av "dagens ungdom." selv mener jeg at Norge har alt for mange feige pappagutter, jeg tror på at gutter skal vøre tøffe, og vold er en del av vår natur, men fysisk avstraffelse som barn, er ikke løsningen. Grunnen til at mange barn ender opp som noen drittunger og pappagutter, er dårlig oppdragelse, ikke mangel på fysisk avstraffelse

Lenke til kommentar
Min oppdragelse var ikke basert på straff. Den var basert på premiering og disiplin. Om jeg ryddet rommet og holdt mitt ansvarsområde i huset rent hver uke fikk jeg ukelønn. Holdt jeg det ikke rent var det ikke noe penger å få.

Jeg fikk aldri ting jeg maste etter. Akkurat på dette området tror jeg kanskje enkelte foreldre er for slappe. Man skal *aldri* gi etter for masing.

 

Fysisk avstraffelse høres ut som et gammeldags og dårlig alternativ til oppdragelse. Det er ydmykende, unødvendig og i verste fall ødeleggende få fysisk avstraffelse.

 

Helt enig. Belønning virker alltid bedre enn straff. Det er ganske logisk hvis man tenker seg om. En belønning er noe man ønsker, noe man vil jobbe mot. Straff er bare ødeleggende.

 

Kan jo bruke sist skoleår som eksempel: Tysklæreren vår brukte straffemetoden, anmerkninger og strenge karakterer, og folk gikk lei av faget og bare ventet på å bli ferdig med det. I matte derimot, hadde vi en lærer som var morsom og grei, ga skjeldent anmerkninger og sjekket aldri lekser. Han belønnet godt arbeid med å få gå tidligere, og logisk nok, folk likte faget og gjorde det bra.

 

Straff gjør ikke noe annet enn å mette den som gir straffen sin hevnlyst.

 

Man skal *aldri* gi etter for masing.

Dette er viktig. Man skal lære at god oppførsel gir gode resultater, ikke at mye masing gir gode resultater.

 

 

Vet det er en del leifer inni der, og det er litt dårlig skrevet. Er trøtt.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Hva er vitsen med å påføre sitt eget barn smerte?? for egen tilfredsstillelse fordi mora eller faren ikke får vilja si??

Ja, du har fortstått greia. Det er for foreldrene sin tilfredstillelse, sadister som de er.

 

alle barn tester jo grenser hele tiden, urettferdig at noen må få smake å smerte fra sin egen mor eller far, mens andre ikke får det.. og hvordan noen kan volde sin egen unge smerte er ganske villt..

Hva er det som ikke er urettferdig i denne verden? Du av alle, som unnskylder urettferdigheten til gud med at han har en plan bak det hele, burde forstå dette. Og det er ikke snakk om vold eller fysisk mishandling, det svir litt i noen sekunder og det er det. Get over it.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...