Gå til innhold

SIP hjemmesentral en rimelig løsning.

Anbefalte innlegg

Har prøvd å finne den rimeligste løsningen på fasttelefoni.

Har brukt voipstunt.com en god stund og det er vanskelig å finne noen andre som matcher prisnivået.

Problemet med denne tjenesten er at du ikke får norsk nummer inn.

Jeg har nå funnet en løsning på problemet og det består i å bruke en norsk leverandør uten månedsavgift til å motta samtaler på. :-)

Bruker 3CX PBX for windows til å terminere samtaler mot mine to leverandører av telefoni. Mot nettverket bruker jeg et rimelig SIP-adapter som så er koblet mot en analog trådløstelefon.

Foreløpig har jeg konfigurert den ene linjen som ren innlinje og den andre som utlinje. Det er ikke noe i veien for å utvide dette med flere 'linjer' slik at man hele tiden får de rimeligste oppkoblingsutgiftene avhengig av hvilke nummer man slår. Den kan også settes opp til å ringe SIP mot SIP uten å involvere annet enn en ren internettforbindelse.

Dette krever vel fast ipadresse hvis jeg ikke tar feil?

Kostnaden for oppsett og bruk er følgende:

Norsk nr: 50kr

SIP-adapter: Ca 200.- på ebay

Voipstunt: Ca 250kr pr år (3 *10€ = 360 freedays)

Er det noen som har tips om bedre løsninger? Har planer om å legge inn tilsvarende system (Asteriks?) på en NSLU2 for å bli fri fra PC hvis jeg får det til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er prisen jeg betaler for å ringe til 45 land. Begrensningen er 300 minutt pr uke. Det er "bare" fasttelefoner jeg ringer gratis til i Norge. Men de 10€ kan godt brukes opp på å ringe mobilt eller >300min pr uke om en ønsker.

Faktisk kan en ringe til mobil i USA for samme betingelser også :-)

Har Onecall.no på mobil til 0 pr mnd, så telefonutgiftene er under kontroll.

betingelser

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Har prøvd å finne den rimeligste løsningen på fasttelefoni.

Har brukt voipstunt.com en god stund og det er vanskelig å finne noen andre som matcher prisnivået.

Problemet med denne tjenesten er at du ikke får norsk nummer inn.

Jeg har nå funnet en løsning på problemet og det består i å bruke en norsk leverandør uten månedsavgift til å motta samtaler på. :-)

Bruker 3CX PBX for windows til å terminere samtaler mot mine to leverandører av telefoni. Mot nettverket bruker jeg et rimelig SIP-adapter som så er koblet mot en analog trådløstelefon.

Foreløpig har jeg konfigurert den ene linjen som ren innlinje og den andre som utlinje. Det er ikke noe i veien for å utvide dette med flere 'linjer' slik at man hele tiden får de rimeligste oppkoblingsutgiftene avhengig av hvilke nummer man slår. Den kan også settes opp til å ringe SIP mot SIP uten å involvere annet enn en ren internettforbindelse.

Dette krever vel fast ipadresse hvis jeg ikke tar feil?

Kostnaden for oppsett og bruk er følgende:

Norsk nr: 50kr

SIP-adapter: Ca 200.- på ebay

Voipstunt: Ca 250kr pr år (3 *10€ = 360 freedays)

Er det noen som har tips om bedre løsninger? Har planer om å legge inn tilsvarende system (Asteriks?) på en NSLU2 for å bli fri fra PC hvis jeg får det til.

Hei,

Bruker du forsatt IP-PBX fra 3CX? Lurer på å teste det jeg å.. hvordan gjorde du det med SIP Trunk mot for eks. iplink.no el. televoip.no el. hva du brukte.. da fikk du norsk DID tlfnr til PSTN nettet?

Det finnes også noe som skal liksom være konkurent til 3CX, pbxnsip.com

Alt er Windows basert, har tenkt å kjøre dette via en dedicated Windows 2008 Server fra Leaseweb.com

PS: Jeg har Vyke.com på et Cisco ATA186 SIP boks men her har jeg ikke noe norskt DID tlfnr.

Endret av dr_bull
Lenke til kommentar

Jeg sluttet å bruke dette pga at PC måtte stå på hele tiden, men løsningen fungerte fint den.

Bestill deg Televoip så har du norsk nummer uten månedsavgift. Bestiller du softphoneløsningen så er det nærmest gratis å kjøpe også.

Du behøver bare et SIPadapter tilkoblet PC for å kunne bruke en vanlig telefon hjemme.

I oppsettet velger du bare at den skal ringe ut fast på linje A og samtaler inn kommer fra linje B. Mens sipadapteret ditt er tilkoblet C. Ikke noe hokuspokus med andre ord.

EDIT: SIP trunk mot Televoip og andre settes med de samme parametrene man bruker i vanlig SIP-adapter. DVS: sip.televoip.no:5060 og bruker/passord. Disse opplysningene finner du på hjemmesidene deres.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...