Gå til innhold

min nettverkssituasjon [trenger hjelp]

Anbefalte innlegg

Hei!

Som vi alle vet har teknologien utviklet for raskt til at utviklere kan lage brukervennlige problemløsninger og manualer. Jeg personlig er ingen nybegynner eller uvitende innenfor data, men tiltross for min kunnskap får jeg ikke til å innstallere et trådløst nettverk med de komponentene jeg har liggende til min disposisjon. Jeg har brukt timer på å lese forum, brukermanualer osv. Men det har inderlig vist seg forgjeves. Jeg har forsøkt å ringe forbruker telefoner, bare for å bruke betraktelige summer for å høre uvitende telefonselgere og irriterende datamaskiner misforstå min nordnorske dialekt. Jeg søker derfor i min desperasjon til dere.

router nummer 1: Zyxel Prestige 600 series model n. p-66h-t3 (sier meg ganske lite)

denne fungerer fint, men det er en kabelbasert router uten muligheter for trådløst internett. Dette er et modem/router som er koblet til nettet

Router nummer 2 er en Sparklan 802.116 wireless soho router Model No.: wx-6215m

Med denne har jeg et USB adapter som heter

802.11b WLAN compact USB adapter Model No.: WL-385F

Mitt spørsmål til dere lyder som følger:

Hvordan kan jeg enklest mulig koble router nr 2 til router nr 1, slik at den vil sende trådløst nettverk til en datamaskin som bruker usb adapteret som kom med router 2.

Og vil det trenges å innstallere drivere for å bruke adapteret? for jeg finner ingen... nettsidene til leverandøren er og forblir et evig kaos!

Jeg ser frem til vise råd og veiledninger snarest,

takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, det er vanskelig å finne driver fordi det er gammelt utstyr du har. Enten er det fjernet fra Sparklans side eller så er det flyttet til en obskur plass.

Du ha driver til USB-adapteret. Sjekk denne løsningen: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=829377

Hastigheten du vil oppnå er trolig rundt 3Mbit max pga Flintstoneteknologien. Dagens 11n routere greier ofte inntil 100Mbit trådløst.

Får du adapteret til å virke så kan det være enklest å sette opp trådløsrouteren som et aksesspunkt. Det er en fordel å slippe flere routere etter hverandre om man skal åpne porter for programvare som krever full kontakt begge veier.

Slår du av DHCP(LAN) på trådløsrouteren og kobler kabelen fra Zyxel inn i en av lanportene på Sparklan så vil nettverket motta internett og ipadresse fra Zyxel routermodemet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...