Gå til innhold

Objektivets innvirkning på autofokus

Anbefalte innlegg

Mange har bemerket at Olympus 5 og 4 -10 har dårlig autofokus i svakt lys. Objektivets lysstyrke har selvsagt en viss innvirkning på dette forholdet, men hvor mye tro? Eventuellt, er det mulig at objektivets optiske egenskaper kan påvirke autofokusen i særlig grad?

Jeg har lurt på dette siden jeg leste at noen fremsatte dette med forbedret autofokus som et argument for å oppgradere til olympuszommen 14-54mm f2,8. Det vil si ett ganske snaut blendersteg ekstra i forhold til kit-objketivet.

Noen som har erfaringer/meninger om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har D40 og sliter med å fokusere på områder hvor den ikke finner noe å fokusere på. (helt hvit vegg uten teksturer etc)

Så kanskje din autofokus ikke finner noen punkter å fokusere på i svakt lys?

edit: ble kanskje ikke svar på det du spurte om, men men.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

I og med at objektivet fokuserer med blenderen på maksimum åpning, så vil et lyssterke objektiv hjelpe. Min erfaring er at de små forskjeller på suksess eller ikke når det gjelder fokusering i dårlig lys.

Jeg tviler på at andre optiske egenskapene til et objektiv vil påvirke resultatet.

En ting som kan påvirke autofokus er presisjonen på autofokusmotoren; slik at den flytter fokuselementene i for grove steg. Jeg vet ikke om dette er kun en teoretisk sak, eller om det er faktisk problem.

Tom

Lenke til kommentar

Tviler på at objektivskifte vil gi særleg effekt. Det er eigenskapar til kamerahuset som først og fremst avgjer kor rask autofokusen blir. I tillegg, for Olympus sin del, kor raskt motoren i objektivet jobbar. Dei nye SWD-objektiva til Olympus skal f.eks. fokusere raskare enn dei gamle.

Det beste tipset (?) for forbetra autofokus i mørke omgjevnader er å setje på ein ekstern blits. Med assistanse frå den infraraude avstandsmålaren til blitsen, bruker FL-36, kan eg fokusere med E-1 og E-410 i nesten stummande mørke.

Lenke til kommentar

Prøv å sette et objektiv med maksimal blenderåpning f/8.0 på ditt kamera. Da vil du merke at objektivets blenderåpning påvirker autofokus - på de fleste kamera trengs minst en åpning på f/5.6 for at autofokus i det hele tatt skal fungere.

Hvor stor forskjell du vil merke når du går fra f/4 til f/2.8 vet jeg ikke. Kanskje kan du ta turen til en fotobutikk og prøve? Finn et sted med halvdårlig belysning og se om det er stor forskjell...

Lenke til kommentar
Mange har bemerket at Olympus 5 og 4 -10 har dårlig autofokus i svakt lys. Objektivets lysstyrke har selvsagt en viss innvirkning på dette forholdet, men hvor mye tro? Eventuellt, er det mulig at objektivets optiske egenskaper kan påvirke autofokusen i særlig grad?

Jeg har lurt på dette siden jeg leste at noen fremsatte dette med forbedret autofokus som et argument for å oppgradere til olympuszommen 14-54mm f2,8. Det vil si ett ganske snaut blendersteg ekstra i forhold til kit-objketivet.

Noen som har erfaringer/meninger om dette?

Jeg aner ikke hvordan det fungerer for andre produsenter, men siterer villig vekk den engelske manualen for min 30d fra side 78

"The center AF point is a high-precision, cross-type sensor sensitive to both vertical and horizontal lines on the subject. The top and bottom AF points are vertical line-sensitive, and the remaining six AF points are horizontal line-sensitive AF points. With f/2.8 and faster lenses the vertical line sensitive sensor at the center AF point will also function to attain high precision focusing".

Med andre ord er det en forskjell, i alle fall i teorien, på at lyssterken på objektivet avgjør hvor godt fokus oppnås på enkelte kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...