Gå til innhold

8800GTX, for liten PSU? Dårlig ytelse

Igniztion

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har bestilt endel oppgraderinger på hardware fronten, men da et par av delene selvfølgelig var utsolgt selv om det ikke stod det i shoppen, fikk jeg kun skjermkortet i går; et Club3D 8800GTX 768Mb

Jeg klarte selvfølgelig ikke vente, så jeg puttet dette kortet inn i min eksisterende maskin, fyrte opp og installerte siste drivere o.l.

Skuffelsen var forholdsvis stor da ytelsen i de fleste spill var lik, eller ofte dårligere, enn mitt 7900GT kort. Etter litt tuning av innstillinger o.l. ble det ikke merkbart bedre. Det jeg lurer på da er om systemet mitt er så begrenset av CPU at det er dette som gjør utslaget? Sjekket CPU load i World of Conflict samt et par andre spill og fant at den sjelden var høyere enn rundt 60% så jeg antar at CPU ikke er grunnen til dårlig ytelse.

Bortsett fra CPU kan jeg egentlig bare komme på PSU som en grunn til at skjermkortet ikke gjør jobben sin. Jeg har nå en Antec 450W PSU, og jeg vet den er i minste laget for et sånt kort, men er det faktisk sånn at skjermkortet automagisk dropper ytelsen når det ikke får nok strøm? I gode gamle dager var det som regel PSU som brant opp :)

Her er mitt nåværende oppsett:

AMD X2 4200+

Kingston PC4200 DDR 2GiB

Abit KN8 Nforce 4

SB Audigy 2 SE

2 x Sata HDD og 1 x Pata DVD-RW

Antec 450W PSU, ikke helt sikker på hvilken modell.

Windows Vista Ultimate, der alle undøvendige servicer er skrudd av og Windows Aero er kastet ut for lenge siden.

Både skjermkort og hovedkort drivere ble oppdatert senest i går.

Er det noe annet enn PSU som kan gjøre at ytelsen på skjermkortet går så drastisk ned? I 1680x1050 benchmark testen i World of Conflict, med medium til høye innstillinger lå gjennomsnittlig FPS på ca 8. Testet WoW også for å ha noe å sammenligne med og der lå FPS på rundt 20 i Shattrat, omtrent det samme som mitt 7900GT...

I følge Nvidia Monitor gikk heller ikke temperaturen på GPU opp mer enn 1-2 grader når jeg kjørte World in Conflict benchmarken 3 ganger på rad med høye innstillinger.

Oppgraderinger som er bestilt:

Intel C2D E6750

ASUS P5KR S775 P35

GEIL 2GB(2x1GB) DDR2 PC8000 1000MHz Ultra

Regner med jeg må få bestilt en PSU også :)

EDIT: Etter litt research er det vel liten tvil om at det er en underdimensjonert PSU som er årsaken. Ifølge flere fora, kommer det ikke opp noen advarsel i Vista når skjermkortet går i low power mode, slik det gjør i XP. Ny PSU er bestilt.

Endret av IgniZtion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må ikke ha en 600W PSU bare du har en med god 12v rails, men 450W blir uansett litt sneivt ville ikke gått lavere enn en god 500W ....

Men bruker aldri dere folk bruktmarked ?

Tenker da på IgniZtion da det er 8800gtx'r for salg der du kunne jo tjent litt på det :p

I følge spesifikasjonene til mitt kort er 450W minimum PSU. Problemet er nok at det er rett og slett for lite strøm på 12v railsene når man også tenker på alle de andre komponentene. Jeg fant ikke noen link som sier at 450W er for lite, men jeg leste på tomshardware forumet om en person som hadde akkurat de samme problemene som meg, og etter mye om og men fant han ut at skjermkortet gikk i "low voltage mode." I windows XP får man visstnok en advarsel om dette, men denne advarselen kommer ikke opp i Vista.

Og nei jeg bruker ikke bruktforumet av 2 enkle grunner:

1) Man vet aldri hvordan en tidligere eier har brukt hardwaren

2) Med original kvittering og kjøp i mitt navn er det ingen problemer å benytte seg av garanti og/eller kjøpsloven om det skulle oppstå feil på hardware.

Dimind: Så vidt jeg kan se har den Corsair PSUen kun 1 x 4 pins kontakt til PCIe, samme som den jeg har i mitt system. I og med at 8800GTX har 2 innganger for strøm, vil jeg tro dette er en del av grunnen til at kortet får mindre enn det trenger. Spesifikasjonene sier at det trenger 30A 12v, mens de aller aller fleste PSUer på markedet har rundt 12-18A pr 12v rail. Dette sjekket jeg jo selvfølgelig ikke før kortet allerede var i hendene mine, da jeg overhodet ikke tenkte på at 8800GTX krever så mye strøm og effekt som det faktisk gjør.

Lenke til kommentar

Du bruker kun en av strøminngangene/evt to med en kjip dobler som det står uthevet i spesifikasjonene til GTX at ikke bør brukes på små psu'er, samt at du kjører vista ultimate på en x2 4200?

Tror du skal være fornøyd med dine 8fps under dx10 i WiC før de nye delene dine kommer.

Og grunnen til at 9 av 10 wowspillere får dårlig fps i tett befolkede områder, er dårlig/mangel på ram. Folk med langt sterkere maskiner enn din opplever slowdown i Shattrah fordi de har hørt fra en kompis at det ikke er noe vits i 4gb ram.

Men slenger meg på corsairbølgen, kjøp en hx520/620, begge med doble dedikerte pci-e kontakter, og plenty reserver på 12v railene.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
. Spesifikasjonene sier at det trenger 30A 12v, mens de aller aller fleste PSUer på markedet har rundt 12-18A pr 12v rail. Dette sjekket jeg jo selvfølgelig ikke før kortet allerede var i hendene mine, da jeg overhodet ikke tenkte på at 8800GTX krever så mye strøm og effekt som det faktisk gjør.

Kortet i seg selv trenger ikke 30A på en 12V-rail, de tar høyde for forbruket på en helt maskin. Et 8800GTX trekker ca. 140W i verste fall, noe som kan oversettes til ca. 11.5A på 12V. F.eks Corsair HX520/620 oppgir på papiret at de har 3 stk. 12V rails på 18A hver, men i praksis har det kommet fram at det egentlig bare er en stor 12V-rail. (hhv. 40/50A for HX520/620W). Fabrikanter i dag begynner å gå bort i fra ATX-standarden med strømbegrensede 12V-rails, men dessverre så oppgir ikke alle dette i spesifikasjonene, fordi de av en eller annen grunn vil holde seg til standarden på papiret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Glemte å svare her, men etter å ha satt inn en 650W PSU med 2 PCIe kontakter og meget stabile voltages ordnet problemet seg. Nå er det liten tvil om at det var CPU og resten av systemet som var flaskehalsen.

I går fikk jeg *endelig* resten av delene, og ytelsen var oppe på det nivået jeg forventet meg :) Kjører E6750 @ 8x400 og skjermkort på 645/960. Har ikke tested noen av de spillene jeg nevnte over, men i en beta jeg er i for tiden merket jeg markant bedre ytelse. Opp mot 300% økning i FPS i forhold til min gamle setup.

Det var nok på tide å pensjonere x2 4200'en ja ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...