lillegrill Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Hei, jeg lurer på om batch kan gjøre følgende for meg: Hver dag kl 07.00 starte ett bestemt program, men før det kan startes må det sjekkes om programmet allerede kjører? Eller må jeg se etter løsning i annet programmeringsverktøy? Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Du kan sjekke med batch om programmet kjører, du kan bruke windows planlagte oppgaver til å starte batch-filen. set otl = nothingon error resume next set otl = getobject(,"navnpåprogram.application") on error resume next if otl is nothing then START navnpåprogrammedfulladresse else programmet ditt kjører? Hva vil du da? end if Lagre quoten med rettelse i en bat fil, sett så windows planlagte oppgaver til å kjøre den hver dag 07.00. Hva vil du gjøre hvis programmet allerede kjører? Lenke til kommentar
lillegrill Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Hei takk for rask tilbakemelding. Men fikk error på "on error resume next" on ble ikke gjennkjent som en kommando. Hvordan ville scriptet blitt seende ut om programmet som skal sjekkes heter fubar.exe og ligger i rota på C disken? Forresten om fubar.exe allerede kjører skal ikke scriptet gjøre noe som helst. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Du må lagre den som .vbs istedet, my bad. set otl = nothingon error resume next set otl = getobject(,"fubar.application") on error resume next if otl is nothing then START "C:\fubar.exe" end if Jeg kan ikke teste dette, da jeg bruker linux Endret 25. oktober 2007 av Frysning Lenke til kommentar
lillegrill Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Takk for at du prøver å hjelpe meg, men skjer ikke noe her når jeg tester det. Har det noe å si at programmet som jeg skal teste/kjøre ligger på en nettverksstasjon? Ser at når jeg endrer til .vbs er det Microsoft® Windows based script host som brukes til eksekvering av filen, er dette riktig eller må jeg installere noe annet får å kjøre .vbs? Skal prøve å lage Hello World i vbs bare for å sjekke om det går. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Uffda meg, nei, jeg gir opp. Du får vente litt, du kan også spørre i generell programmering i programmeringsbaren. Da får du kanskje svar raskere. Lenke til kommentar
lillegrill Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Den er grei takk for hjelpen! Som avlsuting kan jeg fortelle at hello world fungerte som bare det, så da må det være noe med scriptet. Men uansett takk skal du ha. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Jeg er linux-dude, brukte bare google Håper det ordner seg Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 VBS scriptet over ble bare tull. Man kan ikke åpne vanlige applikasjoner som om de skulle være COM objekter. Start - Applications - System - Scheduled Tasks <-- legg inn programmet ditt der Eller: at.exe at.exe /? <-- for å se hjelp. Ellers har ikke dette så mye med programmering å gjøre. Prøv i Windows forumet isteden.... Lenke til kommentar
lillegrill Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Ok du skal ha takk for hjelpen.. tok meg en google runde og fant det jeg var ute etter :-) Lenke til kommentar
backup Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Her har jeg snekra på 1 2 3 et vbs-script som sjekker som eksempel om Notepad.exe kjører eller ikke. Hvis kjører allerede, da gjøres ingenting, men hvis ikke kjører, da startes Notepad.exe opp. Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell") Set y = CreateObject("WbemScripting.SWbemLocator") Set x = y.ConnectServer() Set z = x.ExecQuery("select name, description from Win32_Process where name = 'Notepad.exe'") w = z.Count If w > 0 Then 'Programmet kjører allerede Else 'Programmet kjører ikke allerede Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell") WshShell.Run("c:\windows\notepad.exe") End If På Set z = linja, bytt Notepad.exe med fubar.exe, og på den nest siste linja, bytt ut c:\wondows\notepad.exe med den fullstendige referanse til fubar.exe. Lim hele greia inn i Notepad og lagre som for eksempel doffen.vbs Lenke til kommentar
lillegrill Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Hei, takk for tipset, men det kom litt sent. Googlet litt og løsningen ble veldig lik din løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå