ptroinks Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Jeg har bestemt meg for å gå hen og kjøpe meg en flat-TV, og siden jeg vet veldig lite om emnet, må jeg spørre dere "fagfolk" om hjelp. Størrelse: Jeg skal sitte vel 4 meter unna TVen, men siden det muligens blir flytting på meg om ikke altfor lenge, hadde det vært greit å ta høyde for lengre avstander. Holder det med 37"? Prisklasse: Under 15000 kr. Helst rundt 10000, men inget krav. Hva slags spesifikasjoner mener jeg tven bør ha? Jeg leser mye forskjellig om fordeler og bakdeler med LCD og plasma, så her må dere hjelpe meg. Jeg skal primært "bare" se på TV med den, men den MÅ kunne vise DVDene mine med GOD kvalitet! Har ikke planlagt noe særlig PC-bruk til den. Hva slags innganger den bør ha? Hva synes dere? Hva slags kildesignal har jeg? Foreløpig ingenting . Jeg skal skaffe meg kabel-TV-abbonement. Om det blir digitalt eller ikke, vet jeg rett og slett ikke ennå. Kommer an på hva de kan levere. Hva annet enn tv skal jeg bruke den til? Jeg har for tiden ingen spillemaskiner (type Xbox\playstation). DVD-spiller skal kjøpes, og BRUKES! Skal jeg koble til pc? Jo lenger ned i dette innlegget jeg kommer, dess mer sikker blir jeg på at jeg ikke kommer til å koble PC-en til TVen, så det sier vel det meste . Om jeg kommer til å koble PC-en til TVen, blir det nok mest for å vise frem bilder. Bortsett fra det jeg allerede har skrevet, kan jeg vel si at kvalitet på filmavspilling er et kritisk punkt, men ikke på bekostning av bildekvaliteten ved vanlig TV-titting. "Ja takk, begge deler!". Håper jeg har fått med meg alt dere trenger for å kunne peke meg i riktig retning, så håper jeg at jeg lander på riktig TV til slutt! Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Plasma er mitt tips. Kan anbefale Panasonic (har 37", G10 panel), meget godt kjøp til film og tv, brukes til også til 360. Svartnivå og farger er meget bra. Panasonic sine plasma'er er generellt sett på som meget gode kjøp i sin prisklasse. Har vel komt med 1080p panel også. Les diverse tester på nettet. Lenke til kommentar
ptroinks Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Takker for svar. Hvilken modell bør jeg velge? Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Panasonic TH-42PX70. Får samme skjerm med Full HD også, men då må du opp i pris. Lenke til kommentar
ptroinks Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Var hos Expert en tur for å se litt på forskjellene på plasma og lcd, og jeg må si at jeg syntes lcd så adskillig mye bedre ut enn plasma i den prisklassen jeg er ute etter (se øverst). Skulle jeg ha en plasma med samme kvalitet, så det ut til at jeg måtte ut med ca. 30 000... Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Korleis var lysforholda? Synes plasma er litt meir kritisk til lys enn lcd. Kva plasma skjermer såg du på? Trur det er forskjell på "billigmerke" og Panasonic. I forbruker.no sin test av 42" plasma'er, så kjem Panasonic forran både Samsung og LG. Pioneer er vel i ein anna prisklasse. Lenke til kommentar
ptroinks Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Korleis var lysforholda? Synes plasma er litt meir kritisk til lys enn lcd. Kva plasma skjermer såg du på? Trur det er forskjell på "billigmerke" og Panasonic. I forbruker.no sin test av 42" plasma'er, så kjem Panasonic forran både Samsung og LG. Pioneer er vel i ein anna prisklasse. Inne i butikken var det mye lys, så jeg regner med at sort-nivåene på lcd-skjermene så bedre ut enn de ville vært i et mørkt rom (jeg liker å ha det mørkt når jeg ser på film!). Husker ikke nøyaktig navnet på plasmaskjermene jeg så på, men det var ihvertfall noen Samsung-skjermer der som jeg så på. Det skal sies at de ikke hadde noen panasonic-skjermer inne for øyeblikket, men formålet med turen var bare å se på forskjellene mellom plasma og lcd. Jeg leste i testen du postet en link til at panasonic-skjermen hadde dette "doble bildet", noe som så utrolig irriterende ut. At den heller ikke hadde støtte for 1080p/24 var også litt skuffende. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Hva med denne? http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=47692 Der får du mye for penga ihvertfall Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Det med doble bilder kan jo bli eit problem viss du sitter i veldig skrå vinkel, men er ikkje tema hos meg. Men heilt klart eit moment som må taes i betraktning viss det er tilfelle i din situasjon. Ang. 1080p/24 så har eg ikkje prøvd med HD-DVD eller Blu-ray som kilde, så kan ikkje uttale meg om dette. Lenke til kommentar
ptroinks Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Jeg er rett og slett veldig usikker... Det blir nok en uke eller to med vandring fra butikk til butikk for å snakke med folk (som forhåpentligvis vet hva de snakker om) og se på forskjellige plasma- og LCD-TVer før jeg er noe nærmere en konklusjon... Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Toshiba REGZA 37" LCD TV -37Z3030D Lenke til kommentar
ptroinks Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Jaha? Har du en link til en eller flere anmeldelser av den TVen? Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Nok ein plasma duell (Lyd og Bilde), Panasonic sin 42" står nok ein gong fram som vinner. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Jaha? Har du en link til en eller flere anmeldelser av den TVen? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&hl=toshiba Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå