Gå til innhold

Hvordan bli hjelpearbeider

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Jeg har lurt litt på hvordan jeg kan komme meg utenlands som hjelpearbeider og har ikke klart å grave frem nok informasjon på egen hånd, så da håper jeg at noen av dere kan hjelpe. Jeg er ute etter muligheter for å drive frivillig arbeid utenfor landegrensene gjennom en organisasjon. Barnearbeid, bevisstgjøring av HIV/AIDS og lignende, hvis dere skjønner hva jeg mener.

Jeg har sjekket hos både Røde Kors og Unicef, men jeg er både for ung og lite utdannet for tiden. Røde Kors er en mulighet etter studiene, men finnes det noen andre muligheter der jeg faktisk er kvalifisert til å søke nå?

Takk for all hjelp :)

Edit: Da har jeg skummet litt rundt, sendt et par mailer til forskjellige organisasjoner osv. Så nå venter jeg bare på svar.

Kom gjerne med erfaringer fra utenlandsarbeid hvis dere har noen.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg er ganske sikker på at du kan dra ned til forskjellige land å hjelpe til selv om du ikke har utdannelse innen helsefag. Har bla en kusine som er i Peru og hjelper til i en landsby. Dem som jeg tror kan hjelpe deg er f.eks lokale kirke og liknende.

Vil også nevne at det er flott iniativ fra din side, stå på! Verden trenger flere folk som vil hjelpe andre.

Lenke til kommentar

Hei.

Sjekk denne linken, tror den kan være til hjelp.

Gå så på frivillig arbeid 18-30 år.

Land som:

Australia

Ecuador & Galapagos

Ghana

Guatemala

India

Namibia

Sør-Afrika

Thailand

Europa

Arbeidsoppgaver inkluderer utviklingsprosjekter med urbefolkningen, dyreprosjekter, økologisk jordbruk, vern av regnskog, arbeid med barn og unge, gatebarn, eldre eller funksjonshemmede, undervisning, helse med mer.

Frivillig arbeid skiller seg fra bistandsarbeid ved at det ikke stilles krav til kompetanse eller tidligere erfaring. Som frivillig får du ikke honorar for oppgaven, men som jobbsøker, for eksempel, viser det seg at erfaring fra frivillig arbeid vektlegges stadig mer. Kunnskapene du tilegner deg som frivillig, vil både sette en ekstra spiss på din CV samt gi deg nye perspektiver på verden.

Håper det var til hjelp =)

Lenke til kommentar

jeg prøvde å ringe til internasjonal dugnad folka men blir hele tiden satt over til en linje som ikke eksisterer, tenkte jeg skulle høre om den langtids frivillig ordningen dems siden jeg tenkte å dedikere ivertfall 6 måneder til frivillig hjelpearbeid å alle de andre linkene krever at man har eksamen noe jeg ikke har :( huff, but i wont give up!!

Lenke til kommentar

er nok i yngste laget ja er 19 år gammel, men er gammel nok til å velge hva jeg vil med livet å hvis jeg har lyst til å dra til fattige land å hjelpe til der så skjønner jeg ikke hvorfor d skal være så vanskeli, er ganske sikker på at det er masse jeg kan bidra med for å hjelpe andre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 8 måneder senere...
Gjest Slettet+9817234daf

Nei, jeg fikk ikke grunnkurset. Sikkert fordi jeg aldri har vært aktiv i Røde Kors. Må endre på det.

Det er helt absurd hvor vanskelig det er å faktisk komme seg ut. Det burde være rekruttering, ikke opptaksprøver. Skal nok klare det etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...