Xabi-Alonso Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Heisann Er en for øyeblikket 16 år gammel gutt som går på VG1 på elektro, samtidig sitter jeg stadig å funderer på hva jeg skal bli. I bunn og grunn planlegger jeg å ta med meg det 3 året(dvs påbyggings-året) og så se hva jeg gjør - men så sitter jeg og tenker, hva skal jeg bli ? er lønn viktig? hvor viktig? Ja, jeg er fremdeles 16 år, men er såpass oppegående av meg, at jeg veit jeg vil velge jobb utifra fra lønn (til dels hvertfall). Tenker på slikt som Heisreperatør, ingeniør (av noe elektrofag slag?), brannmann, heismontør, automatiker (f.eks) i nordsjøen osv osv..alt som kan komme inn under den kategorien, og alt annet med god lønn egentlig, er jeg villig til å utdanne meg som.. Hva er sikreste vei til god lønn? Burde jeg da gått allmenn f.eks i stedet? Forhåpentligvis gjorde jeg meg til dels forstått i den grad det er mulig da jeg er høyst usikker selv også, men tenk dere jobb muligheter (Etter å ha fullført årenene på "elektro) og det satt opp mot lønninger f.eks, hva velger jeg ? Har verken problemer med fag (teoretisk eller praktisk) så allmmen påbyggning har jeg hvertfall bestemt meg for å ta, noen lure veier til god inntekt etter det f.eks? På forhånd takk. Forvirret 16 - åring :o Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Hei, fant en link ang. brannmann https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t592035.html Endret 24. oktober 2007 av Lazy_Boy Lenke til kommentar
Endre Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Skal du gå videre innen elektro og slikt så er det dumt å ta påbygningsår. Matten og fysikken du trenger for å gå ingeniørlinjer får du ikke der uansett. Enten går du rett på fagbrev (og evt. ingeniør etterpå), eller så gå du forkurs på høyskolen. Evt. TAF, om du har muligheten (lærling og påbygning med matte og fysikk du trenger til ingeniørutdanning samtidig, ikke mange steder det er mulig, vet ikke hvordan det er med Kunnskapsløftet). Lenke til kommentar
CHB3 Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Det kommer egentlig mest på hva du vil og hvor mye du er villig til å jobbe. Når det kommer til lønn så har det veldig mye å si hvilken bedrift du kommer havner. Kjenner til en heismontør som hadde 1,2million i lønn for noen år siden, men dog så var han så å si ikke hjemme i den perioden. Velger du elkraft/automasjon ingeniør linjen å havner i en bedrift som har mye utelandsoppdrag så kan du også få lønn opp mot millionen. Men som oftest så vil du som heismontør ligge på mellom 400-500 i året og ingeniør rundt 480 etter 10 år. Anbefaler deg også å droppe påbygningsåret hvis du tenker på ingeniør innen elektro, da er det mye bedre å gå lærlingetiden for så å velge Y-veien. Det tar nesten 2 år ekstra, men du vil tjene på det at du har ett fagbrev og erfaring som vil gi deg motivasjon til å fullføre studiene. Og som ingeniør med ett relvant fagbrev, så er du gull verdt for bedriftene! Lenke til kommentar
Exiztzor Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 for å bli heismontør bør man ha veldig bra karakterer og stå sikkerlig på under utplassering i VG2 elenergi. fordi det utdannes veldig få heismontører i norge hvert år . så det kan være vanskelig å komme inn på den utdanningen . å få lærlingplass Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå