Behydro Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Har ett prosjekt på gang der jeg skal bygge en ny styring til en fjernstyrt båt, den skal drives av 2 stk rullestol motorer. Planen var å bruke en standard RC mottaker med en elektronisk hastighetsregulator http://www.elefun.no/webshop/aspx/kategori...amp;itemref=347 Men så kommer saken, motorene går på 24V eller 31V, har ikke helt bestemt hva type ennå, mens reulatorene man får kjøpe er beregnet for lavere spenninger. Så det jeg lurer på da er om slike regulatorer leverer en konstant spenning ut, men regulerer hastigheten ved hjelp av pulsbreddemodulasjon (PWM) slik at jeg bare kan bygge på ett større utgangstrinn og bruke regulatoren som en driver til trinn? Noen som har noen forslag? Har sett tegninger der man bruker microkontroller til å gjøre om PWM signalet fra mottakeren og drive ett utgangstrinn men vil helst klare meg uten det. PWM krets med 555 og pot meter (styrt av servoer) er heller ikke ønskelig Lenke til kommentar
space17 Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 De er nok ganske sikkert rene PWM kretser som switcher innspenningen direkte til utgangen. Induktansen i spolene på motorene fungerer som filter på utgangen. Her en en link til en tråd om noen gale finner som har laget en gokart med elektromotorer som styres av en PWM på 2kA! LINK space Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Er det jeg håper på, har dess ikke ocsilloskop så jeg får ikke sjekket det skikkelig, men vurderer bare å bygge det i en liten skala og prøve meg litt fram Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Vil tippe alle slike små RC fartsregulatorer benytter PWM, ellers så ville det blitt omsatt for mye effekt til varme i de og de ville brent opp. Problemet jeg tipper du kan få er å drive utgangstrinnet ditt godt nok, hvis du har for lang stige/fall tid på signalet til transistorene vil det brennes av en del effekt i de og det er fare for at de brenner opp. Å bruke en annen fartsregulator som driver til et større utgangstrinn kan høres fornuftig ut, men du vil antagelig fremdeles få problemer siden det er spenningen som er problemet i utgangspunktet. Hvis du skal ha både forover og revers på motorene vil du trenge en H-bru med transistorer. To av transistorene vil da stå mellom motoren og positiv supply spenning. For å skru disse transistoren på/av må spenningen på deres gate være minst like den positive supply spenningen. Du må med andre ord lage litt mer enn bare utgangstrinnet, men også en del av driver kretsen. (hvis du ikke skal ha revers, så er ikke dette noe problem). Hold på å vurdere å bygge en fartsregulator til en vanlig RC bil engang, og fant flere AVR prosjekter på nett. Blir sikkert ikke store forskjellen i arbeidsmengde: mottaker -> AVR -> drivertrinn -> utgangstrinn. (ble aldri bygget da det var billigere å kjøpe en ferdig fant jeg ut, pluss at jeg ikke kunne så mye den gangen...) Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Trenger ikke revers sann i utgangspunktet siden det er en båt, er ganske stor og er bygget for fart, ikke navigering i smult farvann I første omgang er målet bare å få drift på den og se potensiale på skråget, der er bygget av noen høyskole studenterså det skal bli spennende å se om de har gjort hjemmeleksen sin godt nok. Hvis jeg tar en ferdig regulator og mater inn for eks 7V, hvis det er maks gate spenning på transistoren så vil vel no det trinne fungere ganske greit, eller? Har ikke jobbet noe særlig med MOSFET og sann. Noen tips på valg av komponenter og kobling? Ser for meg å bygge en regulator som tåler 48V og en tja..... 80A, veldig usikker på hva strøm jeg trenger ennå. Motorene er oppgitt med Io på11.1A men under akselerasjon og sann så er det nokk mere Har omtrent alt av komponenter som trengs til AVR styring (microkontroller, drivertrinn, pwm trinn osv) kjøpt inn til ett annet prosjekt, men mangler litt kompetanse på programmeringen og den biten. Har funne ferdige kode filer men må bygge meg en "brenner" eller hva det enn kalles før jeg kan begynn på det. Får se i vinter om jeg får tid til å se på saken. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 k, hvis du ikke skal ha revers så det jo enklere. koble noe som dette: Vdd -> motor || diode -> FET (N-Type av et eller annet slag) -> GND motor og diode i parallell (diode i sperreretning), dioden vil da lede strøm tilbake til Vdd når transistoren ikke leder pga at strøm ikke kan forandres momentant i spoler (osv...) Hva gate spenningen på transistoren må være kommer jo ann på hvor mye effekt du kan omsette i den og hvor mye strøm som skal gå igjennom den. Høyere spenning jo bedre, om 7 volt er nok kommer ann på transistoren, her må en se i databladet. For utenom det trur jeg det vil virke, men ville sjekket hvordan utgangen fra den ferdige regulatoren i et skop for å være sikker. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Frekvensen på slike PWM kretser for motorer er ofte ganske lave så stigetiden er ofte ikke noe stor problem. Alt etter induktansen i motoren kan man trolig legge frekvensen fra 1kHz og oppover. space Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Ser man bruker å sette inn en motstand på gaten, en fet er vel spenningsstyrt så det har vel ikke så mye å si hvor stor den er. Er det bare å hive inn 1kohm eller noe slikt? Noe spesielt jeg bør se etter når jeg skal velge transistor, bortsett fra N type og så klart at den tåler en del strøm? Skal ut og hente båten i dag, gler meg som en unge!! Endret 26. oktober 2007 av Behydro Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 tipper motstanden inn på gate er for å begrense strømmen som vil gå der dersom transistoren går i stykker (antar du mente i serie inn på gate). Pass på at mostanden ikke er for stor da den vil påvirke stige/fall tid på gate'n (blir jo et RC-ledd, men gate-kapasitans som C). Om du finner en transistor som har en diode (i sperreretning selvsagt) over drain/source i tillegg kan det være lurt for å beskytte transistoren. noen av disse bør vell gjøre jobben: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=...htm&lang=no Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Da er to stk slike bestillt: http://www.elefun.no/webshop/aspx/produkte...=194-195-196-42 Har en masse liggende på verkstedet mitt så jeg får se hva jeg finner. Fikk ikke båten i dag, må vente til mandag...... Skuffet! Lenke til kommentar
space17 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Motstanden på gaten er der for å fungere som et dempeledd mellom driver og gate, slik at det ikke oppstår oscillering. I tilleg er den med på å bestemme stigetiden til Fet-en. Gate-inngangen fungerer som en kondensator som må lades opp. Jo høyere motstand mellom driver og gate jo lenger blir stige tiden. Den bør settes lav nok til at stigetiden blir rask nok, men ikke lavere enn at drivertrinnet klarer å levere den strømmen som kreves under oppladingen. 1K er nok en grei plass å begynne, dog kan sikkert 100 ohm også være nok. space Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 seff; er jo det som er hensikten antagelig. bratte flanker gir opphav til høye frekvenser og dermed refleksjoner som du vil se som oscillasjon på begynnelsen og slutten av firkantpulsen din (dette fenomenet kalles vell oftes for ringing da men). Som regel bryr en ikke seg om dette på kretser som går på lave frekvenser (dvs under 20-30 MHz), med mindre det er kritisk av andre grunner. Sikkert derfor jeg ikke tenkte på det, du vil jo operere i KHz området antagelig. Uansett, i dette tilfellet snakker vi da om å terminere signalet, og da må en jo vite hva den karakteristiske impedansen til banene er osv (nå er det vell bare snakk om ledninger for din del og ikke så mye baner på kretskort). Siden vi ikke vet noe mer om systemet så er sikkert verdiene som space17 sier greie startverdier å leke med. Ser du i databladet kan du også finne hva kapasitansen på gate på transistorene er og regne ut RC-tiden for å se hva den blir. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 No leverer drivertrinnet mitt 8A så det vil nokk neppe bli noe problem med den delen. Får no bare prøve meg fram. Skulle så absolutt hatt ett scop men det koster jo så mye og er så få brukte ute på hobby markede..... Får kanskje se å få bygget et PIC basert ett, ser her er flere på forumet som jobber mes saken Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 (endret) bruker lydkoret å PC-en som skop jeg, funker rimelig bra, og har bedre oppløsning enn vanlige skop. vanlige skop har som regel 8 - 12 bit oppløsning (digitale skop vell å merke), men lydkoret på PC-en har jo 16-24 bit oppløsning og fra 20 - 96KHz oppløsning avhengig av hva du har. trenger bare å bygge noe som sørger for at du ikke får for stor spenning inn (enkel spenningsdeler og noe stasj). brukte dette når jeg skulle debugge en RC6 (philips fjernkontrol til DVDspiller) kode for en AVR. funka rimelig bra. Finnes en del forskjellig software der ute for dette. edit: link til softwaren jeg bruker: http://zeitnitz.de/Christian/Scope/Scope_en.html foreløpig det beste jeg har funnet Endret 27. oktober 2007 av Dr_VingTor Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 helt enkelt genialt!!! takk for den, her skal det monteres sammen en "lab" pc, i tilfelle uhell Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) da er båten kommet i hus, fikk fyring på den med den gamle styringen, tenkte jeg skulle ta den en tur på vannet før jeg bygger om, for å sammenligne litt. Bare været blir bra no da Endret 29. oktober 2007 av Behydro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå