stimas Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Skulle teste dette på min 400D, på programmet Tv. Ønsket tiden satt til 5 sekunder. Da blinket til slutt blenderen på 29. Jeg trykte alikevel på utløserknappen og bildet ble helt hvitt. Kan noen fortelle meg hva jeg skal gjøre for å få satt ønsket tid? Eller går det bare ikke? Legger til at når jeg forsøkte, så var det letter skyet. Takk. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Ønsket tiden satt til 5 sekunder. Det er ikke helt sånn det funker med eksponering. En eksponering er en kombinasjon av lukkertid og blenderåpning (og evt. lysfølsomhet (iso)). Fem sekunder er altfor mye på dagtid selv med minst mulig blender, og bildet blir totalt overeksponert og hvitt. Jeg regner med at Tv er lukkerprioritert - at du velger lukkertid og så velger kameraet blenderåpningen. Men fem sekunder er så utrolig langt forbi det som er mulig å få til på dagtid at du garantert har fått en advarsel/feilmelding. Så les litt i manualen og lær deg hvordan du kjenner igjen når kameraet varsler at noe vil bli over/undereksponert. Et blenderprioritert program (heter vel noe med A på Canon antar jeg) er greit for denne typen bilder. Da vil lukkertiden tilpasse seg så eksponeringen totalt sett blir nogenlunde riktig ut i fra hvilken blender du velger. Og du klarer ikke å 'sprenge skalaen' slik du kan ved bruke et lukkerprioritert program. Men du kan neppe regne med noe mer enn kanskje 1/4 sekund så lenge det er nogenlunde lyst ute. De fleste bilder av rennende vann som er blurret er tatt enten om kvelden/natten eller med et ekstra filter foran objektivet som gjør ting mørkere. Endret 24. oktober 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
archanios Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Det har nok vore for mykje lys ute for at du skal kunne bruke såpass lang lukkartid. Det du evt kan gjere er å stille ISO så lav som mulig, bruk gjerne M på lange lukkertider av f.eks vatn. Still blendertallet så høgt som du vil ha det, og så justerer du lukkertida i forhold til lyssmålaren i kameraet, eller omvend lukkar-blender. Skal du ta bilder av vatn, elv eller sjø eller noko sånt med lang lukkartid, så må det vere mørkt nok til at du kan ta sånne bilder. Midt på dagen er det gjerne for lyst, så mens sola er på vei opp eller ned, tidlig eller seint på dagen eller i skumringa er ofte fint til sånne bilde. Lenke til kommentar
recognice Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Skulle teste dette på min 400D, på programmet Tv.Ønsket tiden satt til 5 sekunder. Da blinket til slutt blenderen på 29. Jeg trykte alikevel på utløserknappen og bildet ble helt hvitt. Kan noen fortelle meg hva jeg skal gjøre for å få satt ønsket tid? Eller går det bare ikke? Legger til at når jeg forsøkte, så var det letter skyet. Takk. Riktig som de andre sier. Blendertallet blinket nettopp for å si ifra om dette. Lenke til kommentar
MightyTwin Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 ...Et blenderprioritert program (heter vel noe med A på Canon antar jeg)... Indeed, programmet heter forøvrig "Av" (Aperture-Priority). Som andre brukere har sagt, så kan du ta i bruk et gråfilter for å redusere mengden lys som slipper inn i huset. F/29 er skjønt en alt for liten blender; du får ekstra uskarphet som følge av diffraksjon, og støvkorn på bildebrikken vil vises ekstra tydelig som svarte flekker. Husk at hvis du skal ta bilder med lang lukkertid, så må du støtte opp under kameraet med et stativ eller lignende for ikke å få andre elementer i bildet ditt uskarpt. Prøv et par ganger uten; du vil fort finne ut at det er nærmest umulig å holde kameraet på frihånd støtt nok. -MightyTwin. Lenke til kommentar
stimas Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Ok. Takk for alle svar! Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Kan blenderåpning ha innvirkning på støv? Trodde det var bare ISO jeg ^^ Lenke til kommentar
andreash Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Skulle teste dette på min 400D, på programmet Tv.Ønsket tiden satt til 5 sekunder. Da blinket til slutt blenderen på 29. Jeg trykte alikevel på utløserknappen og bildet ble helt hvitt. Kan noen fortelle meg hva jeg skal gjøre for å få satt ønsket tid? Eller går det bare ikke? Legger til at når jeg forsøkte, så var det letter skyet. Takk. Hvis du ser på bildet mitt her så kan du jo se hva jeg har brukt av blender og lukker Vannbilde Brukte et polariseringsfilter også for å begrense lyset litt. Andreas Lenke til kommentar
arnfinlm Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Eventuelt for å ha muligheten til å bruke lengre lukkertid kan du bruke ett grå-filter. Det gjør att ikke så mye lys slipper igjennom og man kan da øke lukkertida uten å overeksponere. Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Om du ikkje har mulighet for lengre lukkertid, og/eller høgere blender, så må du skjerme for lys, eller vente til det blir mørkere ute! Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Eventuelt for å ha muligheten til å bruke lengre lukkertid kan du bruke ett grå-filter. Det gjør att ikke så mye lys slipper igjennom og man kan da øke lukkertida uten å overeksponere. Gråfilter er bra det også. Men om vedkommende ikke har pola(larisrende)-filter, så gjør det nytten - og det kan også brukes til andre ting. Forøvrig kan man også stille pola-filter slik at det blir mindre refleksjoner i våte overflater. Det får man frem fargene i steinen. Og om pola-filter ikke er mørkt nok, så kan man legge et gråfilter innenfor pola-filteret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå