Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montere setevarmere i baksete


Anbefalte innlegg

Har en HiAce 97 mod (varebil) som jeg skal sette inn bakseter i. Var på det lokale bilopphuggeriet og fant meg en setebenk, og nå er jeg nesten ferdig med å montere den. Fikk plutselig en fix ide om at det hadde vært kult med setevarmere bak også, og at det ikke kan være så komplisert å plukke ut ”varmekablene” fra en vrakbil og installere dem selv.

Noen som har erfaring med dette, og eventuelle argumenter mot å gjøre det, og kanskje tips om hva man burte tenke på. Hvordan er dette kopla opp, og hvor mye strøm trekker vanligvis setevarmere?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  drum_m_666 skrev:
Har en HiAce 97 mod (varebil) som jeg skal sette inn bakseter i. Var på det lokale bilopphuggeriet og fant meg en setebenk, og nå er jeg nesten ferdig med å montere den. Fikk plutselig en fix ide om at det hadde vært kult med setevarmere bak også, og at det ikke kan være så komplisert å plukke ut ”varmekablene” fra en vrakbil og installere dem selv.

Noen som har erfaring med dette, og eventuelle argumenter mot å gjøre det, og kanskje tips om hva man burte tenke på. Hvordan er dette kopla opp, og hvor mye strøm trekker vanligvis setevarmere?

 

Takk!

 

Du skal være jævlig forsiktig med å tulle med varmekablene. En kompis gjorde det og plutselig svei hele setet seg mens han kjørte.

Lenke til kommentar
  Sluquet skrev:
  drum_m_666 skrev:
Har en HiAce 97 mod (varebil) som jeg skal sette inn bakseter i. Var på det lokale bilopphuggeriet og fant meg en setebenk, og nå er jeg nesten ferdig med å montere den. Fikk plutselig en fix ide om at det hadde vært kult med setevarmere bak også, og at det ikke kan være så komplisert å plukke ut ”varmekablene” fra en vrakbil og installere dem selv.

Noen som har erfaring med dette, og eventuelle argumenter mot å gjøre det, og kanskje tips om hva man burte tenke på. Hvordan er dette kopla opp, og hvor mye strøm trekker vanligvis setevarmere?

 

Takk!

 

Du skal være jævlig forsiktig med å tulle med varmekablene. En kompis gjorde det og plutselig svei hele setet seg mens han kjørte.

 

 

Ok.. Men da høres det ut som han har kopla noe JÆVLIG galt da. Vet han selv hva han gjorde galt, eller ble det hele et stort mysterium? Så lenge man plukker ut alle delene i kretsen fra en vrakbil, og instalerer den må det da funke. Flere som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar

Husk at setevarmen bruker endel strøm, så det er ikke sikkert generatoren klarer å lade nok hvis den står på tomagang med setevarme både bak og foran pluss kupevifte og kanskje kjørelys. Dessuten tåler ikke varmetrådene allverden av herjing og basing rundt i setene, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
  larschroe skrev:
Husk at setevarmen bruker endel strøm, så det er ikke sikkert generatoren klarer å lade nok hvis den står på tomagang med setevarme både bak og foran pluss kupevifte og kanskje kjørelys. Dessuten tåler ikke varmetrådene allverden av herjing og basing rundt i setene, bare så det er sagt.

 

Ja, har tenkt litt på det med strømbruk kontra lading. Må jo sjekke litt data på dynamoen og hvor mye varmekablene trekker. Står to stk batterier i bilen, så da tipper jeg at dynamoen ikke er av minste type. Men dette VET jeg jo ingen ting om. Har ikke peiling på sånnt. Hvor finner man opplysninger på dynamoen? Toyota verkstedet kan sikker gi meg opplysninger på det. Hmmm.. Må vel finne ut hvor mye alt det andre utstyret (kjørelys, setevarmere foran, kupevifte) trekker tilsammen og så plusse på de ekstra setevarmerne bake.

Men det du sier om at varmekablene ikke tåler så mye "basing" og "herjing"... Skulle tro de tålte litt "strekk og bøy" i og med at man setter seg opp og ned og snur seg rundt en del ganger iløpet av bilsetets levetid. Har aldri åpna opp og sett hvordan varmetrådene ser ut, så har ikke peiling på dette i det hele tatt. Men uansett, tusen takk for gode tips! Kom gjerne med flere

Endret av drum_m_666
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg anslår at setevarmen trekker ca 75-100W pr sete. Dersom du har 5 setevarmere påslått, kan dette bli 350-500W tilsammen, men dersom du har 2 batterier og kraftig dynamo, burde det ikke være noe problem. De står jo ikke på hele tiden.

 

En forutsetning for at dette skal fungere trygt og riktig er selvsagt riktig montering og kobling, men vi snakker ikke akkurat "rocket science" her heller, da :tease: Du bør legge opp en kurs til hvert sete med en 10A eller 15A sikring, og bruke kabler med tilstrekkelig kvadrat (helst 2.5, men 1.5 holder fint på 10A).

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det skal ikke mer til enn at du lener deg inn i bilen for å f.x. hente noe, og setter et kne eller en albue i sitteputen, så slutter de å funke.

Lenke til kommentar
  Slettet-fsaSP0zV skrev:
Jeg anslår at setevarmen trekker ca 75-100W pr sete. Dersom du har 5 setevarmere påslått, kan dette bli 350-500W tilsammen, men dersom du har 2 batterier og kraftig dynamo, burde det ikke være noe problem. De står jo ikke på hele tiden.

 

Jeg hadde bare tenkt å bare ha varmetråder i to av baksetene, altså ikke i midten. Er sjelden man er 3 personer i baksete, og enda mer sjelden man trenger setevarmere til fem pers samtidig.

I dette tilfellet er jo behovet for å skru og mekke større enn behovet for selve funksjonen. Det sier seg vel selv :D Har aldri hørt om biler med setevarmere bak, og det er vel en grunn til det.

 

Ligger varmetrådene høyt opp i skumgummien, altså like under stoffet, eller ligger de godt planta nedi skumgummien? Kan jo i så fall bli vanskelig å installere hvis de ligger langt inni.

Som regel kan man justere varmen i to trinn. Hvordan er dette kopla opp? Vil tippe at det er et rele per trinn, og så ligger det to separate varmekabler i et og samme sete. Første trinn kopler inn den ene varmetråden, og andre trinn begge trådene samtidig... Stemmer det, eller er det en tråd og noen form for dempeledd på førstetrinnet?

Lenke til kommentar
  drum_m_666 skrev:
Termostat ja. Der sier du noe. Det hadde jeg ikke tenkt på. Er det i alle seter? I så fall blir det jo litt risikabelt å installere det selv uten å ha 100% peiling på hva man driver på med.

 

Sjekka haynes manualen til min bil nå, og den har ihvertfall en termostat, men denne er festa til selve varmeelementet, så dersom du får tak på et element som er i orden, så burde jo det gå fint.

 

Alternativet ditt er jo å kjøpe sånne ferdige varmeputer som du legger i setet og kobler til sigarettutaket. Dersom behovet for varme er størst er det jo bare å bruke de slik de er, men dersom behovet for å skru og fikle er større, kan du sikkert finne en måte å bygge de elementene inn i setet ditt...

Lenke til kommentar

heh, dette fikk meg til og tenke på vw boble.

 

Batteriet sitter under baksetet. Baksetet henger sammen med sånn stålgitter som ble ofte brukt i seter og senger før. Med riktig vekt i baksetet kortsluttet det gitteret batteriet og du fikk VARME i baksetet :!:

 

Litt for heftig siden baksetet brant opp, men veldig effektivt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...