drum_m_666 Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Har en HiAce 97 mod (varebil) som jeg skal sette inn bakseter i. Var på det lokale bilopphuggeriet og fant meg en setebenk, og nå er jeg nesten ferdig med å montere den. Fikk plutselig en fix ide om at det hadde vært kult med setevarmere bak også, og at det ikke kan være så komplisert å plukke ut ”varmekablene” fra en vrakbil og installere dem selv. Noen som har erfaring med dette, og eventuelle argumenter mot å gjøre det, og kanskje tips om hva man burte tenke på. Hvordan er dette kopla opp, og hvor mye strøm trekker vanligvis setevarmere? Takk! Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 drum_m_666 skrev: Har en HiAce 97 mod (varebil) som jeg skal sette inn bakseter i. Var på det lokale bilopphuggeriet og fant meg en setebenk, og nå er jeg nesten ferdig med å montere den. Fikk plutselig en fix ide om at det hadde vært kult med setevarmere bak også, og at det ikke kan være så komplisert å plukke ut ”varmekablene” fra en vrakbil og installere dem selv.Noen som har erfaring med dette, og eventuelle argumenter mot å gjøre det, og kanskje tips om hva man burte tenke på. Hvordan er dette kopla opp, og hvor mye strøm trekker vanligvis setevarmere? Takk! Du skal være jævlig forsiktig med å tulle med varmekablene. En kompis gjorde det og plutselig svei hele setet seg mens han kjørte. Lenke til kommentar
drum_m_666 Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 Sluquet skrev: drum_m_666 skrev: Har en HiAce 97 mod (varebil) som jeg skal sette inn bakseter i. Var på det lokale bilopphuggeriet og fant meg en setebenk, og nå er jeg nesten ferdig med å montere den. Fikk plutselig en fix ide om at det hadde vært kult med setevarmere bak også, og at det ikke kan være så komplisert å plukke ut ”varmekablene” fra en vrakbil og installere dem selv.Noen som har erfaring med dette, og eventuelle argumenter mot å gjøre det, og kanskje tips om hva man burte tenke på. Hvordan er dette kopla opp, og hvor mye strøm trekker vanligvis setevarmere? Takk! Du skal være jævlig forsiktig med å tulle med varmekablene. En kompis gjorde det og plutselig svei hele setet seg mens han kjørte. Ok.. Men da høres det ut som han har kopla noe JÆVLIG galt da. Vet han selv hva han gjorde galt, eller ble det hele et stort mysterium? Så lenge man plukker ut alle delene i kretsen fra en vrakbil, og instalerer den må det da funke. Flere som har erfaringer med dette? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Husk at setevarmen bruker endel strøm, så det er ikke sikkert generatoren klarer å lade nok hvis den står på tomagang med setevarme både bak og foran pluss kupevifte og kanskje kjørelys. Dessuten tåler ikke varmetrådene allverden av herjing og basing rundt i setene, bare så det er sagt. Lenke til kommentar
drum_m_666 Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 (endret) larschroe skrev: Husk at setevarmen bruker endel strøm, så det er ikke sikkert generatoren klarer å lade nok hvis den står på tomagang med setevarme både bak og foran pluss kupevifte og kanskje kjørelys. Dessuten tåler ikke varmetrådene allverden av herjing og basing rundt i setene, bare så det er sagt. Ja, har tenkt litt på det med strømbruk kontra lading. Må jo sjekke litt data på dynamoen og hvor mye varmekablene trekker. Står to stk batterier i bilen, så da tipper jeg at dynamoen ikke er av minste type. Men dette VET jeg jo ingen ting om. Har ikke peiling på sånnt. Hvor finner man opplysninger på dynamoen? Toyota verkstedet kan sikker gi meg opplysninger på det. Hmmm.. Må vel finne ut hvor mye alt det andre utstyret (kjørelys, setevarmere foran, kupevifte) trekker tilsammen og så plusse på de ekstra setevarmerne bake. Men det du sier om at varmekablene ikke tåler så mye "basing" og "herjing"... Skulle tro de tålte litt "strekk og bøy" i og med at man setter seg opp og ned og snur seg rundt en del ganger iløpet av bilsetets levetid. Har aldri åpna opp og sett hvordan varmetrådene ser ut, så har ikke peiling på dette i det hele tatt. Men uansett, tusen takk for gode tips! Kom gjerne med flere Endret 27. oktober 2007 av drum_m_666 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Jeg anslår at setevarmen trekker ca 75-100W pr sete. Dersom du har 5 setevarmere påslått, kan dette bli 350-500W tilsammen, men dersom du har 2 batterier og kraftig dynamo, burde det ikke være noe problem. De står jo ikke på hele tiden. En forutsetning for at dette skal fungere trygt og riktig er selvsagt riktig montering og kobling, men vi snakker ikke akkurat "rocket science" her heller, da Du bør legge opp en kurs til hvert sete med en 10A eller 15A sikring, og bruke kabler med tilstrekkelig kvadrat (helst 2.5, men 1.5 holder fint på 10A). Endret 28. oktober 2007 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 drum_m_666 skrev: Skulle tro de tålte litt "strekk og bøy" i og med at man setter seg opp og ned og snur seg rundt en del ganger iløpet av bilsetets levetid.... De gjør som regel ikke det. Det er vanlig at setevarmen slutter å virke pga. at varmetrådene er brutt av. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Det skal ikke mer til enn at du lener deg inn i bilen for å f.x. hente noe, og setter et kne eller en albue i sitteputen, så slutter de å funke. Lenke til kommentar
drum_m_666 Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Slettet-fsaSP0zV skrev: Jeg anslår at setevarmen trekker ca 75-100W pr sete. Dersom du har 5 setevarmere påslått, kan dette bli 350-500W tilsammen, men dersom du har 2 batterier og kraftig dynamo, burde det ikke være noe problem. De står jo ikke på hele tiden. Jeg hadde bare tenkt å bare ha varmetråder i to av baksetene, altså ikke i midten. Er sjelden man er 3 personer i baksete, og enda mer sjelden man trenger setevarmere til fem pers samtidig. I dette tilfellet er jo behovet for å skru og mekke større enn behovet for selve funksjonen. Det sier seg vel selv Har aldri hørt om biler med setevarmere bak, og det er vel en grunn til det. Ligger varmetrådene høyt opp i skumgummien, altså like under stoffet, eller ligger de godt planta nedi skumgummien? Kan jo i så fall bli vanskelig å installere hvis de ligger langt inni. Som regel kan man justere varmen i to trinn. Hvordan er dette kopla opp? Vil tippe at det er et rele per trinn, og så ligger det to separate varmekabler i et og samme sete. Første trinn kopler inn den ene varmetråden, og andre trinn begge trådene samtidig... Stemmer det, eller er det en tråd og noen form for dempeledd på førstetrinnet? Lenke til kommentar
eab Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Nyere mondeo har setevarmere bak. Også endel mercedeser. i alle fall som jeg kan komme på nå i farten. Lenke til kommentar
drum_m_666 Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Erik Braseth skrev: Nyere mondeo har setevarmere bak. Også endel mercedeser. i alle fall som jeg kan komme på nå i farten. mmm... ok Kan de stå på konstant, eller slår de seg automatisk av etter en stund for å ikke tømme batteriet? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Slik det er i de bilene jeg har vært i, så er varmerne aktivert så lenge bryteren er det. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 OML skrev: Slik det er i de bilene jeg har vært i, så er varmerne aktivert så lenge bryteren er det. Er det ikke vanlig at det sitter en termostat i setet da som slår av og på elementet for ikke å overopphete? Lenke til kommentar
drum_m_666 Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Termostat ja. Der sier du noe. Det hadde jeg ikke tenkt på. Er det i alle seter? I så fall blir det jo litt risikabelt å installere det selv uten å ha 100% peiling på hva man driver på med. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 drum_m_666 skrev: Termostat ja. Der sier du noe. Det hadde jeg ikke tenkt på. Er det i alle seter? I så fall blir det jo litt risikabelt å installere det selv uten å ha 100% peiling på hva man driver på med. Sjekka haynes manualen til min bil nå, og den har ihvertfall en termostat, men denne er festa til selve varmeelementet, så dersom du får tak på et element som er i orden, så burde jo det gå fint. Alternativet ditt er jo å kjøpe sånne ferdige varmeputer som du legger i setet og kobler til sigarettutaket. Dersom behovet for varme er størst er det jo bare å bruke de slik de er, men dersom behovet for å skru og fikle er større, kan du sikkert finne en måte å bygge de elementene inn i setet ditt... Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 heh, dette fikk meg til og tenke på vw boble. Batteriet sitter under baksetet. Baksetet henger sammen med sånn stålgitter som ble ofte brukt i seter og senger før. Med riktig vekt i baksetet kortsluttet det gitteret batteriet og du fikk VARME i baksetet :!: Litt for heftig siden baksetet brant opp, men veldig effektivt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå