V-by Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Se In pot we trust, der er det noen eksempler på hva marijuhana kan brukes til medisinsk. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) 2, Hasj hjelper mot fibromyalgi. Det gjelder ikke alle tilfeller, men veldig mange. Fibromyalgi er en sykdom som ofte rammer kvinner i førtiåra. De har store smerter. Mange av disse kunne klart å fungere og være i jobb hvis de hadde fått marihuana på resept. 3. Hasj hjelper mot MS. At det virker mot fibromyalgi har jeg aldri hørt, kunne gjerne tenke meg å sett noe forskning på det siden jeg har endel pasienter med fibromyalgi. Må korrigere deg litt: De trenger slett ikke ha store smerter, noen har litt smerter, noe plages med ekstrem trøtthet etc, veldig ulik diagnose fra person til person. Det virker for noen som har MS (kan hjelpe mot smerter, spasmer hos noen) hos andre kan det forverre symptomer (spasmer hos noen, hukommelse, fatigue etc) men dette er en svært kompleks sykdom med enormt mange potensiell symptomer og utfall, samt at man har flere typer MS, noen med MS kan ha nytte av medisinsk cannabis. Man kan faktisk få det via spesialtilatelse i Norge, da syntetisk THC om jeg ikke husker feil? Sist jeg sjekket hadde en håndfull MS-pasienter fått det, sikkert flere nå. Jeg ville dog ikke anbefalt å røyke det, men heller innta det oralt da mange med MS-spesielt de med alvorlig MS sitter i rulletol og har trøbbel med lungefunksjonen\vansker med å få opp slim. Har hatt flere titalls MS-pasienter hvorav flere av dem har prøvd hasj og fortalt meg om sine positive og negative erfaringer med det. Kan nevne at en som hadde nervesmerter og skjevlinger syntes det var helt fantastisk å prøve da mye av smertene slapp og skjelvingen roet seg, så han håpet på å få det i medisinsk form. I en studie jeg leste hadde man testet det som smertestillende på reumatikere og mange opplevde en smertelindring. Det kan virke kvalmedempende og være av nytte for de som går på cellegift (hvor man ofte får problemer med kvalme). En må imidlertid skille litt: i medisinske øyemed gir man sjelden de ovennevnte gruppene en joint, men heller syntetisk THC, olje fra planten etc for å unngå bivirkningene med å røyke det, samt at hasj inneholder enormt mange ulike stoffer som ikke trenger å gi positive effekter. EDIT: Jeg er helt klart for at det skal bli lettere å få tak i til medisinsk bruk. Heldigvis er det delvis legalisert til medisinsk bruk allerede siden enkelte pasientgrupper kan søke om tillatelse til å bruke det. Endret 14. november 2007 av Delavar Lenke til kommentar
V-by Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Nå tar jeg det bare fra hukommelsen, men mener å ha lest et sted at syntetisk THC ikke gir helt den samme effekten som ordentlig vare gjør. Men mye kan jo ha hendt på den fronten siden da. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Kan hende det gjelder i noen sammenhenger, men i f.eks den ene MS-studien var det ingen forskjell: http://www.forskning.no/Artikler/2003/november/1068209842.05 "Forskerne så heller ingen forskjell på effekten av cannabisekstrakt og THC." http://www.forskning.no/Artikler/2005/november/1131455025.29 ift leddgikt var resultatene mer usikre, men virker som de KAN ha nytte av det. Her gav de imidlertid bare produkter basert på hele planten. Endret 14. november 2007 av Delavar Lenke til kommentar
thrice Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Her er hjemmesiden for Center for Medical Cannabis Research. http://www.cmcr.ucsd.edu/ Det står artikler om både MS og bruk av cannabis under cellegift. Det man må huske når det kommer til forskningsresultater er at man kan "vinkle" det i retningen forskeren selv ønsker. Om forskeren(e) er pro eller anti cannabis har i mine øyne stor betydning. Akkurat som når det kommer til global oppvaming, bruk av kosttilskudd for trening osv. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Det man må huske når det kommer til forskningsresultater er at man kan "vinkle" det i retningen forskeren selv ønsker. Der er jeg litt uenig, det kommer veldig an på hvor annerkjent forskningen blir i etterkant, seriøs forskning går ut på at man stiller en hypotese: eks "kan virkestoffene i cannabis hjelpe mot spasmer hos ms-pasienter?" så finner man et representativt utvalg og tester hypotesen, resultatet man finner vil tale for seg. Forskning som gjøres av de som enten er for eller mot noe på forhånd og legger opp hele studier deretter blir omtrent aldri publisert i annerkjente forskningstidsskrifter, og om de skulle bli det så kommer det fort kritikk mot det og noen av studiene drar i tvil\underkjennes. En forsker kan såklart ha en personlig mening på forhånd, men om man vil ha studien sin publisert i uavhengige forskningstidsskrift så kan man ikke trikse med resultatene\ta for mange personlige vrier. Poenget er at gode studier skal være reproduserbare, dvs at en motstander og en tilhenger av noe skal komme til nøyaktig samme resultat om begge utfører forskningen med samme forutsetninger ift pasienter\medikamenter etc. Lenke til kommentar
April Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Tror rett og slett folk felst gjør det fordi det er "kult", men det gjør deg ikke så kul etter litt regelmessig bruk. Lenke til kommentar
thrice Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Det man må huske når det kommer til forskningsresultater er at man kan "vinkle" det i retningen forskeren selv ønsker. *snip* Ja, jeg skjønner hva du mener. Hypotesen du bruker som eksempel er veldig god. Resultatet vil tale for seg selv, og resultatene kan ikke trikses med. Men når det skal skrives til en artikkel som kan publiseres og leses av vanlige mennsker, så kan politiske/økonomiske/personlige påvirke. La oss si det sånn, en pro-cannabis forsker konkluderer i sin utgitte artikkel at cannabis har en positiv effekt ang. spasmer hos ms-pasienter. Og forskeren setter et større fokus på det positive, enn det negative i fremstillingen. best-case-scenario. En anti-cannabis konkluderer i sin utgitte artikkel at cannabis har en positiv effekt ang. spasmer hos ms-pasienter. Men det blir et større fokus på negative sider. worst-case-scenario. Det her er forsåvidt bare min egen resonering av hvordan det kan foregå. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Ja, her har du såklart rett, dog vil slike personlige meninger vanligvis bli luket ut og man må rett og slett beskrive akkurat det som skjedde i studiet om man ønsker å publisere det på annerkjente forskningsnettsteder. En annen ting er at de som i utgangspunktet er pro\anti vil legge opp hypostesene deretter, og mange forskningsnettsteder nekter å publisere artikler når man vet forskningslederen har en agenda. De beste studiene er ofte de hvor man stiller en hypotese, men kanskje finner ut noe helt annet og uventet, man vil da ikke ha kunne vært forutinntatt ift resultatet. Har lest flere slike interessante studier. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Grunnen til at jeg prøvde hasj (altså første gang jeg røyka det) var fordi jeg ville prøve noe nytt. Grunnen til at jeg fortsatte med det var fordi det gav meg en god rus, som gjorde meg avslappet, lattermild og gav litt innsikt i ny og ne. Grunnen til at jeg sluttet var fordi jeg fikk angst (hva det kommer av aner jeg, men hasjen gjorde ikke bedre for meg). Så uten å si noe sikkert, så vil jeg tippe at grunnen til at folk røyker hasj er rusen. Plain and simple. Hvis man ikke røyker hasj for rusen sin skyld så er det sansynligvis av medesinske årsaker (MS osv.). Lenke til kommentar
Tatt av vinen Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Tror rett og slett folk felst gjør det fordi det er "kult", men det gjør deg ikke så kul etter litt regelmessig bruk. Hasj er ikke noe man røyker fordi det er kult. Dette er ikke akkurat noe man røyker offentlig. De fleste gjør det nok på grunn av effekten, av samme grunn som du sikkert drikker alkohol. Kult? Nei. Artig? Ja. Lenke til kommentar
thrice Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 *snip* Da kan vi vel si oss enige. Takk for saklige motargumenter. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Det er vel avslappende. Slippe unna verden litt. Men de aller fleste som har vært utenfor soveromsdøren vet at det finnes tusen andre og sunnere måter å slappe av på. Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Hvorfor røyker folk ?(Hasj)? Noen har røykt konsentrasjonen i filler her eller? Hvorfor røyker folk ?(Hasj)? er topic her. Svar på hvorfor og ferdig med den. Jeg har røykt for å prøve. Det var tilgang på det og hadde en klart samlende effekt på deltagerene. Ergo sosialt. Men noen trives tydelig bedre med den sterke rusen enn andre. Jeg syntes ikke det var noe for meg. Lenke til kommentar
Siomir Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Jeg røyka harsj fordi jeg var nysgjerrig, og det var crap for min del..bad trip hver gang uansett åssen mengde jeg brukte...ikke noe for meg hvertfall, til de som ikke har røyka: dere bør ikke utale dere om det i det hele tatt, det er så sinnsykt mye skremmsels propaganda ute å går. kan like gjerne oppdage selv hvordan det er imo. Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 bad trip hver gang uansett åssen mengde jeg brukte... Second that.... :!: Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Jeg røyka harsj fordi jeg var nysgjerrig, og det var crap for min del..bad trip hver gang uansett åssen mengde jeg brukte...ikke noe for meg hvertfall, til de som ikke har røyka: dere bør ikke utale dere om det i det hele tatt, det er så sinnsykt mye skremmsels propaganda ute å går. kan like gjerne oppdage selv hvordan det er imo. Jeg kan fint være imot hasj og andre narkotiske stoffer uten å ha prøvd det selv. Lenke til kommentar
Siomir Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Jeg røyka harsj fordi jeg var nysgjerrig, og det var crap for min del..bad trip hver gang uansett åssen mengde jeg brukte...ikke noe for meg hvertfall, til de som ikke har røyka: dere bør ikke utale dere om det i det hele tatt, det er så sinnsykt mye skremmsels propaganda ute å går. kan like gjerne oppdage selv hvordan det er imo. Jeg kan fint være imot hasj og andre narkotiske stoffer uten å ha prøvd det selv. ja det er greit nok, det skal du også få lov til, men jeg sier det at folk har en tendens til å utale seg og snakke om hasj som veldig ofte er fiktivt, å ha noe i mot er en helt annen ting, det ville jo blitt for dumt hvis alle måtte prøvd alle dop midler før de kunne si de er imot. Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 (endret) Jeg røyka harsj fordi jeg var nysgjerrig, og det var crap for min del..bad trip hver gang uansett åssen mengde jeg brukte...ikke noe for meg hvertfall, til de som ikke har røyka: dere bør ikke utale dere om det i det hele tatt, det er så sinnsykt mye skremmsels propaganda ute å går. kan like gjerne oppdage selv hvordan det er imo. Jeg kan fint være imot hasj og andre narkotiske stoffer uten å ha prøvd det selv. Les emnetittelen. Hvorfor bruker folk hasj. Aka kom med din eller dine synspunkter angående kulturelt/psykologisk bruk av hasj. Dere er ikke spurt om samfunnsmessige, moralske eller lovmessige aspekter, for eller mot. Etter min mening burde moderator cleansweepe denne tråden for OT. Endret 16. november 2007 av Lidskjalv Lenke til kommentar
covah Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Les emnetittelen. Hvorfor bruker folk hasj. Aka kom med din eller dine synspunkter angående kulturelt/psykologisk bruk av hasj. Dere er ikke spurt om samfunnsmessige, moralske eller lovmessige aspekter, for eller mot. Etter min mening burde moderator cleansweepe denne tråden for OT. Emnetittelen kan da fint tolkes til dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå