Gå til innhold

Hvorfor røyker folk ?(Hasj)?

Funky-Fresh

Anbefalte innlegg

Mitt problem med hasj er at man ikke får bakrus på samme måte som alkohol. Bakrusen etter alkoholen hindrer man instinktivt i å drikke dagene etterpå, og kroppens reaksjoner skaper et visst naturlig måtehold.

Med hasj derimot, dersom man har ubegrensede mengder, kan man bare kjøre på hver dag. Mangelen på bakrus som hindrer lysten ville føre til at mange nærmest dagligdags brukte hasj, og dette ville igjen få store negative konsekvenser på produktiviteten i samfunnet?

Hva tror hasjforkjemperne om dette?

At du ikke har prøvd å røyke hele dagen i noen dager, du føler deg deg ikke noe bra til slutt, føles som om hele hodet er bedøvet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mitt problem med hasj er at man ikke får bakrus på samme måte som alkohol. Bakrusen etter alkoholen hindrer man instinktivt i å drikke dagene etterpå, og kroppens reaksjoner skaper et visst naturlig måtehold.

Med hasj derimot, dersom man har ubegrensede mengder, kan man bare kjøre på hver dag. Mangelen på bakrus som hindrer lysten ville føre til at mange nærmest dagligdags brukte hasj, og dette ville igjen få store negative konsekvenser på produktiviteten i samfunnet?

Hva tror hasjforkjemperne om dette?

At du ikke har prøvd å røyke hele dagen i noen dager, du føler deg deg ikke noe bra til slutt, føles som om hele hodet er bedøvet.

Det har du helt rett i. Det har jeg ikke prøvd. Hvor mye og ofte kan man røyke før man mister lysten på mer?

Endret av Slikape
Lenke til kommentar
Tenk deg et rusfritt Norge og at ett rusmiddel skal innføres. Hvilket?

Det kan du finne ut her

Ganske intresangt faktisk, vertfall mtp at alle ekespertene var enige om at hasj var ett av de minst skadelige rus-stoffene på markedet, både med tanke på gift stoffer det inneholdt og at folk som røyker dette, i motsetning til alkohol, ikke blir aggressive på samme måte.. Også fett at de mente at hasj trolig ikke kunne holdes ulovelig i all fremtid i norge..

Edit: for trøtt til å skrive..

Endret av Best0
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har røyket i mange år nå. Ikke til daglig, men lært meg å sette stor pris på denne urten. Grunnen til at jeg røyker er at alt er bedre når man er fjern. Mat smaker bedre, musikk høres bedre, forsterker sinnstemningen man er i når man røyker(har man det kipt og man røyker blir ikke ting nødvendigvis bedre), tankene begynner å fly av sted. Generellt blir alt litt bedre når man er fjern.

Cannabis er ikke bare positivt, men har flere positive egenskaper enn negative. Hvis man sammenligner med nikotin og alkohol er cannabis absolutt bedre. Jeg gidder ikke sitte er her å ramse opp alle skadelige effektene av nikotin og alkohol, det kan dere finne ut av selv. Men vil nevne en ting og det er hvor avhengighetsskapende sigaretter er, man blir utrolig fort avhengig av sigaretter og de fleste som blir avhengig klarer aldri å slutte. Det er bare heroin som er mer avhengighetsskapende(mulig kokain også, men det er jeg ikke sikker på).

Grunnen til at cannabis og alle andre rusmidler er ulovlig har ikke så mye med skadelighet å gjøre, grunnene er hovedsaklig politiske og religøse. I korte trekk: Mennesker har alltid brukt psykoaktive rusmidler og stimulanter. Alle religioner har på et tidspunkt vært linket til diverse rusmidler. I oldtiden var opium veldig utbredt, psykedeliske drikker var allment akseptert(men hovedsakelig brukt i ritualer og som medisin). Så kom kristendommen, der alkohol var det eneste som gjaldt fordi alkohol/vin er Jesus legeme/blod. Der kristendommen etablerte seg ble alle andre rusmidler forbudt, ikke fordi de var skadelige, men for de dem representerte en annen tro og sosialt samspill som kristendommen ikke tillot.

Alle som drev med naturmedisin var i faresonen for å bli anklaget for magi. Dette fordi de fleste medisinske oppskriftene inneholdt diverse psykoaktive planter. Før så var det kvinner som hadde størst kunnskap om planter og de forskjellige egenskapene de inneholder.(menn var ute å jaktet, mens kvinner passet huset og stellet med urter og mat. Jakten på hekser gikk ut på drepe alle som drev med magi, og siden kvinner var dem som praktiserte naturmedisin mest ble de slaktet. Utrolig mye kunnskap om planteverdenen gikk tapt, men for kristendommen var den utrolig effektiv. Fjernet så og si all bruk og kunnskap om alternative rusmidler og dermed alle røtter til gamle trosretninger.

I dag er det politiske som står sterkest. Fordi vår tro om at alle andre rusmidler er skadelige, mer skadelige enn de som allerede er lov, ligger så dypt i samfunnets bevissthet. Gjør det veldig vanskelig å drive en politikk der andre rusmidler skal bli lovliggjort. En politiker som går i mot folks overbevisning og selv om politikeren støtter seg på fakta er det så og si umulig å bryte med samfunnets normer. Folk vil bare høre at barna deres blir beskyttet fra alt de ikke selv vet noenting om.

Og slik samfunnet er i dag er det veldig vanskelig å få inn rusmidler som appellerer til filosofisk tenkning og empati for medmennesker. Det er ikke til dagens samfunns interesser at vi skal stoppe opp å tenke over; hvorfor vi er her på jorden? Hva betyr det at vi lever? osv. Penger styrer verdenen og stoffer som får oss til å stoppe opp et øyeblikk og faktisk tenke over hva vi driver med er farlig i øynene til de som ønsker å ha mest mulig penger og makt.

Uvitenhet og konservatisme er menneskets største fiender.

Dette må være en av de beste kommentarene til folks syn på cannabis jeg har lest på lenge.

Lenke til kommentar

På grunn av rusen.

Men hovedsaklig begynner folk å røyke hasj fordi det er "kult".

Egentlig er det ikke "kult". Det er bare dumt og tullete.

Dreper hjerneceller gjør det og.

Helsedirektorotet sier følgende:

Cannabis har en dempende, sløvende effekt, og omfattende bruk over tid kan gi vedvarende sløvhetstilstander. Langvarig bruk øker risikoen for akutte angst- og depresjonsreaksjoner, kan utløse psykoser hos disponerte individer og kan vanskeliggjøre behandlingen av sinnslidelser som schizofreni og depresjonstilstander. Det er likevel ikke påvist at bruk av cannabis fører til livsvarige hjerneskader, men det kan gi langvarig reduksjon av intellektuelle funksjoner.

Hvorvidt hasjrøyking er kult, tullete eller dumt er helt objektivt. Selv mener jeg at enkelte mennesker har noe igjen for å røyke hasj, mens andre kanskje ikke har det. Det er så induvidielt at det er for min del umulig å gi et fasit-svar.

Men jeg vet uansett om mennesker jeg synst ikke burde røyke hasj (psykisk syke som ikke har innsett at rus kun forværrer tilstanden), og jeg vet om mennesker som kunne ha hatt et behov for det (av medisinske årsaker).

Uansett, så vil jeg ikke si at aktiviteten er spsielt kul men effekten av den kan være kul for mange. Desverre er det i mine øyne alt for mange som bruker stoffet uten å faktisk vite hva det er de bruker.

Det har du helt rett i. Det har jeg ikke prøvd. Hvor mye og ofte kan man røyke før man mister lysten på mer?

Det er ikke sikkert du mister lysten på mer, enkelt kan også få lyst på mer.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Som dere sier her er det helt korrekt att Alkohol dreper hjerneceller. Men aldri hørt snakk om att Marijuana/Hasj forsterker hjernecellene dine, langt ifra, de bedøver hjernecellene dine.

For å sette dette litt på spissen så ha det klart for dere att hasj er stortsett det samme som Marijuana, hasj lages av planterester fra Marijuana planten f.eks. overflødige ting som stilken av planten,blader og div.

Marijuana kan også kalles hemp og dette har blitt brukt gjennom generasjoner av våre forfedre til produksjon av klær, tau og papir

Hele opplegget med hvorfor Marijuana/Hemp ble ulovlig fra starten skulle man tro var fordi det var et farlig narkotikum, men langt ifra. En god del år tilbake i Amerika var det normalt å bruke hemp til produksjon av klær og papir.

Sjekk ut linken under, den forteller grunnlaget på hvorfor hemp ble ulovlig!

Her er noen flere linker som dere kan sjekke ut som forklarer deg litt om Marijuana:

http://iloveweed.net/

http://www.weed.no/index.php

http://www.ganja.com/gv9/index.php

Lenke til kommentar

Grunnen til at folk røyker hasj er bare pga rusen egentlig. Noen gjør det for at det er kult.

Det er ikke kult. Det er rett og slett bare tåpelig. For mye hasj kan gjøre deg til en halusinerende lunatic. Mange sier at det ikke går an å bli avhengig av hasj. Det er ikke sant. Etter lang tids fast røyking så blir en mentalt avhengig. Man vil mest sannsynlig og halusinere noe sykt i tillegg til at man blir avhengig. Det er ikke et liv å leve spør du meg.

Hasj er ulovlig i Norge, og det får det bare fortsette å være for min del.

Lenke til kommentar
Det er bevist at å røyke hasj en gang i uken er bra for hjernen.

Haha..Tror de fleste starter på grunn av gruppepress og fordi det føles kult.

Den teorien der er så mainstream som det går an å få det. Klarer man ikke å tenkte litt lengre og faktisk forstå litt bedre hvorfor folk faktisk gjør det de gjør? Samme gjelder med røyk (tobakk) og alkohol.

Jeg tror det handler om hva man nyter og liker å gjøre. Tror du nå egentlig at folk røyker fordi de tror de er kule? Tviler på at man røyker hvis man egentlig hater smaken av det. Nå, det kan jo være tilfellet bak en 12-åring at det er kult, men du skjønner poenget.

Samme gjelder hasj, jeg tror det handler om nytelse og opplevelser. Og en ting til, jeg ville ihvertfall ikke brukt masse penger og samtidig gjort noe strengt forbudt for å være litt kul. Ville du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...