wikket Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Hei, lurer enkelt og greit på: Jeg har en denon dra-f102 med b&w 601 s3 høyttalere. Effekten på forsterkeren er 35W i 4 ohm, og høyttalerene står oppgitt med 8 ohm, 88db/Wm og 25-100W into 8 ohm on unclipped program. Spørsmålet: Vil jeg skade høyttalerene med denne forsterkeren om jeg spiller lavt/forsiktig? Har vært oppe i 45/64 på volumet og føler egentlig ikke for å spille noe særlig høyere enn dette. Kanskje max 50. Dette låter bra, tror jeg, vil jeg skade høyttalerene i det lange løp pga clipping? 1) Ja eller Nei? Og om jeg peiser på til 60 (fordi jeg har koblet til mp3-spiller som gir svakt signal) vil jeg da skade noe i det lange løp? 2) Ja eller Nei? Takk Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Klippingen oppstår vel først når forsterkeren ikke klarer å forsterke signalet mer, så er signalet svakt vil du kunne skru opp volumet mer før det Klipper. Du kunne med fordel hatt litt mer krefter, for du er på kanten av hva som er anbefalt. Og nei, du vil ikke skade høyttalerene om du spiller uten å presse forsterkeren slik at den klipper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå