After Dark Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Er språkene amerikansk og australsk egne språk eller bare varianter av engelsk? Jeg mener det bare er varianter av engelsk, men hva mener dere? Lenke til kommentar
Vitharr Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Jeg mener det samme som deg...er forresten halvt australsk ^^ Lenke til kommentar
Thend Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Selvsagt er de samme språk. Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Alle de språkene er jo engelsk. Både Australia og USA var jo en gang engelske kolonier, men i ettertid har jo språkene utviklet seg litt individuelt, men gramatikken og setningsoppbyggingen er fremdeles den samme. Jeg er ikke helt sikker på hvor du vil med dette eller hva du mener med "varianter av engelsk". Lenke til kommentar
PerB Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 disse tre språkene er definert som egne språk. De har felles røtter i engelsk men det blir noe annet. Viller dere kalle norsk, dansk og svensk samme språk? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Såvidt jeg kan se er engelsk det offisielle språket i både England, Australia og USA. Hvor er de definert som egne språk? Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 disse tre språkene er definert som egne språk. De har felles røtter i engelsk men det blir noe annet.Viller dere kalle norsk, dansk og svensk samme språk? Tenker heller i retning bokmål vs nynorsk. Lenke til kommentar
Vitharr Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Viller dere kalle norsk, dansk og svensk samme språk? Nei, de har jo flere forskjellige grammatiske regler. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 heller mot rettningen nynorsk og norsk jeg også.. bare de to er ganske forkjellige.. , kan ikke akuratt sammenlige norsk med svensk.. den er litt drøy , i alle fall i skrivemåten, æøå f.eks. . Lenke til kommentar
Thend Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 disse tre språkene er definert som egne språk. De har felles røtter i engelsk men det blir noe annet.Viller dere kalle norsk, dansk og svensk samme språk? Nei, det er de ikke. Ja, norsk, svensk og dansk kan godt ses på som forskjellige dialekter av et skandinavisk språk. Som en eller annen vis fyr sa: Et språk er en dialekt med egen hær og marine. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Alle de språkene er jo engelsk. Både Australia og USA var jo en gang engelske kolonier, men i ettertid har jo språkene utviklet seg litt individuelt, men gramatikken og setningsoppbyggingen er fremdeles den samme. Jeg er ikke helt sikker på hvor du vil med dette eller hva du mener med "varianter av engelsk". Ang. varianter av engelsk, jeg bare lurer på om amerikansk og australsk kan anses som egne språk eller ikke. Selv mener jeg at det bare er varianter/ avarter av engelsk, men jeg har aldri funnet noe fasitsvar. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Fasitsvaret er at du har rett. Engelsk wikipedia skriver f.eks. at "Australian English (AuE, AusE, en-AU) is the form of the English language used in Australia." Altså en variant av engelsk, ikke et eget språk beslekta med engelsk. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Det er bare forskjellige varianter mener jeg. Tar en spansk en nå, men det kom vel med disse her koloniene? Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Det er mye større forskjell mellom svensk og norsk en mellom australsk og amerikansk engelsk. Forskjellene er mindre en nynorsk og norsk. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Vil jo kalle dem dialekter av engelsk. Forskjellene er ikke så betydelige at variantene kan defineres som språk. Det finnes forsåvidt språk i verden som er nesten helt like og kalles egne språk, (f.eks rumensk og moldavisk) men det er mer av politiske grunner enn språklige. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Amerikansk er "english for dummies". Og da mener jeg ikke å hinte til at Amerikanere er dumme, men at de f.eks. har sløyfet mange U'er og slikt for å forenkle ord. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Forskjellene er mindre en nynorsk og norsk. Nynorsk er norsk, saa din setning gir absolutt ingen mening. Lenke til kommentar
jarvoll Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Greia du må huske om australsk er at australia tar like mye kultur både fra USA/Canada og UK/Irland. På TV, for eksempel, kan jeg i kveld se på CSI: Miami fuglte av The Bill. Vi er imellom også med stavemåten vår og ordvalget: vi skriver (eller skulle skrive) gaol, honour, og doughnut (ikke jail, honor, og donut som i Amerika) men sier truck, cookie, og will (ikke lorry, biscuit, og shall som i England). Men selv om vi har foretrekkete former så forstår vi ALLE disse ordene, og det kan jo være forvirrende å være australsk når de gjelder engelsk. Så vidt jeg vet, det er like lett for oss å forstå en amerikan- og engelsk mann. På grunn av Hollywood, briter kan godt forstå de fleste amerikane dialekter (som har jo neppe noen forskjelligheter), men jeg har hørt (på Gilmore Girls, faktisk) at amerikaner får meget vanskelighet med å forstå britiske dialekter, i hvert fall de som finnes på TV. Men selv om amerikansk og britisk er annerledes, er det til og med dialekter som er uforståelige til nesten alle engelsk-talere, som Creole i Sierra Leone, og dialektet på Kiritibati (som er deres uttale for "Christmas"!). Forskjellighetene mellom britisk og amerikansk englesk (og jo australsk osv.) er bitesmå, mye mindre enn dem mellom nynorsk og bokmål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå