Gå til innhold

Irans atomprogram - Hva er målet?

Anbefalte innlegg

Har Iran ett behov for atomkraft?

Iran er en selvstendig stat, akkurat som norge, og har akkurat like mye rett som norge i å ta ibruk atomenergi.

Er det i det hele tatt noen tvil om hvor Iran vil med dette?

Ja. Har du beviser som viser at de lager atomvåpen, så versågod ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I ett internasjonalt globalisert samfunn som idag. Kan man ikke bare gjør det man vil innenfor sitt eget land. Man må samarbeide med andre aktører. Og det gjør ikke Iran. Enkelt og greit. De har ikke bruk for det. Det er ikke ett energibehov som er bakgrunnen for dette programmet.

Jeg har ikke beviser for at de lager atomvåpen. Jeg har beviser for at motivet bak atomprogrammet er altfor tynt. Og trekker en naturlig konklusjon, som også de fleste andre store aktørerer her i verden trekker. Hadde jeg hatt bevis på atomvåpenproduksjon så hadde nyhetene nå handlet om intervensjon i Iran :p

Lenke til kommentar
Hva tror dere? Er det iranske atomprogramet ment for fredelige hensikter?

Ja, og mer er det ikke å si.

Støttes. Og om de ønsker å lage atomvåpen, la dem nå det. Da er hvertfall sjansen for at 3. verdenskrig skal skje betydelig redusert.

Jepp, plasser flere politisk utrygge regimer med MØV så blir det ikke noe verdenskrig.

Selv om jeg ikke tror det er i Irans interesse å bruke de. Så er det litt skremmende å få enda flere nationer med denne type våpen. Vi har en alright maktbalanse med tanke på at hegenomen USA igjen blir nådd igjen av Russland. Og sammen med enkelte land og samarbeidsorganisasjoner har vi en god balanse. Vi trenger ikke flere regimer med masseødeleggelsesvåpen her i verden.

The Supreme Leader is Commander-in-Chief of the armed forces, controls the military intelligence and security operations; and has sole power to declare war.

http://en.wikipedia.org/wiki/Iran#Government_and_politics

Iranian supreme leader Ayatollah Ali Khamenei called for the destruction of Israel, saying it was the only way to solve the problems of the Middle East.

http://archives.cnn.com/1999/WORLD/europe/12/31/2000/

Denne mannen trenger virkelig å ha atomvåpen for handa.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Drit i alt dette

De har rett til å anrike uran ferdig med saken

"hva er vitsen med å finne på hjulet en gang til russland kan bare sende dem alt de trenger"

Ville du at noen skulle holde pikken din når du pisser? hva om vedkommende må prate i telefon

Lenke til kommentar
Drit i alt dette

De har rett til å anrike uran ferdig med saken

"hva er vitsen med å finne på hjulet en gang til russland kan bare sende dem alt de trenger"

Ville du at noen skulle holde pikken din når du pisser? hva om vedkommende må prate i telefon

Wow, jeg klarer ikke komme over hvor ubeskrivelig meningsløst det innlegget var.

Hva er vitsen med å begynne fra bunnen med noe såpass risikabelt som uran og atomproduksjon når de får muligheten til å få reaktorer og teknologi som allerede er oppegående. Fordi de vil lære seg hvordan de kan bruke og utvikle teknologi som kan brukes i andre retninger enn energiproduksjon?

Hvilken rett er det du snakker om?

Lenke til kommentar

Ja med denne holdningen blandt mange her inne må jo alle som vil få lov til å lage Atomvåpen! Hvem blir neste? Afghanistan, Cuba, Venzuela, Burma, Syria, Somalia eller Sudan? Tiden vil vise.

Sikkelig trygg verden vi lager her bare fordi vi skal være imot imperialistiske og onde USA! :)

Lenke til kommentar
Jepp, plasser flere politisk utrygge regimer med MØV så blir det ikke noe verdenskrig.

Selv om jeg ikke tror det er i Irans interesse å bruke de. Så er det litt skremmende å få enda flere nationer med denne type våpen. Vi har en alright maktbalanse med tanke på at hegenomen USA igjen blir nådd igjen av Russland. Og sammen med enkelte land og samarbeidsorganisasjoner har vi en god balanse. Vi trenger ikke flere regimer med masseødeleggelsesvåpen her i verden.

Iran skjønner at de vil bli nuka tilbake til steinalderen om de bruker MØV. USA vil ikke gå inn i et land som har MØV.

Activate brain.

??

Profit.

Lenke til kommentar

Iran skjønner at de vil bli nuka tilbake til steinalderen om de bruker MØV. USA vil ikke gå inn i et land som har MØV.

Activate brain.

??

Profit.

Og hva hvis Iran som skal fritt kunne masseprodusere atomvåpen sponser en til en terrororganisasjon som Al-Qaida? Iran kan jo ikke få skylden når det ikke var dem som trykket på avtrekkern.

Lenke til kommentar

Activate brain.

??

Profit.

Og hva med disse selvmordsbomberne som er fullt klar over at de vil dø for å leve opp til ideologien sin? Iran og deres leder anerkjenner ikke Israel og har sagt at Israel må fjernes fra kartet for å fikse problemene i midtøsten. Og når du har EN mann som har autoritet til å erklære krig og bruke de våpen som er tilgjengelige. Hjelper ikke dette til stabilitet på ett internasjonalt nivå.

Active brain ja... Innsikt oppnår man med alder og kunnskap.

Hva mener du med at USA ikke vil gå inn i ett land som har MØV? Eneste grunnen til at USA i det hele tatt vurderer å gå inn i Iran er pga. dette temaet. Og for å si det slik. USA har skreket ulv såpass at jeg tror USA ikke kunne gjort noe mot Iran (på andre grunnlag)hvis de hadde lagt ned dette atomprogrammet.

Activate brain.

??

Profit.

En fjortenårings diskusjonsnivå. :thumbup:

Og som Myagos sier. De kan faktisk overlevere disse våpene til evnt. grupper som har samme ideologiske mål og oppnå samme mål uten å bli mistenkeliggjort

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hva tror dere er målet til Iran ang. atomprogrammet? Med tanke på findeskapet deres med Israel og uttalelser om at Israels kollaps er nært virker det ikke helt usannsynelig at de egentlig vil ha atomvåpen.

Men på den andre siden fortsetter Iran å holde fast at programmet bare er ment for fredelige hensikter og de har da vist noe sammarbeidsvilje med innspektører ol.

Hva tror dere? Er det iranske atomprogramet ment for fredelige hensikter eller atomvåpen?

Ole Brum sier: Ja takk, begge deler!

Lenke til kommentar
Ja med denne holdningen blandt mange her inne må jo alle som vil få lov til å lage Atomvåpen! Hvem blir neste? Afghanistan, Cuba, Venzuela, Burma, Syria, Somalia eller Sudan? Tiden vil vise.

Sikkelig trygg verden vi lager her bare fordi vi skal være imot imperialistiske og onde USA! :)

Nå er det ikke slik at USA og deres venner/ allierte er de gode og alle USAs motstandere er de onde! Israel har atomvåpen selvom de nektet å innrømme det i land tid og det landet er ikke noe fredelig land. Og de er fullt klare for å bombe Iran. De bombet Syria i forige måned.

USA har atomvåpen og har brukt dem i krig en gang og Bush truet med å gjøre det mot Irak dersom Saddam Hussein startet kjemisk krigføring. Hvem som egentlig er den store trusselen for fred kan nok diskuteres.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke slik at USA og deres venner/ allierte er de gode og alle USAs motstandere er de onde! Israel har atomvåpen selvom de nektet å innrømme det i land tid og det landet er ikke noe fredelig land. Og de er fullt klare for å bombe Iran. De bombet Syria i forige måned.

USA har atomvåpen og har brukt dem i krig en gang og Bush truet med å gjøre det mot Irak dersom Saddam Hussein startet kjemisk krigføring. Hvem som egentlig er den store trusselen for fred kan nok diskuteres.

Nå har "vår" side litt mer ordninger for å begrense makt. I motsetning til Iran der en mann (som vil utrydde ett land) har total makt over militæret og dets handlinger.

Lenke til kommentar

"I pledge allegiance to the Flag of the United States of America, and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."

I mine øyne så er ett folk som indoktrinerer sine barn med en slik regle fra de er små like farlige som andre gærninger rundt om i verden. Smak litt på det: "one Nation under God" - skremmende sier nå jeg.

La oss si at Iran faktisk har til hensikt å lage atomvåpen, bare for diskusjonen sin del. Hva så?! Det er utallige andre land som har utviklet atomvåpen og har slike klare til dyst. Hvorfor og på hvilket grunnlag skal vi nekte ett land å ha slike våpen men tillate andre land å eie slike våpen? Det finnes vel knapt noe land som har vært og er så blodtørstig som USA.

Lenke til kommentar
"I pledge allegiance to the Flag of the United States of America, and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."

I mine øyne så er ett folk som indoktrinerer sine barn med en slik regle fra de er små like farlige som andre gærninger rundt om i verden. Smak litt på det: "one Nation under God" - skremmende sier nå jeg.

La oss si at Iran faktisk har til hensikt å lage atomvåpen, bare for diskusjonen sin del. Hva så?! Det er utallige andre land som har utviklet atomvåpen og har slike klare til dyst. Hvorfor og på hvilket grunnlag skal vi nekte ett land å ha slike våpen men tillate andre land å eie slike våpen? Det finnes vel knapt noe land som har vært og er så blodtørstig som USA.

Hva er galt med slik nasjonalisme med ett noe fornuftig synspunkt? Såvidt jeg har forstått så har pledge of alliegence tatt ut av skolene og det er opp til de føderale statene å velge selv om de vil ha det med. Hvorfor er "one nation under God" skremmende?

Og jeg trenger ikke trekke fram litt flere "primitive" samfunn som du vet eksistere for å forklare den siste klovnete uttalelsen din?

For å sitere meg selv. USA har ett system av Checks and balances der ikke en mann kan si "NÅ BOMBER VI LANDET TIL HELVETE" og har ingen agenda om å fjerne noen land fra the face of the earth. Vi har allerede nok atommakter i verden og vi har en ganske god balanse. Hvis man får flere småstater med slike våpen kan vi risikere at balansen går adundas.

The Supreme Leader is Commander-in-Chief of the armed forces, controls the military intelligence and security operations; and has sole power to declare war.

http://en.wikipedia.org/wiki/Iran#Government_and_politics

Iranian supreme leader Ayatollah Ali Khamenei called for the destruction of Israel, saying it was the only way to solve the problems of the Middle East.

http://archives.cnn.com/1999/WORLD/europe/12/31/2000/

Lenke til kommentar

Fantastisk hvordan noen klarer å dra inn innenriks tilstander i USA på denne måten. Hva er det du snakker om? At barn sverger troskap til landet sitt? Er det blitt galt? Det er ikke snakk om at de blir utdannet til selvmordsbombing hvis de ser et brennende flagg akkurat. Hvis dette skremmer deg er du litt av en pyse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Fordi Commander-in-Chief i Iran kan sprenge naboen sin til himmels og tilbake dersom han har lyst.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...