joar67 Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Har sittet i et par kvelder uten å bli noe klokere nå, så jeg spør her. Jeg skal kjøpe et digitalt videokamera, for det meste til å filme barna og familien, og har følgende kriterier: 1. maks kroner 5000, gjerne under 3000 2. bildekvalitet bør være grei nok, men er ikke så kresen på dette punktet 3. det viktigste av alt er at det skal gå lett å ta vare på filmene. Kommer ikke til å bruke tid på redigering, og helst så lite tid som mulig på sikkerhetskopiering. Å styre med ledninger og overføringer til PC osv vil jeg helst unngå dersom det tar mye tid. Jeg er mer enn fornøyd dersom jeg kan beholde råfilene år etter år, skal bare ta vare på minnene og har ikke noe behov for å imponere andre med imponerende redigering etc. Altså ønsker jeg et rimelig videokamera med helt ok bilde/lydkvalitet (men har ikke så veldig store krav) som på en enkel måte gjør det mulig å ta vare på diverse øyeblikk fra ferie og familie. Tips mottas med stor takk. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 DV tape er det desidert lureste valget om du vil beholde råfiler år etter år. Harddisk og DVD er uegnet til det av flere grunner, blant annet selve bildekvaliteten. DV tape er også et veldig holdbart medium. Å overføre til PC og ta vare på det i et lesbart format for PC'n, er også omtrent like raskt med DV som DVD og harddisk pga. konverteringen fra DVD og harddisk. Men du må styre med én ledning til PC'n. Firewire. Panasonic NV-GS230 og NV-GS320 er de beste kameraene til under 5000 kroner (eneste som slår de to på fargegjengivelse og skarphet til under 7-8000 kroner, er NV-GS500). GS320 har optisk bildestabilisator og Leica optikk. GS230 mangler dette, men har til gjengjeld mikrofoninngang. Lenke til kommentar
joar67 Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Takk for svar! Har sett litt på disse kameraene og de ser veldig bra ut. Eneste bekymring er at jeg vil bruke så lite tid som mulig på sikkerhetskopiering, og null tid på redigering. Hørt at DV tape taper seg veldig etter noen år, selv om de blir lagret kjølig og mørkt, og at man må/bør kopiere filmene over til et annet medium innen 2 / 5 8 år... Stemmer det? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Det er jo et magnetisk medium, så signalene vil jo svekkes. Men bruker du gode taper, så vil signalene beholdes lenge. En VHS kassett som er 15-20 år, kan fortsatt spilles av. Bildekvaliteten er blitt dårlig, men signalene er der fortsatt. Hadde dette vært digitale signaler, som på en DV-tape, hadde det ikke spilt noen rolle hvor svake de var, bare de var sterke nok til at maskinen oppfattet det. For digitalt er enten maks kvalitet, eller ikke bilde i det hele tatt. Tror en god DV tape vil vare 10-20 år, men det er så vidt jeg vet ikke blitt utført noen tester på dette. Men det som er så fint med digitalt (gjelder jo også DVD og HDD), er at originalen beholder like god kvalitet så lenge signalene er der, og når man kopierer, så får man ikke et generasjonstap som man gjorde ved kopiering av analoge medier. Den nye kopien får like god kvalitet som originalen, og varer i ytterligere x antall år. Ved kopiering hvert 10. (eller 20.?) år, så har man i praksis et produkt som er evigvarende. Om du ønsker å bruke lite tid på sikkerhetskopiering, er vel HDD det raskeste da du bare overfører direkte til et par harddisker. Hvor lenge data'ene holder seg da, er jeg litt usikker på. Men også HDD er vel magnetisk. Men bildekvaliteten er som sagt bedre på DV. Om det er så dårlig at du irriterer deg over det hele tiden, tviler jeg på, men man ser det mest i bevegelser og i partier med mange og små detaljer (et løvtre med løv som beveger seg på grunn av vind blir lett grøt på HDD og DVD). Endret 26. oktober 2007 av Super8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå