Gå til innhold

17-50mm eller 30mm? første nybegynnerobjektiv


Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg var i samme båt som deg og falt til slutt for 17-50. Dette pga det store bruksområdet. Før eller siden dukker det opp motiver som er utenfor 30mm's brennvidde og da vil du enten elske zoomen din eller gremmes over din faste brennvidde. Det er folk her inne som elsker å kun fotografere spesielle ting og trenger kun en brennvidde til det. Du, som jeg antar er nybegynner, har godt av å ta bilde av alt mulig spør du meg. På den måten finner du ut hva som funker og ikke, både med komp og andre tekniske innstillinger. I tillegg har du i Tamronen et ypperlig reiseobj som er bra til alt (ok, nesten), det vil jeg ikke si sigmaen er. Kjøp zoom nå og evt fastobj senere når du har mer konkrete krav.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynte "dslr-karrieren" med 17-70 (f/3.5-4.5) og var (og er) meget fornøyd med det. Har i ettertid supplert med mer lyssterk fastoptikk, men bruker fortsatt kit-objektivet MYE.

 

Siden du også er fersk på dslr tror jeg du vil få mest fotoglede av zoomen. Dessuten er f/1.4 ofte ikke nok for å ta bilder innendørs (uten blits eller høy iso) uansett.

 

Du lærer muligens mer om komposisjon på kortere tid med 30 mm, men jeg mener at den kunnskapen kommer etter hvert uansett. Jo flere bilder du tar, jo mer kritisk vil du bli til dine egne bilder.

Lenke til kommentar

Jeg tenker det er et godt valg.

Tamron 17 - 50mm f/2,8 er et bra alternativ.

Jeg er enig i argumentene om fastoptikk og læring, men det blir for begrensende. Hvis fotointeressen kansje ikke stikker så dypt som man trodde kan det virke negativt og man går lei. De fleste er vel ute etter et kamra som tar gode bilder i de fleste situasjoner. Da er Tamronen det beste alternativet, for av og til har man også bruk for vidvinkel.

 

 

På min gamle speilrefleks brukte jeg to fastobjektiver i over tjue år. et 55mm f/1,7 som blir tilnærmet 30mm på dslr og et 28mm f/2,8. Jeg hadde også et 200mm tele, men det ble aldri brukt. Dette fungerte helt utmerket, men vidvinkel i tillegg til normalobjektivet var mange ganger uunværlig.

 

I dag bruker jeg 90% zomm objektiv. Enten Tamron 28 - 75 f/2,8 eller Nikons 18 - 70mm

Lenke til kommentar
Jeg tenker det er et godt valg.

Tamron 17 - 50mm f/2,8 er et bra alternativ.

Jeg er enig i argumentene om fastoptikk og læring, men det blir for begrensende. Hvis fotointeressen kansje ikke stikker så dypt som man trodde kan det virke negativt og man går lei. De fleste er vel ute etter et kamra som tar gode bilder i de fleste situasjoner. Da er Tamronen det beste alternativet, for av og til har man også bruk for vidvinkel.

 

 

På min gamle speilrefleks brukte jeg to fastobjektiver i over tjue år. et 55mm f/1,7 som blir tilnærmet 30mm på dslr og et 28mm f/2,8. Jeg hadde også et 200mm tele, men det ble aldri brukt. Dette fungerte helt utmerket, men vidvinkel i tillegg til normalobjektivet var mange ganger uunværlig.

 

I dag bruker jeg 90% zomm objektiv. Enten Tamron 28 - 75 f/2,8 eller Nikons 18 - 70mm

 

55mm blir ikke 30mm på dslr

Lenke til kommentar

Jo for å være helt nøyaktig vil 30mm x 1,5 være 45mm

55mm på de gamle slr ble regnet som normalobjektiv. Dvs. hverken tele eller vidvinkel og det objektivet jeg brukte desidert mest.

30mm på dslr regner jeg også som et normalobjektiv, om en noe videre. Det var slik jeg mente tilnærmet. (Du må bare flytte deg et par meter mer eller mindre)

 

Kunne forsåvidt selv tenkt meg å prøve Sigma 30mm f/1,4, men har lest veldig mye varierende om dette objektivet. Fra lovprising til det motsatte....

Så har man jo Nikon 35mm f/2. Men jeg vet ikke om dette objektivet gir meg så mye mer enn Tamron 28 - 75mm f/2,8 foruten mindre vekt.

Har liten tro på at Nikon kommer med noe fastoptikk i dette sjiktet med f/1,4. Men man kan jo håpe...

Lenke til kommentar
Jo for å være helt nøyaktig vil 30mm x 1,5 være 45mm

55mm på de gamle slr ble regnet som normalobjektiv. Dvs. hverken tele eller vidvinkel og det objektivet jeg brukte desidert mest.

30mm på dslr regner jeg også som et normalobjektiv, om en noe videre. Det var slik jeg mente tilnærmet. (Du må bare flytte deg et par meter mer eller mindre)

 

Både 45mm og 55mm er normal, de fleste merker hadde vel 50mm som normal objektiv på speilrefleks. En del tidligere konstruksjoner hadde riktignok 55mm og 58mm fordi det var vanskelig å konstruere en 50mm uten fortegning, mattematisk er normal egentlig faktisk egentlig 42mm hvis vi skal ta diagonalen på en filmrute.

Lenke til kommentar

Siden Oktoberfesten trekkes inn her, så kan jeg jo nevne at jeg ikke har savnet zoomen særlig. Et par ganger har jeg ønsket meg mer tele, (alltid mer enn 50mm) og et par ganger har jeg ønsket mer vidvinkel (mer enn 17), men mest av alt så er det supert med den enorme fleksibiliteten Sigmaens høyst akseptable ytelse ved f/1.4 gir. I det daglige klarer jeg meg fin-fint uten zoom, selv om jeg gleder meg til å ta i bruk 12-24'en igjen. :)

 

Like vel - det skader ikke nybegynneren å starte med en fin normalzoom, og følge litt med på hvilke brennvidder som brukes mest. Jeg brukte min 18-70 mye i starten, og det ga meg en god følelse for hvor pengene mine egentlig burde ha gått (i stedet for den tullete investeringen jeg gjorde i en 70-300...).

Lenke til kommentar
Jeg brukte min 18-70 mye i starten, og det ga meg en god følelse for hvor pengene mine egentlig burde ha gått (i stedet for den tullete investeringen jeg gjorde i en 70-300...).

 

Samme her.

 

Trodde en 300mm ville bli meget nyttig, noe den har vist seg absolutt å ikke være.

 

Når bruker jeg så og si bare 18-50mm og 10mm, bortsett fra makrobilder der jeg bruker en 100mm makro

 

17-50 høres ut som et meget lurt valg både for nybegynnere og mer erfarne fotografer

Lenke til kommentar

Som du sikkert skjønner av svarene du har fått er valget mellom en zoom eller et fastobjektiv en veldig subjektiv og personlig sak, og det er vanskelig å si hva som passer best for deg.

Selv vil jeg anbefale å starte med zoomen, så kan du heller supplere med et fastobjektiv senere.

Når man bare har et objektiv er et zoomobjektiv i 17-50mm-området en veldig fleksibel plass å starte. Blant annet er det utrolig greit å ha skikkelig vidvinkel til landskap-, by-, innendørsbilder o.l. Man har faktisk ikke alltid muligheten til å gå lengre bak/frem for å forandre utsnittet. Gruppebilder innendørs og landskapsbilder er gode eksempler.

 

I tillegg har jeg Sigma 30mm f1.4 selv og er ikke helt fornøyd. Det egner seg godt til portretter hvis man går nær innpå motivet, men skarpheten er ganske dårlig i forhold til Nikon (og sikkert Canon) sine fastobjektiver. Det har også en del fordreining som ødelegger litt når du tar bilder av bygninger o.l.

 

Konklusjon: Kjøp 17-50mm-en først, og så kan du vurdere å kjøpe et fastobjektiv i tillegg senere. Både Nikon og Canon selger en 50mm f1.8 for rundt tusenlappen som gir utrolig gode bildekvalitet for pengene.

 

Edit: Som du sikkert ser av signaturen min har jeg ingenting imot Sigma sine objektiver, men akkurat 30mm f1.4 skuffet litt.

Endret av ovrebekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...