Gå til innhold

17-50mm eller 30mm? første nybegynnerobjektiv


Anbefalte innlegg

Hei! Skal kjøpe canon 350d (Rebel XT) fra usa. Det blir mitt første speilrefleks kamera. Vurderer to ulike objektiv. "Tamron 17-50mm f/2.8" og "Sigma 30mm f/1.4"

Klarer ikke helt å bestemme meg... Pris er ca det samme.

 

Vil at det skal vare lenge, brukes også på neste kamerahus... Kommer også til å supplere med flere objektiv senere.

 

Tar mest bilder av barn/dyr i bevegelse, ute og inne.

 

Hva blir mest gunstig valg?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Velg zoom. Da finner du ut hvor du liker å ligge. Bruker du 50mm mest vil en 50mm være best, bruker du enden av objektivet vil en 85mm / 70mm (Snakker da og makro ;) )

eller er det vidvinkel du trenger...

 

Komposisjon lærer du om du går inn for det ;)

 

Grunnen til at jeg er i tvil ligger i blenderåpningen. Med tanke på innendørs fotografering og barn i bevegelse...

 

Men hvor mye betyr egentlig f/1.4 i forhold til f/2.8? Og er begge disse objektivene skarpe ved full åpning?

 

takk.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg er i tvil ligger i blenderåpningen. Med tanke på innendørs fotografering og barn i bevegelse...

 

Men hvor mye betyr egentlig f/1.4 i forhold til f/2.8? Og er begge disse objektivene skarpe ved full åpning?

 

takk.

 

f/1.4 kontra f/2.8 tilsvarer kun en blender, så det burde ikke bety så mye. Fordelen med zoom, er at du kan lettere komponere bilde, særlig innendørs. Ingen av objektivene er helt skarpe på full åpning; men klart mye bedre enn en kompakt-kamera. Det er kanskje en ide å satse på en ekstra blitz i tillegg?

 

Tom

Lenke til kommentar

Sånn for ordens skyld så er det to blendertrinn fra 1.4 -> 2.8. Så det er en merkbar forskjell. Men 2.8 er jo generelt ganske anvendelig da - og selv om jeg mener at du nok hadde lært mest med å bruke en fast brennvidde tror jeg du kanskje er best tjent med en zoom.

 

Innendørs om vinteren - og med barn i bevegelse i tillegg - er stort sett veldig vrient selv med 1.4 uten å spe på med blitz såsant du ikke har flombelysning i stua.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Det kan jeg ikke svare på, men jeg tror ikke at et er lurt å lpse deg fast til en brennevidde så tidlig... :)

 

Jeg har en fast 50mm f1.4 og en18-50 f2.8 zoom. Forskjellen på dem er to blenderåpninger, eller sagt på en annen måte - med f/1.4 kan jeg ta bilde med 1/4 av lysmengden f/2.8 trenger for samme lukkertid. Jeg har en hel del mer å gå på med f1.4 innendørs, og muligheten til f1.4 innendørs var en av de viktigste grunnene til at jeg kjøpte dette objektivet.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke bedre trening enn å jobbe manuelt, og låse seg til en fast (moderat) brennvidde. Husk at beina dine er den beste zoomen du har.

 

Når det gjelder blenderen er det STOR forskjell på 1.4 og 2.8. Førstnevnte slipper gjennom fire ganger så mye lys som sistnevnte, men det bør også sies at Tamronobjektivet har fått mye skryt for å være et godt objektiv til en billig penge, og selv om det neppe er på sitt optiske beste før rundt 5.6 eller så, så er ikke Sigma 30mm f1.4 spesielt bra på full åpning heller. Likevel, fastoptikk vil som oftest være optisk bedre enn en zoom.

 

Summa summarum vil jeg anbefale deg å gå for 30mm'eren og heller kjøpe en zoom senere, om du skulle få behov for det.

Lenke til kommentar

Sjølv har eg no tatt steget "heilt ut" for å lære meg bedre grunnleggande fotohandverk, og vil framover bruke mykje eit analogt nikon kamera med to fastobjektiv. Du kan lære komposisjon, å bevege deg i forhold til motiv, velge motiv mm på en bedre måte enn med en zoom. Likevel vil en zoom vere meir anvendelig i fleire situasjonar.

Lenke til kommentar

jeg vil si at det er ganske stor forskjell på f/2,8 og f/1,4, det avgjør ofte om jeg får tatt et bilde innendørs eller ikke. Og når det gjelder muligheten til å bruke selektiv fokus / liten DOF, er 1,4 mye bedre. Jeg har selv 30mm, og opplever at det er en fleksibel brennvidde, slik at objektivet sitter stort sett hele tiden.

Lenke til kommentar

Kjekt med lyssterk optikk, men hvis motivet ditt beveger seg litt til eller fra kamera med en blender på 1.4/1.8 så blir det ute av fokus..

Altfor liten dybdeskarphet til at man kan bruke det til bevegelige motiver spør du meg,

jeg testet akkurat med mitt 50mm f1.8 og på 1.8 ble motivet uskarpt hvis jeg flyttet kameraet bare ca 10cm

jeg måtte opp på blender 4 for at motivet skulle være nogenlunde skarpt hvis jeg flyttet kameraet 15cm forover, selv da ble det ikke helt bra.

 

Men er motivet i ro så er det jo ikke noe problem.

 

Edit: Skrev dette med tanke på at trådstarter skriver:

Tar mest bilder av barn/dyr i bevegelse, ute og inne.
Endret av jvc1986
Lenke til kommentar
Kjekt med lyssterk optikk, men hvis motivet ditt beveger seg litt til eller fra kamera med en blender på 1.4/1.8 så blir det ute av fokus..

Altfor liten dybdeskarphet til at man kan bruke det til bevegelige motiver spør du meg,

jeg testet akkurat med mitt 50mm f1.8 og på 1.8 ble motivet uskarpt hvis jeg flyttet kameraet bare ca 10cm

jeg måtte opp på blender 4 for at motivet skulle være nogenlunde skarpt hvis jeg flyttet kameraet 15cm forover, selv da ble det ikke helt bra.

 

Men er motivet i ro så er det jo ikke noe problem.

 

Edit: Skrev dette med tanke på at trådstarter skriver:

Tar mest bilder av barn/dyr i bevegelse, ute og inne.

 

Hei! Når det gjelder motiv i bevegelse, så er vel også lukketiden viktig i tillegg til fokuseringen som du påpeker.

 

Fortsatt i tvil her...

Lenke til kommentar

Joda lukkertida er viktig, men du oppnår kortare lukkartid ved å ha bruke større blender.

 

Dersom du vil vere mest mulig fleksibel, mtp å kunne ta fleire typer bilder med eit objektiv, og uten å bevege seg like mykje i forhold til objektet, ha muligheit for litt meir vidvinkel og litt meir tele så er jo 17-50 med 2.8 eit veldig godt valg. Du har litt større spelerom på mange måtar, mens med en fast 30mm så har du lysstyrke, og du har eit objektiv som du heilt sikkert vil vokse mykje med som fotograf. Men det kan virke lettare å bruke ein zoom til å begynne med...

Endret av archanios
Lenke til kommentar
Det kan jeg ikke svare på, men jeg tror ikke at et er lurt å lpse deg fast til en brennevidde så tidlig... :)

 

Nok en ekspert utalelse fra Mr. Olsen. Det at man binder seg til en brennvidde tidlig gir en nybegynner fære ting å tenke på, og han kan fokusere 100% på å ta de beste bildene med den begrensningen han har. Problemet med moderne foto, er jo at det er alt for mange muligheter som forvirrer nye brukere slik at de aldri vet hvor de skal starte. HCB brukte aldri noe annet enn 50mm (vel det er vel en sannhet med modifikasjoner, han brukte 35mm til enkelte ting), det gjorde at han kunne konsentrere seg 100% om å søke gode motiver.

Lenke til kommentar

Hadde spm. vært "Hva lærer jeg mest av å bruke?" Da hadde svaret vært enkelt, men han spørr vel mer om hva han er best tjent med. En 30 mm til å ta bilde av barn med ute, ser jeg på som alt for vid (da må man jo lime seg inntill barna til enhver tid). Det blir det ikke bra bilder av. Det er likevel liten tvil om at f/1.4 fungerer bra for innendørs aktion, likevel ville jeg ikke vært i tvil om å anbefale 17-50. Suppler senere med en ekstern blits og deretter med 30mm eller 50 f/1.8 som er et røverkjøp.

Endret av Madmax500
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...