Gå til innhold

Diskimage til USB-enhet - bootbar løsning

Anbefalte innlegg

Jeg har en case der vi trenger å ta et image av en rekke ulike arbeidsstasjoner og samle disse på disk. Det gjelder ulike lokasjoner som har ulike forutsetninger. Det gjør at man ikke kan basere seg på en mer robust løsning med nettverk. Klientsystemene varierer, og det er ikke noe alternativ å installere noe på disse. Det enkleste og reneste da er å ha noe bootbart som kan ta image til en USB-disk. Vi har testet bootbar ghost med varierende hell. Der klarte vi ikke å få USB hi-speed til å fungere, og USB lo-speed så bare ut til å fungere på utvalgte modeller. Vi har ingen kontroll over maskinvaren, så løsningen bør være universell. Da har en del systemer på ghost fra før vil det formatet være å foretrekke, men alternative løsninger kan også legges frem.

Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mer må jeg ha for å få den til å gjøre det jeg vil da? Så vidt jeg forstod gir den meg bare mulighet til å kjøre nix fra en minnepenn. Jeg kan svært lite linux, så unnskyld meg om noe åpenbart fløy rett over hodet mitt :)

Cluet var jo ikke først og fremst å boot fra USB, men å lage image av disken på en host til USB. Bootmedium bør vel helst ikke være USB, da det utelukker en del eldre klienter.

Lenke til kommentar
Hva mer må jeg ha for å få den til å gjøre det jeg vil da? Så vidt jeg forstod gir den meg bare mulighet til å kjøre nix fra en minnepenn. Jeg kan svært lite linux, så unnskyld meg om noe åpenbart fløy rett over hodet mitt :)

Cluet var jo ikke først og fremst å boot fra USB, men å lage image av disken på en host til USB. Bootmedium bør vel helst ikke være USB, da det utelukker en del eldre klienter.

Jeg testet PING (partimage is not ghost) litt igår, og det støtter lagring av image til usbdisk. Man booter ganske enkelt fra en cd som laster inn et linuxbasert os, så får man mulighet til å lage images og kjøre de tilbake.....

/greigutt

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...